26.10.2006
La fel de bine, "celissimo" poate fi forma de manifestare artistică a unui mod de viaţă închinat prieteniei şi violoncelului, de departe cel mai frumos instrument din lume pentru cine simte pasiunea şi căldura ce umplu muzica de pe CD-ul ce face obiectul acestei cronici.

Intitulat simplu şi superlativ Cellissimo, acest proiect are în spate o istorie ce se confundă cu cea a şcolii moderne româneşti de violoncel, aşa cum a fost ea prefigurată de Serafim Antropov, maestrul celor patru maeştri ce ne încântă pe acest album. Alexandra Guţu, Marin Cazacu iniţiatorul acestui proiect unic în Romania, Olga Mănescu şi Răzvan Suma sunt exponenţi ai unor generaţii deşi nu foarte apropiate ca vârstă totuşi foarte asemănătoare din multe puncte de vedere.

Chiar dacă muzica variată din punct de vedere stilistic a acestui album nu cuprinde doar lucrări dedicate violoncelului, aranjamentele orchestrale rafinate reuşesc să evidenţieze înalta artă a celor patru violoncelişti. Omogenitatea sonoră, căldura timbrală, performanţa tehnică, minuţia cu care este înobilată fiecare notă, sunt doar câteva dintre atributele ce amintesc de şcoala de muzică şi de viaţă oferită acestor minunaţi instrumentişti de maestrul Serafim Antropov.

Elevi multiubiţi ai mestrului, Alexandra Guţu şi Marin Cazacu au constituit pentru mulţi ani reperele cele mai importante ale artei interpretative româneşti la acest instrument, într-o perioadă în care contactul şcolii româneşti de interpretare cu ceea ce se întâmpla în restul lumii era îngheţat aproape cu desăvârşire. Cu toate acestea, valoarea celor doi artişti a fost mai puternică decât alcătuirea strâmbă a vremurilor. Prin concursurile internaţionale câştigate şi printr-o atitudine deschisă faţă de tot ce este nou, prin generozitate şi altruism, au reuşit să reclădească o şcoală competitivă care depăşeşte cu mult măsura în continuare mult scăzută a posibilităţilor materiale ale învăţământului de la noi. Olga Mănescu şi Răzvan Suma, amândoi foşti studenţi ai lui Marin Cazacu sunt o mărturie elocventă a acestei şcoli prin arta lor reflectată şi pe acest CD.

Cellissimo cel de astăzi reprezintă un moment de sinteză al unei idei emoţionante prin care Marin Cazacu a dorit să elogieze memoria maestrului său, Serafim Antropov, în urmă cu zece ani. Atunci, doisprezece violoncelişti au salutat figura luminoasă a serafimului, înregistrând un mare succes. Astăzi, cvartetul care reprezintă nucleul unei formaţii modulare, a adunat o apreciabilă experienţă concertistică internaţională, formaţia fiind frecvent invitată în ţări precum Spania, Austria, Elveţia sau Japonia, iar lucrul acesta se simte în lejeritatea cu care timbralitatea atât de personală a celor patru solişti se subscrie unei rafinate consonanţe sonore de ansamblu. Modul în care este condusă fraza muzicală, multitudinea de stări bine marcate ce străbat o muzică atăt de diversă stilistic, ţin trează fără să obosească atenţia ascultătorului, fie el avizat sau nu. Panoramate aproape la maximum pentru genul cameral, posibilităţile imense ale violoncelului sunt dezvăluite cu o mare virtuozitate fie că este vorba despre Tango, Can-can, Polka, Vals, Marş sau Elegie.

Produs cu eleganţă de Humanitas Multimedia, CD-ul – căruia îi regretăm totuşi absenţa unui booklet mai cuprinzător şi probabil acordarea unui timp mai îndelungat pentru înregistrări – reprezintă o piesă preţioasă pentru colecţia melomanului de orice nivel.

Alegând să trăiască în Romania, cei patru artişti reuşesc să ţină fruntea sus cu eleganţă, desfăşurând şi alte proiecte personale foarte valoroase. Fie ca timpul să fie de partea lor, pentru a ne putea dărui alte multe înregistrări cât mai apropiate de valoarea reală a artei lor.

0 comentarii

Publicitate

Sus