07.06.2008
Dimineaţă. Sună ceasul. În acelaşi timp cu mine milioane de oameni întind mâna spre butonul care opreşte neplăcutul zgomot. Şi în acelaşi timp în milioane de minţi încolţeşte pofta. Ridic capul de pe pernă cu gândul că singura justificare a inventatorului dimineţii e plăcerea dintr-o ceaşcă. De cafea, desigur. Fac cele 5 gesturi rituale de dimineaţă şi casa se umple de aromă. Deja energia mea fizică şi psihică a urcat de la zero la cote care îmi permit să mă spăl pe dinţi. Dumnezeu să binecuvânteze Elveţia!

Hei, stop! Elveţia? Elveţia ca Elveţia, dar dacă nu era Brazilia, nu povesteam azi despre cafea la scară mondială... În anii '30, guvernul brazilian şi-a dat seama că are la îndemână o bogăţie, dar nu are la îndemână şi resursele necesare să o exploateze - iar pentru asta avea nevoie de un parteneriat strategic.

Norocul iubitorilor de cafea din lumea întreagă a fost că firmă elveţiana Nestlé a fost interesată de o astfel de asociere şi a intuit potenţialul uriaş al afacerii - şi uite-aşa, timp de 7 ani o echipă condusă de Max Morgenthaler a fost pusă să caute o modalitate de a crea mici cuburi de cafea care să reţină aroma boabelor de cafea şi care să fie în acelaşi timp solubile în apă.

7 ani mai târziu, în 1938, a fost lansată marca Nescafe (v-aţi prins? Au combinat cuvintele Nestlé şi cafe... - ingenios, nu?). Nescafe a fost prima cafea solubilă din lume şi e şi acum cea mai populară marcă de cafea. Şi e elveţiană.

De la lansarea din 1938, marca Nescafe a evoluat şi a continuat să inoveze. Substanţa mărcii a rămas însă aceeaşi - Nescafe exprimă vitalitate, forţă, pasiune, semnifică plăcerea gustului puternic pe care îl simţi de la prima înghiţitură, aroma intensă şi revigorantă a acestei băuturi. (Când mă gândesc la Elveţia o văd întâi pe Heidi alergând cu codiţele în vânt prin munţi. Şi mă gândesc că probabil simţise aromă revigorantă a cafelei de putea să alerge atât...)

Roşul este culoarea sângelui - culoarea vieţii, este culoarea pasiunii şi a tinereţii. Roşul este şi culoarea predominantă a logo-ului mărcii, care întăreşte imaginea de vitalitate şi intensitate pe care marca o inspiră.

Mă mai întâlnesc cu Nescafe de câteva ori pe zi. Trăiesc alert, alerg de la un meeting la altul, dar mă opresc câteva momente pentru a-mi prepara cafeaua. Şi mai multe momente pentru a o savura şi pentru a mă încărca cu energie. Oare nu ne înşelăm când numim "nectar" băutura zeilor olimpieni?

Şi dacă încă nu v-aţi convins de nenumăratele calităţi ale Nescafeului elveţian, vă mai spun una - cafeaua este unul din cei mai puternici conectori sociali. De câte ori nu aţi auzit de la un prieten "Hai să bem o cafea!" Iar Nescafe este o marcă populară şi sociabilă, care invită oamenii să împărtăşească momente plăcute în jurul unei ceşti savuroase de cafea. Nescafe este marca unei stări de bine, este marca momentelor frumoase petrecute împreună cu cei dragi.

Beau cafea la începutul unei zile, dar cel mai mult îmi place un Nescafe la o masă de seară, tihnită, cu un om pe care încep să îl cunosc, iar ceaşca din faţă pare să mă îmbie să spun: "Louis, I think this [coffee] is the beginning of a beautiful friendship."

*****
Istoria mărcii Skoda începe cu 5 ani mai înainte de istoria secolului 20, atunci când fondatorii companiei, doi cehi pe numele lor Vaclav Laurin şi Vaclav Klement - care ar fi fost fraţi dacă numele lor de familie nu ar fi fost Laurie şi Klement - au început prin a produce biciclete - şi asta doar pentru că amândoi erau pasionaţi de biciclete.

Iar pentru că au văzut că se pricep, doar câţiva ani mai târziu au continuat prin a produce motociclete, cu care au câştigat şi câteva curse. Prin 1905 au hotărât că pot face mai mult decât motociclete - aşa că au trecut de la două la patru roţi, adică la producţia de maşini. Au început cu Voiturette A, un model simpatic care este şi astăzi, în Cehia, prototipul maşinii de epocă.

În anii care au urmat, producţia fabricii a crescut foarte mult, iar cei doi Vaclav - care porniseră în afaceri de la hobby-ul lor pentru biciclete - şi-au dat seamă că lucrurile devin serioase, aşa că au căutat un parteneriat cu un jucător industrial. L-au găsit în compania Pilsen Škoda Co cu care au fuzionat în 1925, marcând începutul mărcii Skoda, aşa cum este ea cunoscută astăzi.

Anii care au urmat au fost marcaţi de schimbările prin care a trecut istoria Cehiei - de la ocupaţia germană din timpul războiului, la naţionalizarea de după război. În deceniile următoare, economia Cehoslovaciei (la acel moment) a cunoscut perioade bune pentru era socialistă, care şi-au pus amprenta şi asupra celei mai populare fabrici de autoturisme din ţara. Şi uite aşa, Skoda a devenit una dintre cele mai "occidentale" mărci de maşini din Estul Europei. Îmi aduc aminte şi acum cât de "cool" era cineva care deţinea o Skoda în perioada copilăriei mele. (ei, acum să nu înţelegeţi că am copilărit în anii '60...).

Bucuria nu a durat mult timp, pentru că prin anii '80, Skoda a început să piardă teren în faţa mult mai modernelor mărci de maşini vest-europene, iar Skoda a re-devenit sora din est a acestora...

Dar soarele a răsărit din nou pe stradă cehilor când germanii de la Volkswagen au studiat cu atenţie istoria mărcii ceheşti şi i-au intuit potenţialul încă foarte ridicat - şi uite aşa, la începutul anului 1991, norocoasa Skoda a intrat în portofoliul Volkswagen.

Acesta a fost un nou moment de turnură pentru evoluţia Skoda. În perioadă care a urmat, Skoda a intrat într-o renovare de zile mari. Inginerii germani au făcut în primul rând o serie de inovaţii, pentru a re-aduce maşinile la standardele care le consacraseră în trecut.

Dar, pentru că - aşa cum scrie în toate manualele de marketing - nu este suficient să ai un produs bun, trebuie să afle şi publicul despre el - noile maşini au avut nevoie şi de investiţii puternice în campanii de marketing, care nu au întârziat să apară datorită puterii financiare a grupului Volkswagen. Investiţiile nu au întârziat să-şi arate roadele - uşor, uşor, Skoda a început să se scuture de percepţia de marcă est-europeană şi să se alinieze mărcilor din vest. Tradiţia fabricii cehe, împletită cu tehnologia de vârf din concernul german, au reinventat marca.

Autorul logo-ului mărcii rămâne şi astăzi învăluit în mister. Tot ce se mai ştie este că varianta actuală, o variantă îmbunătăţită a logo-ului vechi, dă mărcii un grad de autenticitate, reprezentând împletirea dintre negrul ce simbolizează tradiţia, şi verdele care exprimă încredere, dar şi grijă faţă de mediul înconjurător.

Astăzi, Skoda este percepută ca o marcă de încredere, onestă, care livrează calitate şi care îşi ţine promisiunile.

Skoda este maşina vecinului meu de la etajul 2 - un om obişnuit, cu valori solide, clare, şi cu picioarele pe pământ, care şi-a dorit o maşină de calitate, la un preţ pe care să şi-l permită. Skoda este maşina în care a fost bucuros să o plimbe pe Rodica la prima lor întâlnire. Trei ani mai târziu, Skoda este maşina în care îşi duce copiii cu încredere până la Mall. Şi maşina cu care nu se teme să dea o raită prin Maramureş.

Şi deşi marca face parte acum dintr-un concern german, datorită istoriei de peste 100 de ani, ea este percepută în continuare ca fiind una dintre cele mai de calitate mărci din Republica Cehă.

0 comentarii

Publicitate

Sus