16.10.2010
RFI România, octombrie 2010
Mai sunt câteva zile până la închiderea, duminică, 17 octombrie 2010, a Salonului Mondial al Automobilului de la Paris. Eveniment important, foarte mediatizat, inclusiv pentru fetele frumoase care au fost mobilizate sau mai bine spus angajate de organizatori cu scopul de a prezenta diversele modele noi de automobile. Ziariştii care au scris despre acest Salon nu sunt orbi: ei au observat că sublimele maşini sunt prezentate de femei sublime îmbrăcate destul de vag, ceea ce nu este de loc în defavoarea lor, adică a fetelor, şi nici în defavoarea comerţului cu maşini. Pentru că în zilele noastre această formă de publicitate a devenit ceva banal, monedă curentă ca să zic aşa în domeniul publicităţii: nici măcar o periuţă de dinţi nu se vinde astăzi fără un surâs frumos de femeie alături.

Asociaţia dintre o femeie frumoasă şi un automobil este însă ceva mai perfidă decât asocierea, în spoturile publicitare, între o femeie şi o maşină de spălat, sau între o femeie şi un aspirator, sau între femeie şi un suc de roşii. Cum automobilul rămâne în primul rând o pasiune masculină, femeia care apare lângă maşină pare să-i spună cumpărătorului: "dacă vei cumpăra această marcă de automobile, nu-ţi va rezista nici o femeie". Acest tip de publicitate macistă este un fel de promisiune: cumpărătorului i se comunică de fapt prin imagine că este pe cale să devină un fel de "superman". Maşina şi femeia frumoasă par să fie vândute împreună, prin intermediul promisiunii de care vorbeam.

Probabil că în ziua de astăzi un salon al automobilului fără femei frumoase ar însemna un dezastru comercial. Acest tip de utilizare a corpului şi zâmbetului feminin în scopuri comerciale incitative s-a generalizat pe plan mondial. Iar unele ţări merg aproape până la prost gust, putem spune. Cum ar fi la saloanele automobilului din Rusia, unde fetele apar în bikini, aproape dezbrăcate, lângă diversele mărci de maşini. Din când în când asociaţiile feministe protestează împotriva acestei utilizări comerciale a imaginii feminine. Comerţul este însă mai puternic decât aceste proteste. Industria automobilului are nevoie de femei frumoase ca să se vândă. De altfel femeile frumoase pe post de prezentatoare-animatoare sunt nelipsite astăzi şi la alte saloane, cum ar fi cele ale armamentului... Nici noile tipuri de mine, de tancuri şi de mitraliere nu pot fi vândute, s-ar părea, fără o femeie frumoasă alături, probabil pentru atenuarea ororii pe care o reprezintă armele.

1 comentariu

  • Oare?
    Doc04, 17.10.2010, 16:15

    Am vizitat salonul auto acum o saptamina. Referitor la subiectul articolului eu as zice ca:
    - femei erau, dar nu tocmai "sublime"; multe sint acolo doar in zilele rezervate presei, dupa care...
    - imbracate "destul de vag"? n-as fi tomcai de aceeasi parere. Costume mai mutl sau mai putin in legatura cu tema standului, mai mult sau mai putin reusite.
    - am facut cam 600 de poze, toate-s cu masini, nici una cu femei.

Publicitate

Sus