17.08.2006

concurs online de creativitate (şi o brumă de cultură)
 
A se păstra la loc uscat, întunecos şi rece...

A trecut mai bine de o lună de cînd am inaugurat concursul "Cîştigă cu Scornelius" cu o ediţie dedicată lui Eminescu. După modelul altor produse din lumea largă care poartă pe etichetă numele - şi uneori chiar efigia - unor clasici ai literaturii universale, liternauţii au fost îndemnaţi să spună ce produs ar putea fi botezat cu numele clasicului nostru naţional.

Pentru ilustrarea modelelor internaţionale, am primit de curînd şi poze cu trimitere la Goethe, după cum se vede mai jos. Deci, se poate!



Provocarea lui Scornelius a iscat multe răspunsuri, mai mult sau mai puţin inspirate şi o sumedenie de reacţii, comentarii, interpelări, mai bine sau mai rău intenţionate. Un simplu concurs interactiv a devenit un fel de scandal al verii.

Răspunsurile concurenţilor au fost publicate, în două "recolte" succesive şi, astfel, supuse dezbaterilor.

Aproximativ jumătate (!) din respondenţi au propus prezervativul Eminescu, cam un sfert din ei au propus ca Eminescu să fie ceai de tei (evident, la pliculeţe), cu diversele variante farmaceutice: calmant, sedativ etc. O bună parte a concurenţilor a propus ca Eminescu să fie rachiu, vin, şampanie sau apă minerală (ba chiar şi bere)... Nici produsele cosmetice nu stau deloc rău: am avut parfumuri, deodorante şi gelul de păr Eminescu, pentru pletoşii care vor "s-o dea romantic".


Rechizitele, feluritele instrumente de scris sau de birotică au îngroşat rîndul răspunsurilor, pe cît de justificate logic, pe atît de previzibile... Ca şi trimiterile la codrii, chiar dacă unele din ele au fost haios realizate.


Aceste răspunsuri nu vor fi premiate, tocmai pentru că sunt prea multe de acelaşi fel.. Ele au valoare mai ales pentru viitoarele studii de sociologia literaturii sau de psihologie socială.

Scornelius premiază un alt fel de răspunsuri...

 Un premiu postum îi revine lui Sorescu, pentru lucrurile care "trebuia să poarte un nume" şi cărora "li s-a spus Eminescu".

 O menţiune aparte merge către toţi cei care ne-au semnalat produse Eminescu deja existente (ştrandul, librăria, precum şi legendarii chiloţi fabricaţi la Iaşi în anii '90).

 Un gînd recunoscător către toţi care au trimis reflecţii pe marginea concursului. O privire binevoitoare celor care, speriaţi de bombele mediatice, s-au grăbit să se supere şi să condamne.

Cei cinci premianţi ai lui Scornelius, care vor primi în cărţi de la Editura Tritonic, sunt (ordinea e întîmplătoare):

  Lucian Boariu pentru şosetele nepereche:


 Liviu Ornea, pentru culegerea de teste grilă pentru admiterea la facultate, pe a cărei copertă să scrie: "Dintre sute de catarge care lasă malurile, / Cîte oare le vor sparge: a. Vînturile; b. Valurile"

 Andrei pentru posterul "Eminescu, erou al poporului"


 Simona Ghiţă, pentru anti-propunerea cu guma de mestecat "împreună cu prospectul redactat de cei avizaţi." ("o mesteci / îl diseci; îi simţi gustul / îl interpretezi; îi epuizezi aroma / îi epuizezi cele 4 direcţii de despicare a firului; în final nu se ingurgitează nici guma, nici insul: nu sunt produse comestibile / digerabile. Sugestie de comercializare: împreună cu prospectul redactat de cei avizaţi. Pot exista efecte adverse. Şi posibilităţi de accidentare, de exemplu, dereglare a simţului gustativ.")

 Lucian Dobrovicescu pentru Eminescu 1.0, dicţionar de rime ("Ar putea fi un software de generat rime pentru poeţii începători sau copywriters. Programul ar putea fi construit pe dicţionarul de rime pe care Eminescu şi-ar fi dorit să-l termine. Acest brand chiar nu ar afecta imaginea poetului nici în faţa celor mai ultra-ortodocşi fani ai acestuia. Ar fi doar o extindere electronică a geniului său".).

Mulţumiri pentru susţinere şi... ne întîlnim în curînd la ediţia a doua a concursului!

0 comentarii

Publicitate

Sus