16.06.2008
Red Bull îţi dă aaaripi... Red Bull şi-a dat aripi sieşi mai întâi, pentru că în doar 20 de ani a reuşit să devină băutura energizantă favorită a lumii.

Povestea Red Bull este una dintre acele poveşti minunate care te fac să te gândeşti că nimic nu e imposibil şi că niciodată nu e prea târziu. Red Bull îţi dă nu doar aripi, ci şi speranţă. Sau poate o fi acelaşi lucru... Nu, nu e acelaşi lucru. Red Bull îţi dă mai mult decât speranţă - îţi dă curaj.

În anii '80, Dietrich Mateschitz, un austriac ce lucra ca marketing manager într-o companie oarecare, a descoperit în Thailanda o băutură energizantă care îl ajuta să treacă mai uşor peste oboseala generată de diferenţa de fus orar. La acea vreme categoria de băuturi energizante nu exista în lumea occidentală.

Mateschitz a avut o intuiţie fantastică. Până şi prietenii i-au spus că e nebun, dar el a continuat să creadă în ideea lui. Un vizionar. La 40 de ani, când mulţi dintre noi încep să viseze deja la o viaţă mai liniştită, el a renunţat la jobul sigur şi bine plătit din compania la care lucra, pentru a se dedica unei ideii de business în care a crezut cu tărie. Şi a câştigat.

A colaborat cu o companie farmaceutică pentru a ajunge la actuala formulă a Red Bull. Dar, amănunt interesant pentru oamenii de marketing (salut toţi brand managerii care mă citesc:)): testările făcute înainte de lansare cu băutura, au fost catastrofale. Consumatorilor nu le-au plăcut nici gustul, nici logo-ul, nici măcar numele. Dar Mateschitz a continuat să creadă în ideea sa şi a mers mai departe. Din fericire pentru toţi clubberii şi toţi iubitorii de sporturi extreme din ziua de azi...

Iar de la lansarea oficială nimic nu i-a mai stat în cale. Taurul roşu austriac a cucerit lumea. Lumea întreagă a înţeles că taurii puternici pot veni şi din Austria:)

Acum, Red Bull este prezent în 100 de ţări, deţine peste jumătate din piaţa de energizante din Statele Unite şi peste 80% din alte pieţe. Asta înseamnă că din zece persoane care beau o băutură energizantă, opt beau Red Bull. Destul de bine, aş zice...

Motto-ul mărcii spune că Red Bull vitalizează trupul şi spiritul. Red Bull creşte rezistenţa la stres, capacitatea de concentrare şi viteza de reacţie. Eu cred că e mai mult de atât. Red Bull te face să îţi depăşeşti limitele. Să mergi la extrem. Să capeţi încredere că poţi face mai mult. Mereu mai mult. Red Bull înseamnă îndrăzneală. Red Bull dă aripi imaginaţiei. Red Bull te învaţă să gândeşti liber, să creezi şi să faci un pas mai departe.

Geniul lui Mateschitz a mers mai departe de lansare. Campaniile de marketing sunt total atipice şi probabil au avut o contribuţie mare la succesul de astăzi al mărcii.

Red Bull nu face marketing clasic. Red Bull face guerilla marketing, prin care şi-a creat o imagine foarte cool şi o marcă foarte puternică.

Red Bull sponsorizează evenimente de sport extrem, dar şi spectacole de artă. Red Bull găzduieşte Flug Tag, unul din cele mai de succes evenimente neconvenţionale, în care participanţii zboară peste o apă cu aparate de zbor imaginate si făcute chiar de ei.

Red Bull este mereu prezent în cele mai trendy cluburi, la cele mai tari petreceri.

Red Bull organizează anual Red Bull Air Race World Series, în care concurenţii zboară pe o cursă cu "obstacole" aeriene.

Mateschitz păstrează cele 15 avioane care participă la show-urile aeriene în Hangar 7, un spaţiu unic, o structură de oţel şi sticlă situată lângă aeroportul din Salzburg. De la ultimul etaj al hangarului, o cafenea avangardistă (cum altfel?) îţi dă o perspectivă ameţitoare asupra întregului spaţiu.



Un lucru e cert. Dacă Frumoasa din Pădurea Adormită avea la îndemână un Red Bull, farmecele ursitoarei cea rea nu ar mai fi avut nici un efect. Ar fi băut un Red Bull şi când feciorul împăratului vecin ar fi sosit ar fi trebuit să găsească o metodă mai sofisticată de a o cuceri. Şi ar fi aflat că o prinţesă care bea Red Bull nu e deloc uşor de cucerit... Dar asta e deja o altă poveste...


****
Cred că frumuseţea merge dincolo de aspectul exterior. Frumuseţea înseamnă cine suntem cu adevărat şi reflectă modul în care ne simţim cu noi înşine şi cu oamenii din jur.

Dintotdeauna oamenii au dorit însă să arate bine, să impresioneze, să lase urma trecerii lor în memoria altor persoane. Vanitate? Poate doar dorinţă de a ne şti plăcuţi.

Sunt multe companii au profitat de-a lungul timpului de dorinţa omenească, mai ales feminină - dar nu numai...- de a arăta bine, de a fi pururi tânăr.

Pentru marca noastră, povestea a început în 1911, în Germania, când medicul Oskar Troplowitz, care deţinea firma Beiersdorf, a creat o cremă de îngrijire a tenului pe care a botezat-o Nivea, de la latinul niveus/nivea/niveum care înseamnă... albă ca zăpada! Şi ce femeie nu ar vrea să aibă tenul perfect, ca Albă-ca-Zăpada...

Deşi crema promitea un ten alb ca zăpada, prima cutie a fost... galbenă, cu desene Art Nouveau ce reflectau tendinţele vremii.

Nivea este una din acele mărci care au modelat primii paşi din istoria advertisingului - şi asta pentru că prin anii 1910-1920, reclamele la mărci precum Nivea erau desenate de artişti celebri ai vremii, care creau cu entuziasm desene ce reflectau lumea mărcii. Primele reclame la Nivea arătau delicateţea unei doamne rafinate, vulnerabile, romantice şi fragile, aşa cum idealurile feminine ale timpurilor o cereau.

De-a lungul anilor Nivea a cercetat şi inovat continuu, şi-a extins gama şi a oferit şi alte produse cosmetice-pentru îngrijirea părului, pentru bebeluşi sau îngrijire solară. Cu toate acestea, produsul de referinţă a rămas întotdeauna crema Nivea.

Un pas avangardist şi îndrăzneţ a făcut Nivea în 1922, când a oferit o gamă de cosmetice pentru... bărbaţi! Cine spunea că bărbaţii nu vor să arate bine? Sigur, în esenţă tot pentru noi, fetele...;)

Prin anii 20, societatea germană trecea prin nişte modificări importante. Tinerii emancipaţi, dornici să se scuture de valorile tradiţionaliste ale părinţilor lor, vroiau să îşi trăiască viaţa cu intensitate, să se bucure de fiecare clipă şi să descopere noi experienţe. Să îşi trăiască viaţa la maxim.

Ca o marcă în pas cu timpurile sale, Nivea a sesizat tendinţele şi s-a adaptat rapid, trecând printr-un proces de schimbare la faţă şi de mesaj...

În aceşti ani a fost introdus ambalajul alb-albastru pe care îl cunoaştem prea bine cu toţii, care avea să fie completat câteva zeci de ani mai târziu de cuvântul Creme. Combinaţia alb-albastru rămâne şi azi un simbol al calităţii mărcii, al încrederii pe care ne-o inspiră.

De la reclamele ce arătau femei fragile în boudoir, Nivea a trecut la a arăta femei naturale, ce inspirau sănătate şi care duceau o viaţă activă. Azi, Nivea vorbeşte despre naturaleţe, sănătate, bucurie de viaţă, optimism şi dinamism. Nivea este un clasic mereu la modă. Este o marcă solidă, germană, care ştii că nu te va dezamăgi.

Prin anii '80, Nivea a creat un produs pentru care sunt sigură că bărbaţii-i sunt recunoscători: primul balsam after-shave fără alcool.

În ultimele decenii lumea Nivea a primit noi valenţe. Întoarcerea spre valori simple, realitatea simplă şi clară de zi cu zi, momentele frumoase petrecute împreună cu cei dragi, au devenit definitorii. Cum să nu îţi doreşti să fii parte din lumea mărcii?

Şi ca o dovadă supremă că Nivea este cu adevărat parte a unor momente frumoase, vă spun că prin anii '90, doi actori care au jucat într-o reclamă la Nivea, s-au îndrăgostit chiar pe platourile de filmare, iar sărutul lor a primit premiul "Cel mai frumos sărut dintr-o reclamă"... Frumos, nu? Aşa că mă dau pe buze cu puţină Nivea şi mă duc să repet. Poate se mai decernează premiul acesta şi în 2008...

0 comentarii

Publicitate

Sus