Hotărât lucru, actuala criză economică a lovit puternic în toate sectoarele de activitate, inclusiv în... industria sexului.
Iată, de exemplu, această operaţiune de marketing care s-a născut pe pământ anglo-saxon: unele magazine nu mai afişează preţurile la unele produse iar cumpărătorul este invitat să plătească... atât cât poate. "Pay what you want", aşa sună pe engleză această formulă, prin care cumpărătorul potenţial este invitat să evalueze el însuşi preţul.
S-ar părea că formula a avut un anumit succes şi a readus forfota şi febrilitatea comercială în unele magazine şi unele restaurante.
Un patron de restaurant din oraşul Marsilia declara pentru Agenţia France Presse: "am introdus această formulă o dată pe săptămână, în fiecare miercuri, pentru că eram exasperat să-mi văd restaurantul mereu gol. Formula i-a incitat pe clienţi şi, brusc, mi-am văzut din nou restaurantul foarte solicitat..." Patronul mai povesteşte cum, pentru un meniu care valora 15 euro, clienţii plăteau între 7 şi 10 euro... În schimb, consumau mai multă băutură şi... reveneau în restaurant în alte zile ale săptămânii, când preţurile erau fixe...
"Pay what you want" (plăteşte cât vrei) este o formulă care începe să fie eficientă şi pe internet. Un "site" de vînzări englez, foarte cunoscut, BradAlley, a organizat între 6 şi 10 mai 2009 o vastă operaţiune de "lichidare" comercială a peste zece mii de articole de modă, preţurile urmând să fie stabilite de cumpărători, de la un euro în sus, însă...
Interesant este şi acest fapt divers venit tot din Anglia... o englezoaică s-a supărat pe magazinul Mark & Spencer pentru că... preţurile sutienelor de talie mare, sau maximă, sunt cu cel puţin 2 euro mai scumpe decât cele de talie... normală, sau mică. Nu e normal, şi-a spus femeia, posesoare bineînţeles a unor sâni cu un volum important. Drept pentru care a iniţiat o petiţie pe internet, semnată la această oră de zece mii de persoane (nu ştim dacă printre ele sunt şi bărbaţi), petiţie prin care magazinul Mark & Spencer este somat să introducă un preţ unic la sutiene. Patronii celebrului magazin de lenjerie au reacţionat însă negativ: sutienele de talie mare, au spus ei, costă mai mult pentru că pur şi simplu conţin mai mult material şi presupun o mai mare cantitate de muncă, plus o tehnologie specială... Bănuiesc însă că bătălia englezoaicelor pentru sutiene cu preţ unic (indiferent de talie) va continua...
Tot legat de criză, într-un registru mai tragic însă, vă propun să ghiciţi ce ar putea reprezenta o imagine în care vedem un şerif înaintând cu pistolul în mână printr-un apartament total răvăşit, unde mobilele şi obiectele, câte au mai rămas, par abandonate, răsturnate, împrăştiate...
Orice om căruia îi cad privirile pe această fotografie ar fi tentat să spună, la prima vedere, că respectivul şerif american, care ţine pistolul cu ambele mâini, se află în urmărirea unui bandit sau a unui hoţ. Explicaţia este însă alta: şeriful nu face decât să se asigure că foştii proprietari ai apartamentului au părăsit cu adevărat locul, după o expulzare forţată ca urmare a crizei subprimelor... Să mai notăm că această imagine surprinsă de un artist fotograf pe nume Anthony Suau a fost recompensată cu titlul de Fotografia anului 2008, altfel spus a primit marele premiu în februarie 2009 din partea juriului care acordă cele mai importante premii pentru fotografii de presă, World Press Photo Awards.
Închei această serie de insolite pe fond de criză cu o informaţie care "s-a scurs" până la Paris după recenta vizită efectuată la Madrid de şeful statului francez Nicolas Sarkozy împreună cu soţia sa Carla Bruni. Regele Juan Carlos al Spaniei a vrut să-i trimită lui Nicolas Sarkozy la aeroport o limuzină luxoasă de tip Rolls Royce... Şeful statului francez a spus însă NU, şi a preferat o maşină mai modestă. El s-a gândit probabil că pe timp de criză un Rolls Royce prea bate la ochi...
Ascultă un fragment din acest articol în lectura lui Matei Vişniec aici.