Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Atelier LiterNet  Sageata  Fragmente şi cronici ale cărţilor pe hîrtie  Sageata  Cronici de atelier

În căutarea Bucureştiului pierdut


Alex. Leo Şerban

16.07.2003
Elle, mai 2003
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Articolul anterior din rubrică
Articolul urmator din rubrică
Ioana Pârvulescu
Întoarcere în Bucureştiul interbelic
Editura Humanitas, 2003





Citiţi un fragment din această carte


*****

În căutarea timpului pierdut
Cartea de care s-a vorbit cel mai mult în ultima vreme este cea a Ioanei Pârvulescu, Întoarcere în Bucureştiul interbelic, apărută la Humanitas. Îmi pare rău să vă comunic că, prin iunie, deja se epuizase: am încercat să mai iau un exemplar de la Librăria din fundul curţii şi doamna de acolo mi-a spus (zîmbind): "Nu mai avem - şi nu încercaţi nici la Dalles sau la Cărtureşti, că n-o mai au nici acolo..." Noroc cu zîmbetul doamnei... (între timp s-a mai scos o ediţie aşa că puteţi să vă încercaţi norocul).

Este, în primul rînd, o carte necesară, rodul unei "indiscreţii" fertile şi tenace (autoarea a consultat mii de numere de reviste), oferit apoi, cu discreţie, curiozităţii cititorului de astăzi. Ioana Pârvulescu ştie să facă un cadou: această carte - ce nu trădează nici rîvna bogatelor ore de studiu, nici uriaşul efort al sistematizării fişelor nenumărate - este la fel de densă şi de "lejeră" precum aerul Bucureştiului interbelic prizat, cu eleganţă, de o doamnă ieşită în plimbare la Şosea... Are exact acel dozaj ideal de erudiţie palatabilă (nici o "notă de subsol" în 346 de pagini de frumoasă plutire peste Timp!) şi de fantezie riguroasă (capitolele sînt legate, muzical aproape, ca-n "va urma"-ul ce nu-şi uită niciodată firul al Şeherezadei).

Este un Bucureşti fermecător de candid şi de normal cel pe care ni-l dezvăluie Ioana Pârvulescu - şi poate că, dincolo de virtuozitatea montajului şi de savoarea textului, acesta e meritul cel mai mare al cărţii: ea ne restituie un microcosm uman, surprins în cîteva decenii vii, cu o înţelegere a nuanţelor şi a firescului dominant ce nu are egal în aceşti ani de pendulare frenetică între o extremă ideologică şi alta. Un "bestiar", în fond - asemenea celui descris, cu tandră ironie, la pag. 172: "În bestiarul interbelic intră: animale de casă drăgălaşe şi ursul cu belciug în nas, cîini fideli stăpînului şi pisici fidele covorului de lîngă sobă, cai de curse care concurează cu timpul şi cai de corvoadă care concurează cu maşina, exemplare de rasă şi maidaneze, păsări şi şoareci, paingi şi fluturi, muşte grase şi ţînţari subţiratici. Toate forfotesc şi în literatura şi publicistica dintre cele două războaie."
Articolul anterior din rubrică
Toate articolele din rubrică
Articolul urmator din rubrică


Spacer Spacer