*
"Da' tot era să i se înfunde până la urmă", coti drumul vorbei Gică Hitruc. "Aşa-i - făcu Onofrei - odată a păţit-o popa Baston. Ne făcusem o gaşcă de cheflii şi pierde-vară şi nu trecea sărbătoare să nu tragem cu popa câte un chef. Între aceşti cheflii, cap, de ce n-aş spune-o, eram eu, pe atunci tânăr veterinar în satul popii. Am asistat aşadar la scena cauzatoare a necazului părintelui. În curtea bisericii, popa cu noi, toţi târâie-obiele, ne cinsteam de zor după slujbă şi mâncam cozonac. Popa Baston tocmai tăia gâtul la o găină, să o frigem la ţâglă, când, iaca, pe drum popa Gheorghe cel bătrân, duşmanul de moarte şi de colaci al popii Baston. «Nu-i frumos, părinte, nu-i bine să faci jertfă de sânge tocmai mata şi încă în casa Domnului - zice popa Gheorghe - e păcat de moarte». Da' popa Baston zice: «Ei, mai trebuie să aprinzi câte-o lumânare şi dracului» şi face cu ochiul spre noi. Popa Gheorghe nu se lasă. «Are să te ardă focul Gheenei». Baston, cu barda în mână, nu-şi ţine cumpătul şi-i strigă nepăsător, ca la horă: «Ba mi-i tânără ursâta. Uite, cum am tăiat gâtul la găina asta, aşa am să-ţi hăcui gâtul şi ţie». Şi nici una, nici două, zvârrr! cu barda înspre popa Gheorghe. Era cât pe ce să-l nimerească, dar nu pe popă ci pe unul Alexa, dascălul şi cel mai mare codoş al popii celui bătrân. Acesta din urmă o rupe la fugă şi dă să sară peste un şanţ, ca să se pitească după nişte cacadâri. Dar fiind cam burtos şi bătrân, cade în, mă scuzaţi, în... afedron, mânjindu-şi anteriul de glod în partea de dinapoi. Şi era un hlei din cel bătucit, că părintele nu se mai putea ridica cu nici un chip: bălăngănea doar din mâini şi din picioare ca un bondar din cei burduhoşi, căzut pe spate. A trebuit puterea credinţei a trei babe evlavioase să-l tragă de acolo. Ei, să spui şi să faci asta în gura mare, în auzul şi văzul atâtor poporăni... e lucru mare. În fine, trec peste amănuntele afacerii, peste plângerile popii Gheorghe adunate în dosare groase la Mitropolie. Până la urmă popa Baston este chemat la Mitropolie, spre aspră şi consistorală judecare... Dar mai luaţi şi din vin. Mă iertaţi că nu se prea potriveşte vinul cu peştele ista, dar, vorba ceea, stomahul n-are ochi. Vine popa la Iaşi cu frica-n sân şi trage de necaz unde vede cu ochii - în prima crâşmă din Bucşinescu. Comunismul încă nu muşcase atât de adânc, iar lumea era veselă şi dornică de petreceri, ca după război, în ciuda sărăciei. Cârciumile mai păstrau ceva din aerul de dinainte de război. Ce mai! Era un Iaşi nebun şi petrecăreţ. I-am prins şi eu coada. La crâşmă se venea cu familia, oamenii se cunoşteau între ei, îşi mărturiseau unii altora necazurile, iar de atâta buluc de lume, ţambalagii nu mai aveau loc să mai dea din coate - dâgâdâc! dâgâdâc! - şi contrabasul hârcâia după uşă. Friptura se răcea în farfurie, căci nu mai era timp de ea de atâta cântat şi jucat. Dar să revenim la oile, mai bine zis oaia noastră... neagră. La crâşmă popa dă peste nea Costică, o rudă de-a mea. Din vorbă în vorbă se găsesc că amândoi mă cunosc. Cum alta? Că doar este şi un Dumnezeu al chefuitorilor, care-i ajută în fel şi chip. Şi astfel Costică şi cu popa Baston îşi petrec noaptea la mine în Ciurchi, la părinţii mei. Bineînţeles, au mâncat şi au băut până în zori. De cântat a cântat mai cu seamă Asta-i sara de pe urmă. Avea popa acest aht, gândindu-se la ce-l aşteaptă a doua zi. Dimineaţa, tehui de băutură şi de nesomn, popa Baston se duce la Mitropolie. Porneşte anevoie din Ciurchi, o ia prin Bucşinescu şi urcă spre Beilic să ajungă la Mitropolie. Ajunge în Ştefan cel Mare. Călca arar într-o delăsare de sine vecină cu a acuzatului la procesele comuniste, care-şi ştie dinainte sentinţa. Când colo vede înainte-i o căciulă şi o ceafă parcă ştiute. Mai încolo aude un mănunchi de glasuri, cu un "ci" parcă mai moale ca la Iaşi, ca din satul lui. Într-un sfârşit aude tropoţica mărunţică a lui moş Pintilie, din sat de la el. Moşul era mai scurt de un picior. Popa rămâne uimit, oamenii îl văd în sfârşit, el dă să-i întrebe: «Măi oameni buni...», dar se intrase deja pe poarta cea mare şi largă a Mitropoliei. Oamenii tac, se reculeg şi încep să-şi facă cruci". "Din lemn sau din fier forjat?" întreabă, râzând, colonelul. "Taci, dom'le!" face sastisit Onofrei. Şi continuă "Era cam o sută în curtea Mitropoliei, poporăni cu gură mare şi pătimaşi, cu adevărat ca la o adunare de mir din vechime. După obiceiul strămoşesc al românilor la zurbale, bărbaţii îşi trimit femeile în faţă să dea din gură, să se ciorovăiască. Când femeile sunt jignite sau îmbrâncite de adversar, au motiv să se bage bărbaţii. «Ce te legi, mă, de femeia mea!». Protopopul Ioniţă de la Consistoriu încearcă, şiret, să liniştească mulţimea, spunând că - vai! - părintele Barton are har într-adevăr, cum zic ei, dar ce păcat, ce păcat! Nu numai că mintea lui îl duce la gânduri spurcate, dar se şi învoieşte cu femei, îndulcindu-se cu ele şi primindu-le cu bună plăcere. «Dar Ştefan ceal Mare - strigară oamenii - el nu se îndulcea? Şi acuma-i ca un sfânt». «Da, da, îi sfânt». «Ori te pomeneşti că Ştefan ceal Mare nu-i sfânt. Să ne lămurească sfinţia sa. Poate greşim noi». «Dracul nu face mănăstire, oameni buni», replică destul de necanonic prelatul. Oamenii ziseră: «Să iasă în faţă Cap de Tablă. El ştie mai bine chichiţele preoţeşti». Moş Pintilie, zis şi Cap de Tablă din cauza cheliei lucitoare, era mândria sătenilor în privinţa înţelepciunii. Ştia să "înfunde" pe orice om cu carte care trecea prin sat - profesori, generali, başca politrucii. Iese Pintilie în faţă şi zice: «Stau în faţa Domnului, asta mi-i crucea! Să fie păcatul meu dacă năpăstuiesc pe cineva. Sfinţia Voastră, mai cunoaştem şi noi, iştia proşti, unele şi altele. Să zicem că e decăzut părintele, cum ziceţi, însă toate slujbele făcute de dânsul sunt sfinţite, căci darul Sfântului Duh se pogoară pentru cei binecredincioşi. Pentru că - Sfinţia Voastră ştie prea bine - nu curăţia sau necurăţia preotului săvârşesc aceasta, ci darul lui Dumnezeu, care lucrează în toate». «Bine, bine - zice sfinţia sa cam ruşinat în ştiinţa sa teologhicească - dar s-a făgăduit a sluji Domnului în curăţie, iar acum petrece spurcând trupul său şi mânjind pe Sfântul Duh. E curvar, iubiţi credincioşi», se enervă protopopul Ioniţă. «Noi vrem curvarul! Noi vrem curvarul!», începu să vuiască mulţimea de căciuli negre şi brumării. Pintilie începu iar, cum avea obiceiul, cu parabole care se furişau pe ocolite spre o ţintă nevăzută deocamdată, dar bine ţintită. Însă acum oamenii îl întrerupeau; o ţineau una şi bună: «Noi vrem curvarul! Noi vrem curvarul!». Odată adoptat sloganul, era acum greu de stăvilit. Colac peste pupăză, în acest moment se burzuluiră şi milogii de la poarta Mitropoliei, schilozii adevăraţi sau prefăcuţi, femeile fugite de la spital care-şi arată operaţiile purulente şi alţi trenţăroşi. Le plac asemenea ocazii. Acum pot fi şi ei luaţi în seamă. Aşadar, auzind scandal, agitară cârjele prin aer şi zbierară ca nişte măgari înfometaţi. Ochii protopopului Ioniţă se rotunjiră, umplându-se de apa albicioasă a spaimei. Ceata mugindă se tălăzui fără motiv precis spre intrarea preasfântului lăcaş. Calicii urlau cu glasuri dogite, suduiau, mutilaţii loveau grilajul gardului cu cârjele, nişte false călugăriţe nebune ţipau ceva de Maica Precista, bălăcăreau pe mitropolit şi-şi dădeau ochii peste cap. În fruntea tuturor era unul Vasea, un haidău fără picioare, aşezat pe un căruţ de copii, cu rulmenţi. Îşi făcea vânt cu mâinile pe granitul dinspre intrare. Alte căruţuri care-l urmau produceau un zgomot asurzitor. Din când în când Vasea îşi smulgea rubaşca roşie, slinoasă. Pe piept avea tatuată stema Uniunii Sovietice. Se bătea cu pumnul în stemă şi hârâia scrâşnit: «Streliat'! Streliat'! Streliat'! nadăăă!». Înspăimântat ca de venirea vremii aceleia, a vinului aprinderii mâniei lui Dumnezeu, protopopului Ioniţă îi pălălăiră poalele cât ai clipi în adâncurile sfântului lăcaş. Sfinţia sa urcă nişte scări, deschise nişte uşi, şuşoti pe la nişte 'nalte urechi şi destul de curând aduse înştiinţare lumii în aşteptare că părintele Barton a fost iertat; i s-au dat doar şapte zile de mare canon. Aşa că dumnealor, iubiţii credincioşi, pot să plece. Ţăranii au plecat mulţumiţi. Gloata calicimii s-a împrăştiat mai cu greu. Pe nebune le-au mai înghiontit oamenii, ruşinaţi de asemenea măscări grăite înspre înaltele feţe bisericeşti. Însă de cel cu rubaşca roşie n-a îndrăznit nimeni să se apropie. Vasea a continuat multă vreme să scrâşnească: «Streliat'! Streliat'! Streliat'! nadăăă!» că adică trebuie împuşcaţi. Până la urmă a apărut o băbuţă, a scos o năframă boţită din sân, a stupit în ea şi l-a şters pe Vasea pe la gură. Apoi a apucat căruţul de sfoară şi l-a dus pe rebel acasă".
(va urma)