03.02.2004
Cele mai interesante nominalizări: Whale Rider e un film prea mic, House of Sand and Fog e prea deprimant, mai nimeni n-a văzut In America (ce păcat! - o superba poveste cu imigranţi, lăcrămoasă dar fără clişeele de rigoare), dar cu toatele au primit nominalizări în categorii importante. Mulţi au clătinat din cap, dar eu nu m-am mirat (prea mult) la nominalizarea lui Johnny Depp pentru un rol comic, excesiv, baroc. Într-un cuvînt, genial.

Cea mai drastică schimbare de gardă: jumătate din actorii nominalizaţi în 2004 nu au mai fost nominalizaţi pînă acum (Alec Baldwin, Keisha Castle-Hughes, Patricia Clarkson, Johnny Depp, Djiomon Honsou, Bill Murray, Samantha Morton, Tim Robbins, Charlize Theron, Naomi Watts, Ken Watanabe, Shoreh Aghdashloo). OK, e grup foarte eclectic, departe de a reprezenta cu adevărat tînără gardă a Hollywoodului. Unii au fost pe nedrept ignoraţi (Depp, Murray, Baldwin), alţii n-or să mai calce probabil niciodată prin zonă (Aghdashloo?!), dar toată povestea face una peste altă categoriile secundare mult mai interesante.

Cea mai mare surpriză... minoră: La 13 ani, călare pe o balenă, Keisha-Castle Hughes, eroina principală din Whale Rider, este cea mai tînără nominalizată între actriţele într-un rol principal. Şi cu toţii ne închipuiam că Scarlett Johansson (Lost In Translation) urma să înhaţe (măcar) acest titlu, dar Scarlett n-a fost nici măcar (snif, snif) nominalizată.

Tot din categoria "go, girl!": Sofia Coppola e prima americancă nominalizată pentru cea mai bună regie. Nu c-ar avea vreo şansă în faţa lui Peter Jackson, care seamănă tot mai mult cu un Hobbit dintr-un Middle Earth fără apă caldă (dar cu McDonalds...).

Cea mai plăcută surpriză: nominalizarea lui Dirty Pretty Things pentru scenariu - Încă o poveste cu imigranţi, întunecoasă şi cu final neaşteptat, şi cu o Audrey Tautou care pare să ne-o fi scos în cele din urmă pe Amelie din cap.

Cea mai mare revelaţie: documentarele par să fi intrat cu ambele picioare în main stream iar nominalizările de anul asta reflectă realitatea comercială. Patru din cele cinci nominalizări au fost difuzate - şi chiar văzute - în cinematografe.

Cel mai mare pierzător de anul asta: nu, nu este nici Russell Crowe (care s-o fi plictisit să tot facă drumul pînă pe scenă să-şi colecteze statueta), nici Nicole Kidman (care s-o fi plictisit şi ea să-şi compună discursurile de acceptare), ci Miramax, cel mai mare aspirator de Oscaruri, care, pentru prima dată în ultimii ani, nu are nici o producţie în cursa pentru cel mai bun film. Maşinăria de marketing a Miramax-ului a dat, în sfîrşit, un rateu, Cold Mountain lăsîndu-i rece pe colegii academicieni... Nu-i vorba, c-a primit 7 nominalizări, dar nu şi pe cea pentru cel mai bun film. Pe de altă parte, vezi succesul înregistrat de City of God, alt copil (adoptiv) al lui Harvey Weinstein, bossul Miramax.

Şi că veni vorba, cea mai interesantă revenire: City of God, filmul cu care Brazilia a intrat în competiţie în 2003 pentru cel mai bun film într-o limba străină, are anul acesta trei nominalizări - pentru regie, imagine şi montaj - deoarece a fost difuzat pe ecranele americane în 2003, deci se califica şi pentru Oscarurile din acest an. Urmează, în mod firesc, o întrebare de bun simt: un film nominalizat pentru imagine, montaj şi regie merită şi o nominalizare pentru cel mai bun film, nu? Nu neapărat... City of God a fost promovat extrem de agresiv de Miramax, dar nu îndeajuns pentru a îi convinge pe majoritatea votanţilor (actori) de meritele - evidente - ale peliculei braziliene. Pentru categoriile "tehnice" mai sus menţionate votează numai breasla respectivă: pentru montaj, monteurii, pentru imagine, operatorii, etc., dar pentru categoria cel mai bun film votează toţi membrii Academiei.

Şi, fără să mă avînt în previziuni, probabil ca în acest an drama va izbîndi asupra comediei. Care va să zica, Sean Penn (şi nu Bill Murray sau Johnny Depp), Charlize Theron (sau, da Doamne!, Naomi Watts), iară nu, slavă Domnului!, Diane Keaton - un monument de plafonare... Cum spuneam, categoriile secundare sînt interesante, deşi pare-se că se gravează deja numele lui Renée Zellweger pe statueta pentru cea mai bună actriţă într-un rol secundar. Bătălie mare, în schimb, între Tim Robbins şi Benicio de Toro, amîndoi extraordinari parteneri ai lui... Sean Penn, în Mystic River şi respectiv 21 Grams. Domnişoara Coppola s-ar putea să ia un Oscar, dar pentru scenariu. Şi Mystic River, pentru adaptare. În rest, Lord of the Rings cît cuprinde, pe formula penalty-ului compensatoriu de la fotbal. Poate c-ar trebui să se facă o categorie specială pentru trilogii (şi remake-uri) ca să se bucure şi cinefagii de ceva suspans anul asta...

(Toronto, 2 februarie 2004)

PS: Lista nominalizărilor:

Actor în rol principal
Johnny Depp
în "Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl"
Ben Kingsley în "House of Sand and Fog"
Jude Law în "Cold Mountain"
Bill Murray în "Lost In Translation"
Sean Penn în "Mystic River"

Actor în rol secundar
Alec Baldwin
în "The Cooler"
Benicio Del Toro în "21 Grams"
Djimon Hounsou în "In America"
Tim Robbins în "Mystic River"
Ken Watanabe în "The Last Samurai"

Actriţă în rol principal
Keisha Castle-Hughes
în "Whale Rider"
Diane Keaton în "Something's Gotta Give"
Samantha Morton în "In America"
Charlize Theron în "Monster"
Naomi Watts în "21 Grams"

Actriţă în rol secundar
Shohreh Aghdashloo
în "House of Sand and Fog"
Patricia Clarkson în "Pieces of April"
Marcia Gay Harden în "Mystic River"
Holly Hunter în "Thirteen"
Renée Zellweger în "Cold Mountain"

Film animat
"Brother Bear
" (Buena Vista)
"Finding Nemo" (Buena Vista)
"The Triplets of Belleville" (Sony Pictures Classics)

Imagine
"City of God" (Miramax) Cesar Charlone
"Cold Mountain" (Miramax) John Seale
"Girl with a Pearl Earring" (Lions Gate) Eduardo Serra
"Master and Commander: The Far Side of the World" (20th Century Fox) Russell Boyd
"Seabiscuit" (Universal/DreamWorks/Spyglass) John Schwartzman

Documentar
"Balseros
" (Seventh Art Releasing) - Carlos Bosch şi Marcos Loris Omedes
"Capturing the Friedmans" (Magnolia Pictures) - Andrew Jarecki şi Marc Smerling
"The Fog of War" (Sony Pictures Classics) - Errol Morris şi Michael Williams
"My Architect" (New Yorker) - Nathaniel Kahn şi Susan R. Behr
"The Weather Underground" (Shadow Distribution) - Sam Green şi Bill Siegel

Film într-o limba străină
"The Barbarian Invasions
" Canada
"Evil" - Suedia
"The Twilight Samurai" Japonia
"Twin Sisters" Olanda
"Zelary" Cehia

Cel mai bun film
"The Lord of the Rings: The Return of the King
" (New Line)
"Lost In Translation" (Focus Features)
"Master and Commander: The Far Side of the World" (20th Century Fox)
"Mystic River" (Warner Bros.)
"Seabiscuit" (Universal/DreamWorks/Spyglass)

Scenariu (adaptare)
"American Splendor" (HBO Films şi Fine Line Features) Scenariu de Robert Pulcini & Shari Springer Berman
"City of God" (Miramax) Scenariu de Braulio Mantovani
"The Lord of the Rings: The Return of the King" (New Line) Scenariu de Fran Walsh, Philippa Boyens & Peter Jackson
"Mystic River" (Warner Bros.) Scenariu de Brian Helgeland
"Seabiscuit" (Universal/DreamWorks/Spyglass) Scenariu de Gary Ross

Scenariu original
"The Barbarian Invasions
" (Miramax) Scenariu de Denys Arcand
"Dirty Pretty Things" (Miramax şi BBC Films) Scenariu de Steven Knight
"Finding Nemo" (Buena Vista) Scenariu de Andrew Stanton, Bob Peterson şi David Reynolds după o povestire de Andrew Stanton
"In America" (Fox Searchlight/20th Century Fox) Scenariu de Jim Sheridan & Naomi Sheridan & Kirsten Sheridan
"Lost In Translation" (Focus Features) Scenariu de Sofia Coppola

0 comentarii

Publicitate

Sus