30.08.2007
Festivalul Internaţional "George Enescu" pare să demonstreze de câteva ediţii încoace că un răspuns pozitiv la această întrebare poate avea acoperire. Miile de spectatori prezenţi în fiecare seară la Sala Palatului la mult mediatizatul septembrie enescian sunt dovada incontestabilă în acest sens.

În plus, anul acesta se pare că vor exista condiţii de audiţie chiar mai bune decât la ediţiile anterioare. Sala Palatului a fost gratulată cu cele mai stranii apelative de când a fost redată circuitului concertistic pentru Festivalul "Enescu". Se pare că anul acesta, cei care nu au ocolit nici până acum sala din cauza condiţiilor de audiţie destul de îndepărtate de ideal, vor avea satisfacţii în plus. Cel dintâi nemulţumit era însuşi directorul festivalului, dl. Ioan Holender, care a recomandat o serie de specialişti din Germania şi Austria pentru optimizarea acusticii Sălii Palatului, amenajarea electro-acustică a sălii fiind realizată în final exclusiv cu sprijinul financiar al sponsorilor.

Primii care vor beneficia de aceste avantaje vor fi soliştii şi publicul galei de operă care va deschide festivalul poimâine, 1 septembrie, un public din care nu vor lipsi oficialităţile şi cei care doresc să fie văzuţi la o "inaugurare". Dar publicul autentic de festival rămâne cel care va umple cele 4000 de locuri ale sălii la ora 19.30, din 6 până în 23 septembrie 2007, la acele concerte "populare" despre care vorbeam la început, chiar dacă unele vor pune din plin la încercare cunoştinţele muzicale ale publicului. Să nu vă imaginaţi programe cu valsuri şi polci de Strauss. Pentru că se va cânta Simfoniile a VII-a sau a VIII-a de Mahler, Messiaen, Sibelius, Prokofiev, Hindemith, Enescu din plin, dar şi suficient Beethoven, Brahms, Liszt, Bizet sau Cesar Franck. Pentru amănunte, programul festivalului este permanent adus la zi şi poate fi consultat pe LiterNet, în Agenda Culturală.

Să nu uităm două "recorduri" ale actualei ediţii. Numărul lucrărilor înscrise în concursul de compoziţie este de 119 lucrări (la secţia pian fiind 39 de concurenţi din 16 ţări, iar la secţia vioară 34 de concurenţi din 15 ţări) şi, trecând în cu totul altă zonă, anul acesta se înregistrează un record al valorii sponsorizării (în bani şi servicii) care ajunge la aproximativ 1.600.000 RON.

Recomandărilor pe care vi le-am făcut de-a lungul lunii august în aceasta rubrică privind Concertele de la miezul nopţii şi Piaţa festivalului le mai adaug acum câteva ce privesc liniile principale de concerte, cele de la Ateneu de la ora 17 şi cele de la Sala Palatului de la ora 19.30, fără a uita să vă amintim că între 2 şi 6 septembrie 2007 Ateneul găzduieşte interesante concerte de muzică contemporană românească, iar dimineţile de week-end sunt rezervate tot muzicii româneşti şi chiar exclusiv lui Enescu (nu rataţi recitalul Luiza Borac din 23 septembrie 2007 de la Sala Mică a Palatului, ora 11). De asemenea, baletul este găzduit de Teatrul Naţional - compania Bejart Ballet putând fi văzută în 21 sau 22 septembrie 2007 de la ora 18, iar la Opera din Bucureşti pot fi văzute mai multe spectacole, fie clasice - Carmen, Traviata, Tosca, fie moderne - O noapte furtunoasă de Paul Constantinescu sau Ultimele zile, ultimele ore de Anatol Vieru, dar nu Oedipe. Este prima ediţie a festivalului în care nu se cântă suprema capodoperă enesciană.

În principiu, un abonament la toate concertele din 6 până în 23 septembrie 2007 la Sala Palatului şi la Ateneu este soluţia optimă, dar nu oricine are timp pentru o astfel de cură de muzică clasică, aşa că mă voi rezuma la câteva recomandări, spectacole la care cu noroc mai puteţi găsi bilete dacă vă grăbiţi. Concertele Filarmonicii din Dresda din 13 şi 14 septembrie 2007 cu Raphael Fruhbeck de Burgos la pupitru propun Simfonia a VIII-a de Mahler şi drama lirică La vida breve de Manuel de Falla, cu Dan Grigore solist în Concertul pentru pian nr. 2 de Rachmaninov. Orchestra Naţională a Rusiei va fi dirijată de Charles Dutoit (Suita Romeo şi Julieta de Prokofiev), cu pianista Martha Argerich ca solistă (15 septembrie) şi apoi de Cristian Mandeal (Tablouri dintr-o expoziţie de Mussorgski-Ravel şi suita Carmen de Scedrin-Bizet - 16 septembrie 2007). Urmează cuplul de concerte dirijate de Valery Gergiev, cu Rotterdam Philharmonic Orchestra (17 şi 18 septembrie 2007), ambele concerte fiind destul de pretenţioase ca repertoriu: L'Ascension de Messiaen, Simfonia a VII-a de Mahler, lucrări de Enescu, Wagner şi Sibelius (Concertul pentru vioară cu Leonidas Kavakos). Misa de Leonard Bernstein va fi prezentată în primă audiţie românească de Orchestra Naţională şi Corurile Radio în seara de 19 septembrie 2007. Finalul festivalului este semnat de London Symphony Orchestra în 20 septembrie 2007 cu Horia Andreescu şi Maxim Vengerov (Concertul pentru vioară şi orchestră de Ceaikovski) şi în 21 septembrie 2007 cu Sir Colin Davis şi Evgenyi Kissin (Concertul pentru pian şi orchestră nr. 5 de Beethoven) şi, în sfârşit de Filarmonica din Munchen. Celebra orchestră dirijată mult timp de Sergiu Celibidache va evolua în ultimele două seri ale festivalului sub bagheta lui Ion Marin, cu un program cuprinzând Mathis der Mahler de Hindemith, Simfonia a V-a de Prokofiev, Suita I şi Simfonia I de Enescu şi în final Carmina Burana de Carl Orff.

La Ateneul Român la ora 17, am senzaţia că vă voi recomanda exact concertele la care nu mai puteţi intra decât la "un bilet în plus". Totuşi, e bine să ştiţi că pe 8 septembrie 2007 cântă Zukerman Chamber Players, pe 10 septembrie 2007 Camerata Lysy, pe 14 septembrie 2007 pianiştii Martha Argerich şi Nelson Freire (un interesant program la 4 mâini şi respectiv două piane), pe 16 septembrie 2007 pianistul Murray Perahia, pe 18 septembrie 2007 Trio "Beaux Arts", iar pe 20 septembrie L'Ensemble Intercontemporain, concert la care probabil veţi găsi bilete, dar pe care îl recomand cu căldură tuturor celor curioşi să audă muzică contemporană într-o interpretare ce atinge perfecţiunea.

Şi dacă nu locuiţi în Bucureşti sau dacă fiind bucureştean nu reuşiţi să scăpaţi din capcana rutinei zilnice, în ambuteiajele din Bucureşti, la adăpostul aerului condiţionat din maşină, nu vă rămâne decât să ascultaţi la radio, pentru că festivalul va fi difuzat integral de Radio România Cultural şi Radio România Muzical.

0 comentarii

Publicitate

Sus