18.12.2005
Bucureşteanule, tu priveşti vreodată în jur? Tu nu vezi că trăieşti într-un oraş cucerit? Nu te scot din minţi reclamele care te privesc din toate părţile? Bucureşteanule, tu mai ţii minte cum arătau clădirile din oraşul ăsta? La fiecare slogan comunist pe care l-ai dat jos au apărut o sută de sloganuri publicitare. Fiecare seceră pe care ai dărâmat-o a fost înlocuită de o mie de brand-uri comerciale. Ce-ai câştigat cu asta? Ai schimbat sărăcia tăcută şi demnă a unor clădiri ciuruite de gloanţe pe sărăcia stridentă, de butic ieftin, a unui oraş care-şi ascunde faţadele istorice sub promoţii şi discount-uri sezoniere.

Bucureşteanule, te-ai plimbat prin Europa? Ai mai văzut oraşe batjocorite în halul ăsta? Reclamele lor respectă arhitectura oraşului şi vorbesc despre bunăstare şi despre civilizaţie. Reclamele noastre, lăbărţate peste tot Bucureştiul vechi şi frumos, vorbesc despre sărăcia unui popor care şi-ar închiria şi cimitirele pentru o campanie publicitară.

Îţi dai seama că fiecare reclamă de pe faţadele Bucureştiului conţine o minciune prin omisiune? "(noi) ţi-am pregătit o super-ofertă!", "(noi) îţi oferim zeci de minute gratuite!", "(noi) îţi dăm credit doar cu buletinul". Chiar crezi că lor le datorezi toate lucrurile astea? Ai şi uitat cum a pornit totul? Înaintea corporaţiilor, înaintea reclamelor şi înaintea samsarilor de spaţii publicitare, în România a fost nevoie să curgă sânge. În 1989 mai mult de o mie de oameni au murit pe străzile Bucureştiului pentru ca tu să trăieşti liber. Mai întâi au fost gloanţele, copii rămaşi orfani şi gropile comune şi abia apoi superofertele, minutele gratuite şi creditul doar cu buletinul. Dar tu ai uitat toate astea, şi îţi închipui că le datorezi libertatea comercianţilor care ţi-au ascuns oraşul sub promoţiile lor mincinoase. Când te înghesui cu căruciorul de supermarket la coadă, nu te frapează ironia că în decembrie s-a murit şi pentru ca să nu se mai stea la coadă? Când îţi ridici fericit minutele gratuite, nu te gândeşti că s-a murit şi pentru ca nimeni să nu mai fie nevoit să-şi ia pe cartelă porţia zilnică de sclavie? Bucureşteanule, spune-mi sincer, când îţi faci shopping-ul de Crăciun, cumperi măcar o lumânare pentru morţii din decembrie?

Stăpânii de sclavi îşi marcau proprietatea cu fierul înroşit. Din cauza indiferenţei tale şi a aleşilor tăi, clădirile Bucureştiului au ajuns să trăiască într-un sclavaj perpetuu, marcate cu fierul publicităţii outdoor de cei care le închiriază faţadele cu ziua. În decembrie 1989, istoria ţi-a făcut o super-ofertă: libertate doar cu certificatul de deces. Evident, certificatul altora. Dar când ţi-ai ridicat raţia de libertate, ai uitat să iei şi demnitatea de pe tejghea. Acum ai ocazia s-o recapeţi. Nu rata cea mai tare promoţie de Sărbători: ia-ţi înapoi demnitatea la super-ofertă! Scoate-ţi libertatea de la amanet şi ajută-ne să eliberăm faţadele Bucureştiului de reclame! Intră pe www.pulafashion.com şi semnează pentru un Bucureşti curat şi demn. Vino pe 22 decembrie, la ora 20, în Piaţa Universităţii şi lasă o candelă aprinsă pe ghizdul fântânii de la Arhitectură. Adu-le aminte că aici s-a murit pentru libertate, care înseamnă puţin mai mult decât super-oferte, mega-promoţii şi hyper-market-uri.

Priveşte imaginile cu Bucureştiul de azi pe situl www.pulafashion.com sau downloadează-le de la adresele de mai jos:

Download arhiva cu toate imaginile (.zip, 1.39 MB)

Download slideshow PowerPoint (.pps, 1.44 MB)



Şi nu uita să semnezi petiţia către Primărie. Îţi ia mai puţin de un minut.


(Text preluat din Dilema Veche, decembrie 2005)

0 comentarii

Publicitate

Sus