Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Atelier LiterNet  Sageata  Proză scurtă  Sageata  Ora de libertate

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Îmi plac reclamele!


Ana Damian

12.05.2016
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Articolul anterior din rubrică
Articolul urmator din rubrică
Păcat că nu pot ataşa un fişier audio ca să simţiţi disperarea pe care o emană violent aceste trei cuvinte: Îmi plac reclamele!

În general e bine să îţi placă ceva legat, mai mult sau mai puţin, de un domeniu artistic, dar sunt şi excepţii. Tragice. Cum altfel pot să descriu speranţa cu care mă uit de fiecare dată când apare, în timpul filmelor mele poliţiste, o reclamă nouă şi deznădejdea care mă apucă sistematic? Aţi văzut ultima reclamă la caşcavalul Muller? Merită, dar numai dacă ai simţul umorului pentru că dacă nu ai aşa ceva în dotare vei crede că cineva îşi bate joc de tine, că un spiriduş adânc maliţios a luat o scenetă a grupului Divertis din anii de glorie şi a transformat-o aşa rapid, că venea clientul, într-o reclamă: într-o clinică de boli nervoase - fără sens plină de roţi de caşcaval pe pereţi - patru pacienţi au furat halatele medicilor, şi-au tras bonetele albe până la sprâncene şi urmăresc încordat, de 60 de zile... un cronometru. La scurgerea celor 60 de zile (secundă pe secundă) se îmbrăţişează cu gesturi stângace, iar unul tâşneşte cu un telefon în mână şi spune: alo mama vin acasă! Bietul de el crezând probabil că le vor da drumul aşa, deodată, fără un tratament corespunzător.

Nu pot renunţa la reclame dar ca să nu o iau razna a trebuit să fac un pact cu mine însămi: după fiecare producţie din acestea, grotescă, penibilă, etc. nu mai cumpăr produsul straşnic marchetat, dar nici altele ale mărcii respective. Pentru că să fim serioşi tu, producător de reclame, poţi fi oricât de prost, dar clientul? Cât de prost trebuie să fie clientul ca să accepte aceste scenete ridicole care fac un deserviciu evident brandului? Concluzia e una, prost rău şi atunci, inevitabil, şi produsul e un dezastru. Dacă stau să mă gândesc mai bine poate că în felul acesta fac o selecţie care de multe ori e greu de făcut în marea de produse similare care ne înconjoară. La caşcaval e mică de tot pierderea, slavă Domnului există Schweizer, Comté, Mimolette sau Grana Padano. Da, domnule Delaco (alt geniu în reclame) sigur că nu ai mai găsit un caşcaval aşa bun în toată lumea fiindcă numai la noi există brânzeturi variate aruncate toate sub denumirea de caşcaval. În părţile în care brânza chiar contează caşcavalul acesta s-ar numi Delaco simplu şi oricine ar şti de el dacă ar fi chiar bun...

Nu numai că sunt stupide poveştile dar greşelile sunt atât de mari încât aruncă în aer credibilitatea sau chiar deservesc serios produsul sau firma. Concepte greşite, sensuri ale cuvintelor greşite, reclame violente, jignitoare şi lista poate continua în neştire. O agenţie de voiaj are într-un an un milion de călători care au făcut 40.000 de check-in-uri, really? Pai cam slabe ofertele dacă au dus călătorii cu autocarul în Spania sau la Londra. Că de America sau Dubai nu poate fi vorba. Ca să nu mai vorbesc despre reclamele pe care le văd des şi după un timp lung habar nu am la ce fac reclamă. În top însă sunt reclamele la farmacii şi paste de dinţi. Am auzit că bicarbonatul de sodiu e o pastă de dinţi perfectă, norocul meu, altfel nu ştiu cu ce m-aş mai putea spăla pe dinţi.

Ce caut? 30-40 de secunde, sub 10 cuvinte sau deloc, concepte clare, geniale, perfect aplicate să creeze imaginea excelenţei şi să îmi stârnească instantaneu dorinţă sau o poveste simplă în care să mă regăsesc sau să o admir sau... invidiez:)

Printre preferatele mele?



Reclama trebuie să te facă să îţi doreşti produsul imediat, acolo, fie că e un Mercedes, un Nespresso sau o cola. Apropos de Cola, singura dată când am băut compulsiv Cola a fost când oraşul a fost plin de imaginea cu Marilyn.


Îmi veţi spuneţi că e vorba de reclame pentru Mercedes, Nespresso sau Coca Cola, firme cu mega bani iar cei care le fac, sigur, şi ei au salariile pe măsură şi posibilităţi nelimitate. Dar să gândim altfel, salariile în zona a 6 cifre sunt ale celor care au idei geniale, doar ale lor.

A şi încă ceva. Banii pe reclamele Nespresso (dar şi mulţi alţii, tot ai lui), Clooney i-a folosit ca să cumpere ore la sateliţii spion, înregistrări care au sprijinit instrumentarea cazului crimelor de război din sudul Sudanului... În 2011 Curtea Internaţională de la Haga a emis un mandat de arestare împotriva lui Abdel Rahim Mohammed Hussein pentru crime de război şi crime împotriva umanităţii. Reclama la caşcaval poate plăti, eventual, nişte mici urmărind de zor un muştar.

Altă lume, alte reclame, alte valori.
Articolul anterior din rubrică
Toate articolele din rubrică
Articolul urmator din rubrică




0 comentarii

Spacer Spacer