În prima zi a Festivalului ASTRA Film Fest 2006 a fost vernisată expoziţia de fotografie "Feţele României", la care participă fotografi din România, SUA şi Germania.
Expoziţia din acest an continuă tradiţia începută în 2000, prin care în fiecare ediţie a Festivalului tema programului special este completată de un vernisaj de fotografie. De data aceasta, programul special şi expoziţia de fotografie aduce în focus România, o viziune mai puţin evidenţiată de discursul public.
"Am ales diferiţi fotografi pentru această expoziţie tocmai pentru a oferi publicului Festivalului o varietate de viziuni asupra României. Puţin se aude zicându-se că, de fapt, avem o ţară spectaculoasă, care merită să fie prezentată ca atare, acest lucru fiind spus în limbajul fotografiei sociale, fără iz de promovare turistică. Cine o cunoaşte, ştie că aşa stau lucrurile. Există şi o veselie în mijlocul haosului cotidian. Am vrut să evidenţiem frumuseţea cotidianului obişnuit. Nu am vrut ca prin această expoziţie să marşăm pe acel pesimism atât de des speculat despre România", destăinuie Dumitru Budrala, directorul ASTRA Film Fest 2006.
Cei 16 fotografi care expun în cadrul expoziţiei "Feţele României" sunt Voicu Bojan, Petruţ Călinescu, Marius Nemeş, Alexandru Paul, Bogdan Croitoru, Dragoş Lumpan, Dumitru Budrala, Vasile Dorolţi, Silviu Gheţie, Mircea Nan, Andrei Buta, Daniel Bălţat, Kathy Kabaleg (SUA), Ştefan Jammer (Germania) şi Gheorghe Şerban.
Potrivit organizatorilor, alegerea fotografiilor nu a fost un demers tocmai facil. "Am marşat pe realismul fotografiilor, pe puterea lor de convingere, pe autenticitate".
Sub soarele torid, în vârful unei căpiţe de fân, cu furca în mână, o femeie zâmbeşte, tinerii maramureşeni, în portul lor, râd în ritmul săltat al dansului lor tradiţional, la tăiatul mielului de Paşte oamenii se bucură de bucatele pe care le pun pe masă. Acestea sunt doar câteva din ipostazele surprinse cu naturaleţe de fotografii expoziţiei din cadrul AFF 2006. Imaginea unei femei în vârstă ce-şi apropie faţa de crucea unui preot contrastează cu cei doi moşnegi care stau cu micii în mână la coadă pentru muştarul luat cu ditamai linguroiul dintr-o găleată. Universul fotografiei despre "Feţele României" îşi sporeşte farmecul prin ciobanul ce se mândreşte cu ditamai berbecul său negru, alături de acesta, unui ţigan îi flutură barba deasă în vânt, iar oraşele medievale ale Transilvaniei prind culori ţipătoare în soarele unei după-amieze de toamnă.
Farmecul României nu constă, însă, numai în pitorescul ei rural. De aceea, "Feţele României" surprind şi cotidianul urban românesc, într-o paletă a cărei compoziţie principală este tot realitatea nedisimulată. Antropologie urbană. Plăcuţa memorială a celor care au căzut în decembrie 1989, "străjuită" de o indiferentă tânără trendy. Magazinul României capitaliste sau odihna veselă a doi lăutari în parcul din centrul oraşului sunt astfel de exemple de antropologie urbană. Prin astfel de ipostaze, expoziţia promite să devină surprinzătoare pentru românul umbrit de pesimismul mioritic, în timp ce pentru turistul străin poate însemna descoperirea laturii sociale a unei întregi ţări splendide.
La ediţia Festivalului de Film Documentar şi Antropologie Vizuală din 2000, expoziţia de fotografie a fost dedicată romilor, cea din 2002 a avut ca temă centrală Balcanii, iar în 2004, subiectul fotografiilor a fost Rusia, la expoziţie participând fotografi de renume ai Rusiei contemporane.
"Ca în fiecare an, încercăm să dublăm proiecţiile de filme cu astfel de expoziţii de fotografie. Căci, în definitiv, şi fotografia este o formă de cercetare şi exprimare antropologică. O formă complementară a ceea surprinde filmul documentar, uneori chiar de neînlocuit", adaugă Dumitru Budrala.
Expoziţia de fotografie va fi deschisă pe toată durata festivalului.
Mai multe amănunte despre festivalul ASTRA Film Fest 2006 puteţi citi în Agenda LiterNet.