12.01.2006
Ceainăria Cărtureştilor devine un loc public de tradiţie pentru portalul LiterNet.ro. Joi 12 ianuarie (cine-şi mai aminteşte seara de acum 16 ani?!), la ora 19:30, Răzvan Penescu, în rol de maestru de ceremonii, mai fluent decât la lansarea, în toamna lui 2004, a altei cărţi de fotografie (Pămînt sucit, semnată de Cosmin Bumbuţ), prezintă un trio de ţinută: Alex Leo Şerban, autorul cărţii RetroVizoare, în două volume, Ioana Pârvulescu şi Horia-Roman Patapievici, care introduc publicul în atmosfera cărţii.

Până la momentul oficial, avusesem prilejul de a savura o parte din fotografiile ce compun cartea, într-o expoziţie care va putea fi vizionată în ceainăria până la sfârşitul lunii. Ca o surpriză, fotografiile vor putea fi achiziţionate, amănunte putând fi solicitate la [email protected], la aceeaşi adresă putând fi făcute rezervări. Ca amănunt picant, între două alocuţiuni, Răzvan anunţă momentul exact când cartea e disponibilă pe www.liternet.ro de unde poate fi descărcată gratuit.

Textele ce însoţesc fotografiile - cititorii se vor convinge că termenul legende ar fi sărac - poartă 27 de semnături, majoritatea prestigioase. Unele chiar ale autorului. Desigur pe ale celor doi vorbitori le veţi găsi în carte. Spun carte, deşi sunt două volume, dar mi se impune unitatea estetică a demersului. Nu voi cita încă 24 de autori ai textelor, nici măcar pe Andrei Pleşu, căci impresia că această carte se impune de la sine fără nevoia unor giruri e pregnantă.

Leo e cronicar cinematografic, o ştie toată lumea, e redactor la Dilema veche, n-o ignoră nimeni din cei ce au făcut ceainăria neîncăpătoare, aşa că nu-i de mirare că a vorbit despre propria carte mult mai exact decât obişnuiesc în genere artiştii, iar cele spuse de Ioana Pârvulescu şi de Horia Patapievici, mutual complementare, au reuşit a completa autoprezentarea. Jocul cu mărgele de imagini fu sintagma emblematică, rafinată perifrază literară, în jurul căreia şi-a construit Ioana Pârvulescu portretul artistului în tinereţea lui spirituală, schiţat în acvafortele verbului ei sensibil. Fostul fizician nu poate însă să n-o dea prin greci, doxarii situînd, aflăm, imaginea ca interfaţă traducătoare între materialitatea accesibilă senzorial şi spiritualitatea accesibilă mental. Leo e, pentru Patapievici, un producător şi traficant de imagini. Am încercat să-mi aduc aminte de o cronică de cinema a autorului cărţii de fotografie lansata astă seară, pentru a testa generalizabilitatea diagnosticului şi mărturisesc că n-am reuşit, prea sunt naturale cronicile, prea sunt scrise cu harul de a crede că citeşti propriile tale gânduri, spectatorule. Totuşi exerciţiul rămâne o provocare inteligentă.

În timp ce Răzvan invită publicul la o ceaşcă de ceai, oferit de gazde, să nu uităm de partenerii media ai evenimentului: Librăria Cărtureşti, 24-FUN, Suplimentul de Cultură, Radio România Cultural, Ziarul de Duminică, România Liberă, Comunicatedepresă.ro, Dilema veche, Fotomagazin.ro, Academia Caţavencu şi Observatorul cultural.

De altfel aceştia s-au putut vedea pe coperta reuşitului caiet de prezentare pus la dispoziţia publicului.

O precizare se impune: dacă mi-am permis aprecieri, fără a risca o pledoarie pro domo, e numai deoarece, alături de colegii de redacţie prezenţi, am făcut mai mult figuraţie.

Reamintesc, RetroVizoare, volumele 1 şi 2, cartea de fotografie a lui Alex Leo Şerban se poate descărca gratuit din secţiunea Editura LiterNet, iar expoziţia de la Cărtureşti vă aşteaptă pînă pe 31 ianuarie. Iar dacă vreţi ca una din imaginile de la Cărtureşti să fie în casa dumneavoastră, scrieţi-ne la [email protected].




Notă: Fotografiile cuprinse în expoziţia omonimă de la Librăria Cărtureşti din Bucureşti pot fi achiziţionate, pentru rezervări fiind suficient să trimiteţi un e-mail la [email protected]. Preţul unei fotografii (100 x 70 cm) este de 150 Euro, cu excepţia celei alb-negru cu oameni traversând pe zebră (care nu se găseşte în volumele electronice), al cărei preţ e 300 Euro.


Lista de fotografii oferite spre vânzare este:

1. Paris 1992: sepia cu tablouri & oglinzi pe stradă (vezi aici)
2. Paris 1993: color cu statuie & frunziş grădina Luxembourg (vezi aici)
3. Pesaro 1994: color casa cu umbre frunziş & mare în fundal (vezi aici)
4. New York 1999: color păpuşă pe caldarîm (vezi aici - achiziţionată)
5. Lisabona 1997: color exterior cu scară, fire & şine tramvai (vezi aici)
6. Lisabona 1998: A/N cu imobil coşcovit (vezi aici)
7. Versailles 1992: color fundal palat & cuplu în negru cu cărucior (vezi aici - achiziţionată)
8. Paris 1998: color cu peisaj urban ploaie & trandafiri galbeni (vezi aici - achiziţionată)
9. Avignon 1991: color vitrină anticar cu oglindă (vezi aici)
10. Londra 1998: color peisaj Hyde Park dimineaţa (vezi aici)
11. Paris 1991: A/N cu oameni traversînd pe zebră (nedisponibilă on-line)
12. Paris 1992: A/N cu boschetar & motocicletă (vezi aici)
13. Paris 1992: A/N cu turnul Eiffel X 2 în vitrină (vezi aici - rezervată)
14. Paris 1991: A/N cu turnul Eiffel & copac (vezi aici)
15. Arles 1992: color fereastră cu ziar (vezi aici - achiziţionată)
16. Paris 1992: sepia oglindă retrovizoare cu St. Sulpice (vezi aici)
17. Seattle 1996: color marină cu aburi & camion galben (vezi aici)
18. Paris 1992: A/N cu ieşire metrou "Metropolis" (vezi aici)

0 comentarii

Publicitate

Sus