09.08.2007
La ediţiile anterioare ale Festivalului "Enescu" eram încântaţi de iniţierea concertelor de la miezul nopţii, care se dovedeau o iniţiativă de succes a organizatorilor. Că a fost Bach sau Mozart "by midnight" Ateneul a fost arhiplin.

Chiar dacă se aplauda în picioare până târziu după miezul nopţii, aceste concerte în nocturnă de la sfârşitul săptămânii s-au bucurat şi cu siguranţă vor beneficia şi la ediţia din septembrie 2007 de o popularitate deosebită. De această dată sunt programate de la ora 22.30 (pentru ca publicul concertelor simfonice de la Sala Palatului, de la 19.30, să aibă posibilitatea de a ajunge şi la acestea) şi încep pe 7 septembrie. Dacă urmărim repertoriul celor opt concerte programate în această serie vom descoperi, chiar dacă tema nu este declarată, efectiv, că toate au ca temă centrală muzica veche. Există o singură contribuţie românească la această linie de concerte şi anume pe 9 septembrie, Arta fugii de Bach (orchestraţia lui Erich Bergel) în interpretarea Orchestrei de cameră a Filarmonicii "George Enescu" dirijată de Cristian Mandeal.

Primul invitat străin de prestigiu este ansamblul Europa Galante dirijat de Fabio Biondi, care va susţine concertele din 7 şi 8 septembrie, cu un program cuprinzând selecţiuni din opera Narciso de Domenico Scarlatti (în prima seară) şi concerte şi sinfonii de Geminiani, Vivaldi, Sammartini şi Corelli (în a doua seară).

Un alt cuplu de concerte îi revine celebrului dirijor şi solist Jordi Savall (diskant şi viola da gamba), care vine la Bucureşti împreună cu ansamblul Hesperion XXI. În seara de 14 septembrie programul propus publicului de la Ateneul Român este grupa sub genericul Folias & passacalles, Tonos Humanos & Variaciones instrumentals, iar pe 15 septembrie sub titlul Encuentro de musicas de fuego & ayre de la Iberia antigua al Nuevo Mundo, la acest al doilea concert participând şi La Capella Reial de Catalunya. Un concert de atracţie, spre deosebire de concertele lui Jordi Savall cu un program foarte cunoscut este cel susţinut duminică, 16 septembrie de Munchener Bachsolisten - dirijor Gerd Schaller, cu binecunoscutele suite Muzica apelor şi Focuride artificii de de Handel.

Ultimele două concerte ale seriei, programate pe 21 şi 22 septembrie de la 22.30 ne propun întâlnirea cu Freiburger Barok Orchester dirijată de Gottfried von der Goltz, în prima seară cu un program de muzică barocă germană (Pisendel, Zelenka, Telemann), iar cea de a doua un program de muzică barocă franceză (Desmarest, Rameau, Lully).

Vom continua recomandările noastre pentru Festivalul Internaţional "George Enescu" care se deschide la Bucureşti la 1 septembrie în această rubrică, dar ceea ce vă sugerăm este să vă grăbiţi să vă luaţi bilete la concertele cele mai căutate (cum sunt acestea de la miezul nopţii, de la Ateneul Român) pentru că abonamentele şi biletele s-au pus deja în vânzare de la 1 august.

1 comentariu

  • Câteva critici
    [membru], 16.09.2007, 20:23

    V-aş sugera să vă documentaţi mai bine înainte de a scrie un astfel de articol: Instrumentul numit "diskant" la care ar cânta Jordi Savall nu există: termenul semnifică instrumentul cu ambitus-ul cel mai înalt dintr-o familie de instrumente, in cazul de faţă cel al violei (da gamba). Viola sopran a stat in mâinile lui Savall la concertul din data de 15.
    Lucru care n-ar fi un păcat prea mare. Dar să continuaţi, după o astfel de dovadă de erudiţie, să judecaţi potenţialul de atractivitate al unui concert după "programul foarte cunoscut" dumneavoastră, "spre deosebire de concertele lui Jordi Savall" mi se pare jignitor atât pentru cei ce au auzit de Joan Baptista Cabanilles, e.g. (doar unul din numele pe care nu le-aţi menţionat) cât şi pentru melomanul onest şi dornic de a explora repertorii muzicale necunoscute, pe care numai comoditatea şi rigiditatea intelectuală le lasă astăzi obscure.
    La mai bine!

Publicitate

Sus