26.03.2009
Ascultaţi în interpretarea chitaristului Costin Soare:

"La Catedral" (A.B. Mangore, 7,02 Mb)


Miercuri, 25 martie 2009, orele 18.30, la Palatul Şuţu, în cadrul stagiunii Fundaţiei ACCUMM, s-a desfăşurat al patrulea concert din seria Serilor de chitară. Chitariştii Costin Soare şi Cătălin Ştefănescu-Pătraşcu au continuat istoria instrumentului printr-un recital care a conţinut lucrări pentru chitară solo şi pentru duo de chitare.

În istoria instrumentului există două nume care au prefigurat Secolul de aur al chitarei, cel de-al XX-lea, două personaje fără de care această orchestră în miniatură s-ar fi făcut poate prea puţin auzită. Chitaristul Francisco Tarrega (1852-1909) şi lutierul Antonio Torres (1817-1892) au fost cei care au (re)creat chitara aşa cum o cunoaştem astăzi, primul aducând un suflu nou în ceea ce priveşte tehnica instrumentului şi manifestându-se de asemenea ca un compozitor sensibil de tip romantic, cel de-al doilea fiind artizanul corpului şi, de ce nu, al sufletului chitarei moderne, un constructor care a inspirat generaţii întregi de lutieri. Discipolii lui Tarrega, printre care amintim aici pe Miguel Llobet şi Emilio Pujol, şi aportul remarcabil al lui Andres Segovia au propulsat chitara pe scenele de concert din întreaga lume. O întreagă pleiadă de compozitori a dedicat lucrări instrumentului, tehnica acestuia s-a dezvoltat, constructorii au realizat chitare din ce în ce mai rafinate, astfel că, fără îndoială, niciun alt instrument nu a cunoscut o astfel de perioadă de efervescenţă în ultimul secol.

În prima parte a recitalului veţi audia lucrări pentru chitară solo: Capriciul arab al lui Tarrega, câteva lucrări ale paraguayanului Agustin Barrios Mangore, unul dintre cei mai iubiţi chitarişti-compozitori şi un Preludiu american al lui Agustín Carlevaro, chitarist uruguayan ce a revoluţionat tehnica instrumentului prin a sa Escuela de la Guitarra; în continuare, muzică pentru duo de chitare: Mallorca de Isaac Albeniz, 3 Gnossiene de Erik Satie şi 4 dansuri gitane de Joaquin Turina.

Următorul recital, ce se va desfăşura pe 22 aprilie 2009, va încheia această istorie a instrumentului printr-un program ce va conţine lucrări din Renaştere până în zilele noastre.

Concertele încep la orele 18:30, intrarea este liberă.

0 comentarii

Publicitate

Sus