14.03.2012
Editura Frontiera
O. Ivar Lovaas
Educarea persoanelor cu întârzieri de dezvoltare

Editura Frontiera, 2012
Consultant de specialitate: Alina Bobârnac, BCBA
Traducere din limba engleză de Alina Ţigău


Citiţi un fragment din această carte.

*****
Prefaţă
 
În ţară se publică multe cărţi de psihologie adresate profesioniştilor psihologi/psihoterapeuţi, paraprofesioniştilor (ex. părinţi care au copii cu probleme, pacienţi pentru terapie auto-administrată etc.) sau amândurora. Multe dintre ele nu vor supravieţui trecerii timpului, nefiind ancorate în ştiinţa internaţională. De asemenea, în ţară se traduc frecvent o serie de lucrări clasice din literatura internaţională. Din păcate, multe traduceri sunt fără rost - fie pentru că se traduc lucrări vetuste din punct de vedere al ştiinţei psihologice, fie pentru că cei interesaţi citesc direct lucrarea în limba engleză. Nu este cazul acestei lucrări!
 
Din punct de vedere ştiinţific, lucrarea de faţă este una ancorată în cercetări ştiinţifice avansate, multe din ele desfăşurate la prestigioasa universitate americană University of California at Los Angeles. Lucrarea se bazează pe abordări cognitiv-comportamentale, mai precis pe analiza comportamentală, care conceptualizează problemele din spectrul autist ca exces (ex. comportamente repetitive) sau ca deficit (ex. în imitaţie) de comportamente. Practic, tulburările din spectrul autist sunt regândite astfel ca tulburări de dezvoltare, evitându-se o patologizare a lor prin atribuirea de etichete clinice.
 
Din punct de vede practic, este absolut necesar să avem acest manual în limba română, mulţi paraprofesionişti (ex. părinţi care au copii cu probleme) şi practicieni putând astfel beneficia direct şi uşor de cunoştinţele cuprinse în această lucrare. Să nu uităm ca această lucrare este scrisă într-un limbaj accesibil părinţilor şi persoanelor cu tulburări din spectrul autist, ei fiind publicul ţintă în primă instanţă! Eu cred că lucrarea va contribui la stabilirea unui set de bune standarde de practică în domeniu, persoanele din spectrul autist putând astfel avea acces la unele din cele mai avansate intervenţii în domeniu.
 
Aşadar, nu pot decât să salut cu entuziasm traducerea acestei lucrări de excepţie în limba română - în calitate de cadru didactic universitar (care pregăteşte, pe baza unor lucrări de acest tip, profesionişti în domeniu), de cercetător (interesat de aceste probleme şi de modalităţile lor de tratament; spre exemplu, cartea poate fi un protocol modificabil şi investigabil apoi empiric) şi de practician (interesat să utilizeze cele mai riguroase metode de tratament psihologic) - şi să o recomand tuturor celor interesaţi serios de tulburările din spectru autism, părinţi, cercetători, cadre didactice şi studenţi.

0 comentarii

Publicitate

Sus