11.11.2009
Film Menu, noiembrie 2009
Al doilea număr Film Menu
Zilele leneşe de vară sunt deja uitate, aşa că redacţia Film Menu şi-a reunit forţele pentru a scrie un nou număr al revistei pe care cu puţin timp în urmă o înfiinţase. Echipa s-a lărgit şi dă semne că va urma acest trend în continuare, ceea ce înseamnă că Facultatea de Film din U.N.A.T.C. nu duce lipsă de oameni dornici să cerceteze şi să-şi împărtăşească descoperirile, în scris, altor oameni interesaţi de domeniul cinematografiei.

După un prim număr dedicat realismului şi Noului Cinematograf Român, ne-am ales, de această dată, o temă aflată la un pol opus din punct de vedere stilistic. Revista pe care o aveţi în faţă conţine un dosar dedicat muzicii de film, cuprinzând două mari componente ale subiectului: musicalul şi coloana sonoră. Busby Berkeley, Jacques Demy sau Bob Fosse sunt câţiva dintre realizatorii de musical despre care puteţi citi articole în paginile revistei. Bernard Herrmann este singurul compozitor de muzică originală de film căruia i-a fost dedicat un articol, ceea ce denotă, probabil, o oarecare ignoranţă din partea noastră la acest capitol. Vom reveni, însă, într-unul din numerele viitoare, cu un dosar alocat special realizatorilor din umbra actorilor şi a regizorilor, din dorinţa de a recunoaşte contribuţia directorilor de imagine, a scenariştilor, a monteurilor, a editorilor de sunet şi, bineînţeles, a compozitorilor de muzică la realizarea operei de artă colectivă numită, generic, "film".

Până atunci, ca o introducere la numărul promis, puteţi descoperi, în cele ce urmează, o faţetă mai puţin cunoscută a lui Charles Chaplin, responsabil de coloanele muzicale ale propriilor opere cinematografice şi, de asemenea, aveţi posibilitatea de a intra în universul muzical al unor cineaşti-cult, Wim Wenders şi Woody Allen, întotdeauna atenţi la coloana sonoră a filmelor lor. Cinematografia română este prezentă în dosar printr-un articol despre musicalurile inventive ale lui Ion Popescu Gopo, dar şi printr-o amplă anchetă despre muzica de film, la care au participat cineaşti foarte tineri, recent absolvenţi ai U.N.A.T.C., Paul Negoescu, Tudor Jurgiu, Nae Constantin Tănase, Ivana Mladenovic, dar şi cineaşti deja consacraţi, precum Cristi Puiu, Radu Muntean, Adrian Sitaru, Cătălin Mitulescu sau Corneliu Porumboiu.

În celelalte rubrici, veţi regăsi articole despre cineaşti diverşi, aparţinând unor perioade sau culturi diferite. Filme ale unor realizatori precum Jan Svankmajer din Republica Cehă, Nicolas Roeg din Marea Britanie, Agnès Varda şi Arnaud Desplechin din Franţa, Yasujiro Ozu şi Akira Kurosawa din Japonia, Carlos Reygadas din Mexic, Theo Angelopoulos din Grecia sau Miclos Jancsó din Ungaria sunt analizate în paginile numărului doi al Film Menu. Se anunţă, aşadar, un număr extrem de dens al revistei; sperăm, însă, că nu şi obositor.

Pentru a oferi cititorilor noştri posibilitatea de a vedea la cinema filmele despre care scriem, începând cu luna octombrie 2009 demarăm câteva proiecte în acest sens. Organizăm săptămânal, în serile de miercuri, un Cineclub la Cinema Union şi, în colaborare cu Institutele Culturale din Bucureşti, propunem retrospective sau vizionări speciale ale unor filme nedistribuite în ţara noastră. Primul astfel de eveniment l-am dedicat cineastului român Alexandru Tatos, ale cărui filme au fost proiectate între 22 şi 25 octombrie 2009 la Cinema Elvira Popescu. Despre celelalte proiecţii vom oferi detalii la momentul potrivit, atât în paginile revistei, cât şi în materiale promoţionale externe.

În încheiere, nu îmi rămâne decât să vă doresc, în numele redacţiei Film Menu, o lectură plăcută. Şi, bineînţeles, ne vedem la cinema! (Andrei Rus)

Descarcă numărul 2 din Revista Film Menu, octombrie 2009 aici..

0 comentarii

Publicitate

Sus