15.11.2003
Începutul de noiembrie. Bulgărele crescător al reclamelor şi-a pornit rostogolirea. Jingle Bells s-a făcut deja auzit în spoturi TV. Moş Crăciunul promoţiilor a şi început să împartă iluzii, ca pe jucăriile din sac. Aceeaşi cacofonie de zurgălăi comerciali se prevesteşte şi anul ăsta. Aceeaşi febrilitate festivist-mercantilă se simte în aer. Aceleaşi pregătiri în departamentele de marketing, în agenţiile de publicitate, în tipografii, case de producţie audio-video, shop-uri media şi televiziuni - marchează preludiul marii acţiuni naţionale intitulate, cu numele unui film care a fost net bătut de viaţă, "Goana după cadou"...

Fiecare an are specificul lui în ce priveşte Crăciunul publicitar. Anul trecut, de pildă, a marcat o oarecare încorsetare, impusă de CNA, în privinţa duratei şi a amplasării calupurilor publicitare la TV, spre a evita tendinţa de bazar inform şi excesiv din anii anteriori. Dar încorsetarea n-a dus la sugrumare, ci la o redistribuire a umflăturilor. Spaţiile de publicitate s-au vîndut fie în avans, fie retroactiv, forţînd planificarea pe noiembrie şi revărsîndu-se pînă hăt, după Sfîntu' Ion...

E greu de spus dacă anul ăsta strategii media vor rezolva gîtuirea spaţiilor de Crăciun. Ce se ştie însă despre Crăciunul publicitar 2003 e că vine cu o noutate la nivel de imagerie: din cîte se pare, clasicul Moş Crăciun nu mai e la modă. Şi anume Moşul acela tipizat şi standardizat, mare şi roşu, cu burtă, barbă şi sac în spate. Ăla de hohoteşte şi zboară de la un coş la altul remorcat de reni. Moşul clasic, celebrul Santa al americanilor... mai bine zis al lui Coca-Cola... (Eventualilor "plutaşi" care încă ignoră că "Moş Santa" sub forma lui actuală e invenţia de acum un veac a salepgiilor coca-colari, prin condeiul agenţiei D'Arcy, subsemnatul le urează bun venit în limbul mass-miezurilor... cu încurajarea de a recupera teren... )

Ei bine da: în 2003, Moş Crăciun ori va fi îmbrăcat în albastru (de către eternii rivali de la Pepsi); ori va reveni la straiele tradiţionale cu care ni-l îmbracă folclorul nordicilor (haine din piei de ren, căciulă de lapon, toiag din ramură uscată etc.); ori, dacă se va încăpăţîna să apară în uniforma clasică, va suporta oprobriul cvasi-unanim - fie pentru că a pierdut pasul cu moda, fie pentru că i-a fost demascată identitatea de agent al intereselor marelui capitalism multinaţional, poluant şi alienant.

Mai multe comete, terţete de magi, iesle şi prunci vor prilejui ritualul cadorisirii. Moşul se va mai odihni un pic, alături de reni (spre bucuria proteguitorilor de animale). Iar dacă se va mai deranja din cînd în cînd, noul Moş Crăciun o va face sub pancarte ecologiste şi alter-mondialiste.

Să nu ne amăgim. De "goană" tot n-am scăpat... Poate cadourile să fie mai scumpe...


Scrieţi un e-mail autorului la [email protected].

0 comentarii

Publicitate

Sus