În contextul unui festival care propune o experiență atipică de concert de muzică clasică, cu dorința de a aduce mai aproape acest gen de acele publicuri care nu sunt neapărat devotate genului, de a face muzica aceasta mai accesibilă celor care nu sunt familiarizați cu ea, un festival ale cărui valori se adaptează nevoilor generațiilor mai noi, muzicienii prezenți vin cu perspective curajoase și adaptate timpurilor. Mai jos am povestit cu harpista Sophie Steiner despre muzica clasică în zilele noastre, stereotipuri și cum le depășim.
Anca Floroiu: Spune-ne mai multe despre The Past Presents the Future, concertul în care te vom vedea pe scenă la festivalul Classix, 2023.
Sophie Steiner: Am ales un amestec între piese foarte bine cunoscute și unele relativ necunoscute, care se leagă de ideea concertului. Muzica este mereu o surpriză. Uneori, surpriza este în maniera în care interpretăm o piesă, alteori această surpriză rezidă în modul în care ne folosim instrumentele pentru a cânta - în cazul unor tehnici unice, de exemplu. Se pot face foarte mult lucruri cu o harpă și am dorit să-i arăt publicului cât de versatil este acest instrument special. De la acorduri monumentale la flageolete extrem de fragile - pregătiți-vă să vă lăsați surprinși de posibilitățile pe care le avem cu o harpă.;)
A.F.: Care consideri că ar fi cea mai riscantă manevră în cariera unui muzician clasic? Sau care ar fi cea mai mare gafă, de evitat cu orice preț?
S.S.: Cea mai mare gafă pe care o poate face un muzician este să se prefacă a fi altcineva. Muzica este cinstită. Dacă nu cânți cu autenticitate, aceea nu va fi muzică.
A.F.: Care este filosofia ta vis-a-vis de muzică și cum se înlănțuie cu pasiunea de a cânta?
S.S.: Eu cred că muzica este un liant al lumii. Venim din culturi diferite, cu patrimonii, societăți diferite, dar muzica are puterea de a ne uni pe toți. Acest lucru îmi hrănește și pasiunea pentru a cânta și a răspândi piese diferite din țări și din perioade diferite, cu un public divers.
A.F.: Care a fost punctul de cotitură din cariera ta? Cum ți-a modelat viitorul acest eveniment, până acum?
S.S.: Mutarea în Japonia. Când locuiam acolo, am trăit niște experiențe foarte speciale, care m-au modelat atât pe mine, cât și modul în care cânt, până în ziua de azi.
A.F.: Încotro simți, cugeți sau vezi că se îndreaptă viitorul muzicii clasice?
S.S.: În miezul societății. În trecut, muzica clasică era privilegiul celor bogați și educați. Cred că muzica clasică în secolul 21 poate să devină în schimb un catalizator major pentru educație și bunăstare.
A.F.: Care crezi că este cea mai mare amenințare la adresa muzicii clasice în zilele noastre?
S.S.: Este sarcina noastră să dezvoltăm posibilitățile muzicii clasice și să nu-i permitem să rămână blocată într-o cameră de salon vetustă și sufocantă. Cea mai mare amenințare la adresa muzicii clasice este comportamentul nostru în raport cu ea. Fie că ne dorim ca ea să se deplaseze înainte sau să o ținem în loc în forma sa aparent neschimbată, tradițională. Depinde de noi, dacă amenințăm muzica clasică sau nu.
A.F.: Cum ai defini relația cu instrumentul tău?
S.S.: Ambivalentă. Îmi place muzica pe care o pot cânta cu instrumentul meu, însă detest clișeele care sunt asociate cu el. O femeie ca o prințesă, blondă și fragilă, în spatele unei harpe aurii? Mai lăsați-mă, știți ce vreau să zic - am depășit etapa, nu-i așa?
A.F.: Care piesă din muzica clasică reprezintă cea mai mare inspirație pentru tine și de ce?
S.S.: Orice piesă de Johann Sebastian Bach. Fiindcă a reușit să surprindă esența vieții, adevărul ființării, în muzica sa. A cânta și a asculta muzica lui Bach este ca urmărirea bătăilor inimii pământului.
A.F.: Crezi că instrumentul la care cântă un artist îi modelează personalitatea în vreun fel?
S.S.: Câteodată cred că da, iar alteori cred că ne alegem instrumentele în funcție de personalitate. E greu de spus...
A.F.: Cea mai bună iluzie a muzicii clasice este...
S.S.: A avea un mediu activ pentru tot ceea ce este relevant în societatea noastră în muzica clasică.
Classix Festival, festivalul internațional de muzică clasică și arte vizuale revine cu cea de-a patra ediție la Iași, în perioada 26 februarie-4 martie 2023. Ediția de anul acesta întrunește 7 zile de spectacole, cu 8 concerte, peste 90 de personalități internaționale ale muzicii clasice, 63 de masterclass-uri, panel-uri și workshop-uri, fiind o experiență contemporană a concertelor, acompaniate de visuals și light design, audiții în premieră și lucrări de muzică clasică comandate și compuse special pentru festival.
Biletele și abonamentele la festival în formă fizică pot fi achiziționate online de pe site-ul festivalului, iar cele 8 concerte tematice vor fi difuzate live pe paginile de Facebook ale Classix Festival și partenerilor săi.