29.05.2008
Mâine se încheie la Bucureşti cea de-a XVIII-a ediţie a Săptămânii Muzicii Contemporane, care s-a deschis acum o săptămână la Teatrul de Operetă "Ion Dacian", păstrând, ca în fiecare an, constantă perioada de desfăşurare, 23-30 mai.

România poveştilor albastre, spectacol cross-media a cărui muzică este semnată de Mihaela Vosganian şi Irinel Anghel, a marcat deschiderea sub semnul experimentului, într-o ambianţă scenică şi muzicală rafinată, mizând pe o timbralitate diversă generată de muzicienii Irinel Anghel, Mihaela Vosganian, Andrei Kivu, Sorin Romanescu şi Andrei Marcovici. Coregrafia îi aparţine Lilianei Iorgulescu, spectacolul fiind regizat de Anca Bradu, iar întreaga poveste are la bază texte de Iulia şi Bogdan Petriceicu Haşdeu (recitate de actorii Şerban Pavlu, Antoaneta Cojocaru, Alin Olteanu, Relu Poalelungi), oferind o privire contemporană asupra imaginarului literar românesc al secolului al XIX-lea. Spectacolul a mai fost prezentat în 2007 în diferite contexte, printre care manifestările Sibiu - Capitală culturală europeană, dar versiunea din festival a fost una dintre cele mai coerente şi convingătoare, bucurându-se şi de o sală plină (mai greu de obţinut la producţii culturale ce stau sub semnul experimentului).

Cei doi directori artistici ai actualei ediţii a Săptămânii Muzicii Contemporane, compozitorii Liviu Dănceanu şi Dan Dediu, au afirmat înainte de începutul manifestării că pentru acest festival şi-au propus - prin selecţie - ilustrarea a trei teme majore: cvartetul de coarde (sau alte tipuri de cvartete), muzica pentru pian (solo sau concerte) şi muzica şi tehnologia. În plus, cu aceeaşi ocazie, s-a afirmat că ediţia din 2008 doreşte să evidenţieze două aspecte contrastante ale modului de a crea muzică în zilele noastre: pe de o parte mediile acustice conservatoare (pianul şi cvartetul), pe de alta mediile experimentale (concertele live prin internet, multimedia, muzică electronică). Privind ansamblul festivalului, trebuie să recunoaştem că dominanta a rămas însă cea conservatoare, acustică. "Deopotrivă încercăm prezentarea tinerei generaţii de compozitori români de până la 30 de ani şi dorim să subliniem rolul interpretului în mijlocirea muzicii noi prin prezenţele excepţionale ale unor ansambluri de vârf precum Aleph (Paris), Minguett (Köln) şi The Pearls Before the Swine Experience (Stockholm)", au afirmat organizatorii. În cadrul festivalului, a avut loc şi un simpozion dedicat compozitorului Tiberiu Olah şi multiplelor aspecte ale post-modernismului.

După ce a propus concerte şi recitaluri în principalele săli de concert ale Bucureştiului, frecventate în general de un public iniţiat, astăzi, Săptămâna Muzicii Contemporane se va încheia în Studioul "Mihail Jora" al Societăţii Române de Radiodifuziune cu al doilea concert simfonic al ediţiei (primul a fost susţinut miercuri de Orchestra de Cameră Radio cu lucrări de Dan Constantinescu, Livia Teodorescu-Ciocănea şi Frank Stemper). Pentru a vă face o idee asupra actualei ediţii a Săptămânii Muzicii Contemporane, mai puteţi asculta mâine Simfonia a V-a "Litanii pentru plinirea vremii" de Ştefan Niculescu, Concertul pentru violoncel şi orchestră de Costin Miereanu - solistă Anca Vartolomei şi Cantigas de Magnus Lindberg cu Orchestra Naţională Radio dirijată de Pieralberto Cattaneo.

0 comentarii

Publicitate

Sus