Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Atelier LiterNet  Sageata  Muzică  Sageata  Clickantabil

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Odiseea cursurilor de măiestrie


Oltea Şerban-Pârâu

03.07.2003
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Articolul anterior din rubrică
Articolul urmator din rubrică
În 1989 participam pentru prima oară, în postura de muzicolog observator, la Cursurile internaţionale de dirijat de la Oradea, o iniţiativă incredibilă pentru acele vremuri, susţinută de dirijorul Filarmonicii locale, Erwin Acel (acum stabilit în Ungaria, după ştiinţa mea). Atmosfera creată a fost extrem de plăcută, utilitatea acelei întâlniri între 4 tineri dirijori români şi 4 străini fiind incontestabilă, iar posibilitatea de a lucra cu o orchestră de profesionişti însemnând pentru ei o autentică şansă profesională.

O a doua experienţă personală a fost la începutul anilor ’90, când am participat la Cursurile de compoziţie de la Buşteni susţinute de Aurel Stroe. A fost un alt prilej de îmbogăţire spirituală şi profesională, unic pe atunci. Acum, astfel de cursuri s-au înmulţit în România (aşa cum se întâmplă de altfel în întreaga lume), dar nu toate au amploarea celui despre care vreau să vă vorbesc în cele ce urmează.

Patru dirijori străini cursanţi la Constanţa

Înaintea fotografiei finale a participanţilor la a doua ediţie a Cursului internaţional de dirijat de operă de la Constanţa, toţi cei patru tineri dirijori străini păreau foarte încântaţi de ceea ce li s-a întâmplat în cele două săptămâni de iunie petrecute alături de ansamblul Operei din Constanţa. Karmina Silec (Slovenia): "Ştiam că românii sunt artişti remarcabili, pentru că la Opera din oraşul meu lucrează balerini şi coregrafi români, dar nu ştiam cum sunt muzicienii. Am întâlnit acum, la Constanţa, cântăreţi foarte valoroşi; iar pentru un dirijor aflat la începutul carierei este foarte important să ajungă să-şi pună în practică deprinderile în colaborare cu muzicieni profesionişti."

Având în spate mai mult experienţă în domeniul simfonic, tinerii dirijori au venit la acest curs de măiestrie pentru a-şi dezvolta aptitudinile prin colaborarea cu un ansamblu complet de operă. Kiyotaka Teraoka (Japonia): "Acest tip de dirijat este total diferit; e foarte greu să ajungi în interiorul fenomenului. Nu avusesem până acum şansa de a dirija operă şi de aceea am ales aceste cursuri, unde am putut conduce câte două acte din Carmen şi Bal mascat. Opera este o lume cu totul diferită. Din fosă lucrurile par cu totul altfel, pentru că nu mai ai în faţă doar orchestra, ci mult mai multe dimensiuni. Cu toate acestea, senzaţia este extraordinară, dacă îţi reuşesc măcar câteva momente, ai o satisfacţie inegalabilă."

Dirijorul şi directorul Operei din Constanţa, Gheorghe Stanciu, girează pentru a doua oară astfel de cursuri de dirijat de operă, selectând tineri care să aibă capacitatea de a susţine la finalul celor două săptămâni un spectacol de operă live. Şi de această dată alegerea lui s-a dovedit justă, dirijorii beneficiind de o caldă şi atentă colaborare din partea muzicienilor constănţeni. John Roscigno (Statele Unite): "Nu există multe oportunităţi ca acestea în lume, în care să participi la un masterclass şi la finalul lui să dirijezi o companie profesională de operă. Am studiat cu maestrul Stanciu, am analizat casetele video după repetiţii şi am lucrat individual cu cântăreţii. Cursul a fost foarte bine structurat şi foarte util pentru noi toţi. Am câţiva studenţi în S.U.A. interesaţi de dirijatul de operă şi cred că îi voi îndruma spre Constanţa; este un program extrem de util. Este prima dată când dirijez operă altfel decât în context universitar. Aici m-am găsit într-o companie profesionistă, de la primul contact fiind extrem de plăcut impresionat că atât cântăreţii, cât şi pianistul, îşi cunoşteau rolurile perfect. Cred că dirijatul de operă este cea mai dificilă încercare pentru un şef de orchestră, în primul rând pentru că implică mult mai multe detalii şi o atenţie distributivă mai mare decât simfonicul."



Spectacolele prezentate avându-i la pupitru pe tinerii dirijori cursanţi au fost Carmen de Bizet, Bărbierul din Sevilla de Rossini şi respectiv Bal mascat de Verdi, varietatea titlurilor şi lucrul efectiv, de la repetiţiile cu pianul până la spectacolul "de absolvenţă", oferind diversitatea aşteptată de participanţi. Richard Llewellyn (Marea Britanie): " Am aflat de pe internet despre curs şi sunt foarte fericit că am avut ocazia să lucrez cu o companie de operă. Este clar că aici există o tradiţie lirică foarte puternică, pentru că nivelul ansamblurilor şi cântăreţilor a fost remarcabil. În privinţa dirijatului de operă, principala diferenţă apare când încerci să pui laolaltă corul, soliştii, mai precis tot ceea ce se întâmplă pe scenă şi orchestra, atunci când ai efectiv o de coordonat o acţiune. Uneori pot apărea mai multe elemente sau situaţii neprevăzute, pe care trebuie să le rezolvi din mers. Opera e mult mai "palpitantă" din acest punct de vedere. Climatul de lucru a fost minunat, personal mi-aş fi dorit două repetiţii cu orchestra, dar în mod clar, în ansamblu aşteptările mi-au fost împlinite."

Surprize neplăcute nu au apărut de-a lungul spectacolelor şi aşa se face că ideea lărgirii acestor cursuri de dirijat cu o secţiune pentru cântăreţi, de anul viitor, se arată viabilă, posibilitatea de a te integra la finalul cursurilor într-o producţie profesională de operă fiind tentantă pentru mulţi aspiranţi la gloria scenei lirice.

După închiderea stagiunii cu Rigoletto de Verdi, orchestra Operei din Constanţa va mai fi implicată în perioada 7-12 iulie alături de Teatrul de balet "Oleg Danovski" în proiectul Zilele muzicii americane, iar dirijorul Gheorghe Stanciu va avea în această vară şapte spectacole cu Nabucco de Verdi în Germania, pentru ca în toamnă să dirijeze Boema de Puccini la Chişinău, la Festivalul de operă "Maria Bieşu".

Cursul internaţional de dirijat de operă de la Constanţa este doar unul dintre cursurile de măiestrie muzicale ale verii. Se pare că această manieră de lucru extrem de populară în occident a început să-şi găsească adepţii şi în România, ceea ce este îmbucurător. În plus, în afara unei stări de emulaţie spirituală autentică pe lângă ansamblurile profesioniste din ţară, astfel de cursuri pot aduce şi venituri suplimentare deloc de neglijat.

PS: Dacă doriţi să îi spuneţi părerile şi propunerile voastre pentru această rubrica Oltei Şerban-Pârâu, puteţi să o contactaţi la olteasp@yahoo.com.
Articolul anterior din rubrică
Toate articolele din rubrică
Articolul urmator din rubrică




0 comentarii

Resurse

0

ARHIVA RUBRICII

Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Alvin Ailey American Dance Theatre la Bucureşti (4.5/5 - 2 voturi)
Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Oedipe - 50
Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Senzaţia şi clişeul (3.7/5 - 3 voturi)
Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Toamna simfonică (5.0/5 - 3 voturi)
Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Operă şi aer liber
Sageata Toate articolele din această rubrică


RUBRICILE CATEGORIEI

Sageata Muzica în mp3
Sageata Liter-Rock
Sageata UK top 50 - Acum 50 de ani
Sageata Top nostalgic


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer