15.01.2004
Prima întîlnire din acest an ar fi trebuit să aibă un scenariu mai puţin previzibil – doar era vorba despre scenariştii de film. Cu toate astea, am preferat să ne bazăm pe doza de imprevizibil din discursul invitaţilor Radu F. Alexandru şi Răzvan Rădulescu, scriitori şi scenarişti de profesie. Am simţit nevoia să precizez că sunt mai întâi scriitori, fiindcă, să fim serioşi, cine crede că scenaristica e o meserie în România?

Discuţia cu cei doi invitaţi, dar şi intervenţiile suplimentare - şi clarificatoare – venite de la Anca Grădinariu şi Petre Sălcudeanu (înregistraţi pe video) ne-au întărit convingerea că e vorba numai de un hobby, de plăcerea muncii în echipă (amândoi invitaţii s-au apucat de scris scenarii la îndemnul prietenilor regizori) şi de puţine satisfacţii, cel puţin până când cinematografia va deveni şi la noi o industrie.

"O meserie neomologată", cum a spus Radu F. Alexandru, scenaristica de film e "altoită", la români, fie pe trunchiul regizorului (de unde şi ambiţia filmului "de autor"), fie pe cel al scriitorului (de unde lirismul excesiv şi lipsa de simţ al dialogului de care suferă multe filme româneşti de dinainte de 1989). De multe ori, cum observa Răzvan Rădulescu, scenaristul şi regizorul nu se împacă, inclusiv atunci când cei doi sunt una şi aceeaşi persoană", exemplul dat de tânărul scriitor fiind cel al lui Mircea Daneliuc în ultimul său film, Ambasadori, căutăm patrie.

Atinsă în treacăt, problema distribuţiei dezastruoase şi a promovării precare a filmelor româneşti e una care afectează şi scenaristul. În schimb, cea a subiectelor pentru scenarii este parte esenţială dintr-o discuţie dedicată acestei meserii. Radu F. Alexandru a spus că un subiect foarte dificil de abordat este cel al Revoluţiei din 1989, dat fiind că nimeni nu ştie exact ce s-a petrecut atunci, de unde şi multitudinea de speculaţii apărute. Răzvan Rădulescu n-ar scrie un scenariu cu o întâmplare petrecută înainte de 1989, deşi i-a plăcut filmul lui Titus Muntean, Examen care are un asemenea subiect. Tânărul scenarist pare decis să nu se mai uite în urmă, nici măcar cu mânie, iar la obiecţiile colegului său mai vârstnic - care a subliniat, pe bună dreptate, că trecutul este parte integrantă din tot ceea ce ni se întâmplă acum – el a răspuns că spunând o poveste de azi, implicaţiile trecutului se văd cu ochiul liber. În curând, publicul larg va putea vedea pe ecrane filmul semnat de Lucian Pintilie, Niki Ardelean, colonel în rezervă, pe un scenariu de Cristi Puiu şi Răzvan Rădulescu – unde se confirmă cele afirmate în emisiune.

Părăsind – pentru moment numai – lumea filmului românesc, vă facem vinerea aceasta de la ora 20 pe TVR Cultural, o invitaţie în... pivniţă. Nu orice fel de pivniţă, ci acelea în care se face teatru, şi încă foarte bine! Divele din subsoluri – Coca Bloos şi Antoaneta Zaharia - ne vor spune care sunt motivele pentru care ele au ales să joace în spaţii neconvenţionale, deşi aveau succes garantat pe orice scenă.

0 comentarii

Publicitate

Sus