În 11 și 12 ianuarie 2025, va avea loc cea de-a treia premieră din această stagiune a trupei "Iosif Vulcan" a Teatrului Regina Maria din Oradea, Speranța nu urcă niciodată cu liftul de Simona Mihuțiu, în regia lui Toni Nica. Aflat la început de drum, l-am invitat pe tânărul regizor Toni Nica la o discuție pe marginea spectacolului și a debutului său în teatrul profesionist. (Nota LiterNet: Răzvan Rocaș face parte din echipa de Marketing și PR a teatrului Regina Maria)
Răzvan Rocaș: Cum este să fii pentru prima oară pe scaunul de regizor într-un teatru?
Toni Nica: Stresant, pentru că simți că ai mai multă presiune pe umeri decât în facultate. Facultatea este altceva... este mediul în care ai o plasă de siguranță: știi că ești acolo să înveți, să te dai cu capul de pereți. Dacă ceva nu funcționează, nu e o problemă; semestrul următor știi la ce trebuie să lucrezi. Aici este puțin diferit.
R.R.: Tu deja cunoști trupa. Ai mai lucrat sau lucrezi cu unii dintre ei în diferite proiecte. Cum crezi că te ajută acest lucru în cadrul procesului de muncă la spectacol?
T.N.: Cunoscând deja trupa, văzând actorii de-a lungul anilor în diverse spectacole, am o idee mai aprofundată despre cum pot să-i pun în valoare.
R.R.: Care este crezul tău artistic? Care sunt căutările tale artistice? Ce crezi că ar trebui și ce n-ar trebui să fie teatrul?
T.N.: În primul an de facultate eram axat pe ideea de teatru social. Un teatru care abordează teme sociale, care se implică în viața socială, care ridică anumite semne de întrebare, doar că pe parcursul anilor mi-am dat seama că teatrul, de fapt, nu are o putere atât de mare pe cât ne-am dori să credeam că o are. De câțiva ani merg pe ideea unui teatru popular sau, altfel zis, un teatru care încearcă să ajungă la cât mai mulți oameni. Adică un teatru care amuză, care emoționează, care enervează; uneori cu niște filozofii, alteori cu niște pistoale și înjurături. Puțin din toate; ca viața, până la urmă. Nu vreau să mă axez pe formule, pe categorii, pe șabloane. Mi se pare că ceea ce contează cel mai mult - fie că-i spectacol, fie că-i orice altă creație - este să crezi în ea, să dai din tine; să existe elemente din tine în acea producție.
R.R.: Dacă ar fi să te gândești la un sfat pe care l-ai primit în școală și pe încerci să-l folosești în munca ta de la scena, care ar fi acela?
T.N.: Profesorul meu, Ovidiu Caița, m-a ajutat să gândesc outside of the box, să nu mă limitez la niște argumente și logici sterile. Ritmul spectacolului, senzațiile pe care o scenă ți le transmite sunt mult mai importante, de exemplu. Creativitatea are de câștigat când pur și simplu faci și dai frâu liber gândurilor.
R.R.: Există anumiți regizori sau teoreticieni ale căror direcție sau estetică simți că este compatibilă cu viziunea ta regizorală?
T.N.: În teatru, în ultimii ani, nu. Cândva aveam o listă cu top 3, top 5 regizori preferați. De-a lungul timpului nu m-am mai raportat la acea listă, tocmai din principiul de "fără formule și categorii, ci ceea ce simt eu"; în schimb, din film îmi iau mai multe modele. Concret: Martin Scorsese, Quentin Tarantino, Christopher Nolan, Guy Ritchie.
R.R.: Pentru că ai menționat filmul, îmbină estetica ta cele două: teatrul și filmul?
T.N.: Sunt cam tânăr și la început de drum să dau un răspuns final, dar cred că teatrul poate să împrumute din film - că-s idei, că-s abordări. Nu cred într-un teatru care să folosească abuziv elemente video. Teatrul are un anume specific, filmul are un alt specific și e foarte ok că sunt așa. În același timp, teatrul trebuie să înțeleagă că lumea evoluează și se schimbă; să fie conștient că nu poate rămâne ancorat în ceea ce era alaltăieri valabil.
R.R.: În spectacol există o tematică foarte discutată în zilele noastre: coabitarea omului cu tehnologia. Cum ai de gând să exploatezi această direcție și cât de ofertantă este din punct de vedere regizoral?
T.N.: La o repetiție pur și simplu mi-am dat seama: "Eu până acum n-am văzut niciun spectacol cu androizi" și atunci am realizat că va fi o provocare foarte mare. S-au tot făcut filme, seriale, jocuri video cu androizi care coexistă cu oamenii. Apropo de ce mă întrebai de teatru și film, într-un fel e mai ușor să portretizezi un android într-un film, tocmai pentru că ai mult mai multe mijloace tehnice de care să te folosești; pe când în teatru trebuie să adaptezi și să traduci aceste elemente. Nu vor fi atât de spectaculoase ca într-un film, dar tot mi se pare că este ceva inedit.
R.R.: Ziceai înainte că ți-ai dat seama că nu ai văzut spectacole cu androizi, consideri că e necesar ca teatrul să înceapă să abordeze în mod activ acest subiect: prezența tehnologiei în viețile noastre, prezența A.I.-ului, cum ar putea să arate viitorul în societatea tehnologică?
T.N.: Absolut. Cu fiecare an ce trece, inteligența artificială progresează tot mai mult. Nu știu când o să vedem pe stradă androizi în modul în care sunt portretizați în spectacol, dar oricum, nu ar strica să abordăm mai intens aceste teme. Principala temere a multora este cum am interacționa cu niște entități care nu au conștiință. Cred că mulți oameni au impresia că, neavând o conștiință, androizi ar fi incapabili să deosebească ce e bine și ce e rău, de aici rezultând entități cu un comportament periculos. Deși până acum toți "marii" psihopați și criminali pe care lumea i-a dat au fost și sunt oameni; care cică au conștiință. Deci...
R.R.: Cum s-a desfășurat până acum procesul de muncă și ce dificultăți ai întâmpinat?
T.N.: Am lucrat eficient, ne-am folosit foarte bine de timpul avut la dispoziție, ne-am adaptat spațiului în care a trebuit să repetăm. O provocare pe care am avut-o constant a fost cum să concepem acest univers, în care există și oameni și androizi, cât mai veridic. Să fie un univers SF, dar în același timp să fie și o realitate palpabilă.
R.R.: Pentru viitoarele tale proiecte, în mod special cele teatrale, care sunt subiectele pe care ți le-ai dori să le abordezi sau care simți că ar trebui să fie abordate?
T.N.: Când am să dau peste niște texte care să-mi zică ceva, atunci am să știu. Până atunci, vorbind în general, mă interesează relațiile dintre oameni... știu că e un răspuns nespectaculos, dar până la urmă din acțiunile noastre, respectiv din modul în care relaționăm și interacționăm unii cu alții vine totul. Mi-ar plăcea să fac în viitor proiecte legate de A.I., de androizi și prezență lor tot mai semnificativă în viețile noastre.
R.R.: Dacă ar fi să alegi un lucru din spectacol cu care să rămână oamenii după ce pleacă din sala de spectacol, care ar fi acela?
T.N.: Faptul că atât oamenii, cât și inteligența artificială au puncte tari și puncte slabe.