30.06.2005
Săptămâna trecută s-au încheiat în ţară mai toate stagiunile simfonice. La Filarmonicile din Bucureşti, Iaşi, Cluj şi la mai tânăra lor « nepoată » din Giurgiu s-a auzit ultimul acord orchestral al stagiunii. Pe scena Sălii Radio, a mai fost un concert extraordinar prilejuit de centenarul Clubului Rotary International.

Aceste concerte finale au încercat şi au reuşit să atragă atenţia publicului printr-un detaliu sau altul. De exemplu, la Ateneul Român, stagiunea simfonică 2004 - 2005 a Filarmonicii “George Enescu” s-a încheiat printr-un concert dirijat, aşa cum era de aşteptat, de Cristian Mandeal dar având un repertoriu deosebit. Este vorba despre oratoriul Regele David de Honneger, programat în seria de concerte prilejuite de împlinirea a 50 de ani de la stingerea din viaţă a compozitorului francez, alături de orchestră cântând corul pregătit de Iosif Ion Prunner şi soliştii Irina Iordăchescu, Geanina Munteanu şi Călin Brătescu, cu participarea actorilor Alexandru Repan şi Ilinca Goia.

O zi mai târziu s-a încheiat stagiunea camerală a Filarmonicii bucureştene, printr-un recital susţinut de clarinetistul Aurelian Octav Popa şi violista Sanda Crăciun Popa cu încântătoare piese din secol al XVII-lea (Rameau, Purcell, Händel, Telemann), incluse şi într-un CD editat de cei doi interpreţi cu sprijinul Institutului Francez din Bucureşti.

Stagiunea s-a încheiat săptămâna trecută şi la alte două importante filarmonici ale ţării. La Iaşi dirijor a fost Alexandru Lăscae, tot programul fiind cel care a reprezentat elementul de atracţie. Este vorba despre Povestea soldatului şi suită simfonică din baletul Petruşka de Stravinski. Succesul de public a fost vizat şi de muzicienii Filarmonicii „Transilvania” din Cluj Napoca, care l-a invitat din nou pentru Carmina Burana de Carl Orff pe dirijorul Misha Katz, solişti fiind Ramona Eremia, Andrei Ţara şi Giani Brad. Menţionând numele acestei filarmonici – care în 2005 a împlinit 50 de ani de existenţă – trebuie amintit faptul că instituţia este de mai bine de trei ani lipsită de o sală de concert, dar asupra acestui subiect vom reveni cât de curând. Vorbeam şi despre tânăra Filarmonică din Giurgiu, care încheie stagiunea printr-un concert dedicat creaţiei lui Richard Strauss, sub bagheta lui Radu Popa fiind prezentate în Sala Mare a Teatrului Valah Dansul Salomeei, Vals din opera Cavalerul Rozelor şi Simfonia Alpilor.

La un singur concert am reuşit să particip săptămâna trecută şi este vorba despre cel din Studioul „Mihail Jora” al Radiodifuziunii prilejuit centenarul Clubului Rotary International, având în centru patru tineri interpreţi. Orchestra de Cameră Radio şi Corul Academic Radio, pregătit de Dan Mihai Goia au fost dirijate în acea seară de Vlad Conta, solişti fiind violonista Simina Croitoru, soprana Cristina Radu şi pianistul Silvan Negruţiu.

În afara unei singure lucrări simfonice – uvertura “Egmont” – concertul a avut în centru personalităţile tinerilor solişti. Simina Croitoru a abordat Concertul nr. 3 în Sol major KV 216 pentru vioară şi orchestră de Mozart cu prospeţimea celor 15 ani ai săi, dublată de o surprinzătoare maturitate, de o abordare echilibrată, perfect controlată a clasicului opus mozartian, strălucind în direcţia tehnicii. Soprana Cristina Radu a cântat aria “Come scoglio” din opera Cosi fan tutte şi aria “Mi tradi quel alma ingrata” din Don Giovanni de Mozart, dar şi aria “Una voce poco fa” din Bărbierul din Sevilla de Rossini, demonstrând o bună stăpânire a stilisticii vocale, diferenţierea celor trei lucrări fiind admirabilă. Seara s-a încheiat cu o interesantă versiune semnată de pianistul Silvan Neguţiu a Fanteziei în do minor op. 80 pentru pian, cor şi orchestră de Beethoven.

De acum şi până la festivalul „Enescu” din toamnă muzica clasică se retrage pe undele radio, şansa de a auzi un concert de gen fiind destul de mică în întreaga ţară, cu excepţia festivalurilor mai mari sau mai mici care vor colora după-amiezile şi serile melomanilor din diferite colţuri ale ţării.

0 comentarii

Publicitate

Sus