Iulia Rugină, regizoarea filmelor Breaking News și Love Building, revine în atenția publicului cu primul său documentar, Playback. Playback redeschide fereastra către discotecile României optzeciste, pornind de la expoziția multumedia Disco BTT - Discotecile perioadei comuniste, organizată în 2017 la București și la Cluj de către Asociația Culturală Control N. Playback se joacă abil cu înregistrări inedite din arhiva națională de filme și imagini din prezent, lăsându-l pe Sorin Lupașcu, unul dintre cei mai cunoscuți DJ în perioada optzecistă, să ne ghideze călătoria. Pe lângă înregistrări de arhivă care n-au mai fost prezentate până acum, filmul conține o coloană sonoră formată din hiturile anilor '80, românești și internaționale, țintind către o nostalgie colectivă și invitând la un proces de analiză emoțională a evoluției societății românești, din anii '80 și până astăzi.
În săptămânile ce urmează, Sorin Lupașcu propune pentru LiterNet un playlist săptămânal, cu hituri ale discotecilor anilor '80, însoțite de mini-prezentări ale pieselor alese, demne de discoteca Ring din Costinești.
1. George Michael - Too Funky
În 1992 cea mai difuzată piesă a anului a fost Too Funky interpretată de George Michael. Avea să fie ultima melodie pe care George a cântat-o pentru Sony încât imediat ce s-a terminat contractul i-a și dat în judecată. El i-a acuzat permanent că nu l-au lăsat liber să compună muzica pe care o dorește și l-au îngrădit permanent în niște clișee. Videoclipul piesei a fost extraordinar de reușit, întreaga vestimentație din filmare aparținând creatorului Thierry Mugler, iar modelele sunt Eva Herzigová, Linda Evangelista, Emma Siberg, Estell Holida, Tyra Banks și Beverly Peelee. Este unul dintre cele mai vizionate clipuri din toate timpurile și este extrem de apreciat în lumea modei.
2. Olivia Newton-John & John Travolta - You Are The One That I Want
Când povestim de secvențe de dans din filme este greu să nu ne aducem aminte de superbul film Grease unde Olivia Newton-John și John Travolta fac mișcări absolut nebune pe melodia You Are The One That I Want. Puțină lume știe că pentru aceste filmări s-a lucrat o zi fără pauza, iar Olivia Newton-John nu a avut voie să bea niciun gram de lichid deși afară erau 38 de grade. Ea avea un costum din piele extrem de mulat pe corp și regizorul nu i-a dat voie să consume lichid întrucât ar fi trebuit să se ducă la toaletă și operațiunea dezbrăcare-îmbrăcare ar fi durat mult prea mult... Melodia a fost pe locul întâi în Marea Britanie timp de 9 săptămâni, iar în Statele Unite a fost pe locul întâi și a luat platină pentru 2 milioane de discuri vândute
3. Roy Orbison - Pretty Woman
Cuvintele "pretty woman" au rămas antologice în film și muzică datorită lui Roy Orbison care în 1964 avea să imprime o melodie ce s-a vândut ulterior în 7 milioane de copii și a stat timp de trei săptămâni pe locul întâi în clasamentul american. A fost pe locul întâi în 19 țări, a primit un premiu Grammy, este indusă la Rock and Roll Hall of Fame și a fost folosită până acum de peste 300 de filme. Textul a fost compus de către un prieten al lui Roy care, aflându-se în vizită la acesta, l-a auzit când a întrebat-o pe soția Claudette dacă are nevoie de bani. Inspirat, acesta a răspuns în locul ei că "a pretty woman never needs money..."
4. Ray Parker Jr - Ghostbuster
Serialele cu fantome ne-au cucerit de mult și nici acum nu s-a oprit isteria, dar o melodie dedicată acestor fantome a ajuns pe locul întâi în clasamentul american pe 11 august 1984 și a stat timp de trei săptămâni în vârf. Ar fi putut să ia și un premiu Grammy dacă nu a fost blocată de super succesul I Just Call To Say I Love You, interpretat de Stevie Wonder. Ray Parker Jr a colaborat intens cu nume mari din istoria muzicii precum Hamilton Bonhannon, Spinners sau Barry White.
5. Salt-N-Pepa - Push It
Prima trupă de rap feminin care avea să câștige un premiul Grammy a fost Salt-N-Pepa în 1995. Ele se înființaseră în 1988 având în componență pe Cheryl James, Sandra Fenton și Deidre Roper. Albumul lor de debut Hpt, Cold and Wishes a fost o adevărată lovitură pe piață obținând aur și platină din prima. Fetele au fost inițial colege la liceul sanitar din New Jersey unde au pus bazele unei adevărate industrii muzicale pentru tinerele de culoare.
Playback este produs de Claudiu Mitcu, prin Parada Film, în co-producție cu Televiziunea Română și realizat cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei. Imaginea filmului este semnată de Andrei Oană și Mișu Ionescu, montajul e realizat de Cătălin Cristuțiu, iar sound design-ul de Alin Zăbrăuțeanu, Dumitru Alexandru și Dragoș Cătărău. Afișul filmului a fost realizat de Glitch.