01.06.2006
Recunosc că am avut o strângere de inimă gândindu-mă cum ar trebui să arate un balet cu titlul Pygmalion... Ceea ce am văzut (mai ales în spaţiile scenice mai largi de la Sala Mare a palatului Copiilor) a fost însă o reuşită sinteză a celebrei poveşti, dansată cu har şi dăruire.

Opera Comică pentru Copii a ales pentru ultima premieră a stagiunii tema Pygmalion, balet prezentat într-o adaptare după George Bernard Shaw. Aşa cum e uşor de imaginat, este vorba despre antica poveste a lui Pygmalion şi a Galateei şi mai precis despre transfigurarea ei modernă sub titlul My Fair Lady. Spectacolul este prezentat în scenografia Vioricăi Petrovici, regia şi coregrafia fiind semnate de Mihai Babuska. În distribuţie se găsesc balerinii Oana Popescu, Cătălin Caracaş, Oana Bădănoiu, Bianca Fota, Bianca Stoicheciu, Florentina Răducu, Vicenţiu Popescu şi Mircea Ioniţă.

Probabil surprinzătoare la prima vedere, această adaptare în limbajul non-verbal al baletului a unei poveşti în care excentricul profesor Higgins o învăţa pe tânăra florăreasă Elisa Doolittle arta conversaţiei şi a bunelor maniere la standardele high-life-ului britanic a avut succes datorită unei idei inspirate. Astfel, micuţa Elisa devenea din candidata la arta conversaţiei o ardentă aspirantă la performanţa coregrafică – personificată cu imaginaţie şi cu o extrem de diversă plastică a fizionomiei de Oana Popescu, iar lingvistul Henry Higgins se transforma într-un vestit profesor de dans şi bune maniere – sugestiv şi elegant interpretat de Cătălin Caracaş. Frustă şi eficientă, această adaptare mi-a amintit de soluţia găsită de personajul analog Elisei în piesa Meditaţiile Ritei. Eroina care avea de rezolvat tema "adaptare pentru televiziune a piesei Peer Gynt" rezolvă situaţia cu o replică celebră: "Faceţi-o pentru radio!".

Oricum, pe lângă deosebita priză la public devenită de acum tradiţională pentru toate poveştile coregrafice din repertoriul Operei Comice pentru Copii, această adaptare i-a oferit lui Cătălin Caracaş posibilitatea ieşirii la rampă întruchipând un personaj pozitiv, de vârsta lui şi nu în travesti... ceea ce i-a adus sincere aplauze la scenă deschisă. Adevărat maestru al rolurilor de compoziţie, Cătălin Caracaş a reuşit întotdeauna să adauge personajelor sale, fie ele şi negative, o binevenită notă de distincţie şi umor. În postura profesorului Higgins, păstrând umorul a putut evolua punându-şi în valoare şi calităţile de clasic partener de balet. Totuşi, chiar dacă postura a fost alta, şi de acestă dată, evoluţia sa a fost axul în jurul căruia au gravitat toate personajele.

În luna iunie, Opera Comică pentru Copii va prezenta ultimul spectacol al stagiunii – Minuniţă şi vrăjitoarea, balet cu care va pleca şi în turneu în Croaţia la sfârşitul lunii iunie, la un festival dedicat copiilor.






0 comentarii

Publicitate

Sus