(Răzvan Penescu)
*****
Printre cărţi
Nu-mi aduc aminte care a fost prima carte pe care am citit-o, dar după un calcul simplu (după anul în care am fost dată la şcoală), prima carte trebuie să o fi citit prin preajma anului 1984. Pe vremea aceea aveam, vorba scriitorului, INIMA ATÎT DE ALBĂ şi căutam mai mult POVESTIRI, fie ele şi 12, CĂLĂTOARE.
Cum JOACA PREFERATĂ era alta, părinţii - din RAŢIUNI PRACTICE - m-au pus să ţin un JURNAL în care să povestesc ce ştiu despre eroii din povestirile pe care le citeam. Foarte curînd, jurnalul a început să conţină detalii despre IUBIRI CARAGHIOASE, despre TENTAŢIILE INOCENŢEI, despre ORAŞUL ŞI CÎINII pe care îi descopeream uşor, uşor, dar şi despre FRUMUSEŢEA CA SENZAŢIE FIZICĂ sau PIERDEREA VIRGINITĂŢII, precum şi amănunte despre primele momente de rebeliune în care spuneam la orice, cu hotărîre, NU.
Am avut nevoie de foarte mulţi ani ca să înţeleg - într-o seară, într-un fast food, la o discuţie cu un prieten, autor de povestiri publicabile şi publicate - că nu e important ce e scris, ci CUM e scris. Cartea pe care mi s-a explicat construcţia personajelor / a acţiunii / planurile povestii, a fost LUPUL DE STEPĂ.
Mai simţisem PARFUMUL cărţilor, în cel mai pur sens al cuvîntului, căci descrierile din cartea cu eroul fără miros mi-au creat senzaţii organice. Întrezărisem aşadar că undeva trebuie să fie o luminiţă, dar ştiam ca trebuie mai întîi să parcurg TUNELUL pentru a găsi drumul SPRE FAR.
Astăzi simt ca, indiferent de numele lor, TOŢI OAMENII SUNT MURITORI şi, prin urmare, pot greşi şi ei, pot da şi ei rateuri.
Aşa că după ce am reuşit să parcurg un pic din tunel, am ajuns să cred că Paulo Coelho e un fel de Sandra Brown pentru intelectuali, adică un autor de poveşti pentru cei care privesc FERICIREA CA OBLIGAŢIE şi e amuzant pentru mine să-i văd pe toţi lăudîndu-i scrierile.
Pentru că am RAMĂŞIŢE MIC BURGHEZE, mi-ar plăcea să mă ÎNTORC ÎN BUCUREŞTIUL INTERBELIC, să iau cu mine un prieten special pe nume TOMBUCTU şi toate cărţile pe care tocmai le-am amintit (detalii în bibliografia de mai jos). Aşa, aş putea privi cu NOSTALGIE spre viitor, care e de fapt PREZENT TRECUT / TRECUT PREZENT, şi-aş putea merge la pas, în timp real, alături de nişte oameni pe care-i iubesc din tot sufletul: Mihail Sebastian, Camil Petrescu, Mircea Eliade, dar şi copiii de atunci, Octavian Paler şi Radu Cosaşu.
[Sper să aveţi norocul să descoperiţi scrierile celor doi copii de atunci înainte de a fi POSTUME!]
BIBLIOGRAFIE
1984 George Orwell, Ed Polirom
12 POVESTIRI CĂLĂTOARE Gabriel Garcia Marquez, Ed RAO
JOACA PREFERATĂ Leonard Cohen, Ed Polirom
RAŢIUNI PRACTICE Pierre Bourdieu, Ed Meridiane
JURNAL 1935 - 1944, Mihail Sebastian, Ed Humanitas
IUBIRI CARAGHIOASE Milan Kundera, Ed Humanitas,
TENTAŢIA INOCENŢEI Pascal Bruckner, Ed Nemira,
ORAŞUL ŞI CÎINII Mario Vargas Llosa, Ed Humanitas
FRUMUSEŢEA CA SENZAŢIE FIZICĂ Jorge Louis Borges, Ed Trei.
PIERDEREA VIRGINITĂŢII Richard Branson, Biblioteca ZF
NU Eugen Ionescu, Ed Humanitas
LUPUL DE STEPĂ Herman Hesse, Ed RAO
PARFUMUL Patrick Suskind , Ed Humanitas
TUNELUL Ernesto Sabato, Ed Humanitas
SPRE FAR Virginia Woolf, Ed RAO
TOŢI OAMENII SUNT MURITORI Simone de Beauvoir, Ed Univers
FERICIREA CA OBLIGAŢIE Francois Brune, Ed Trei
RAMAŞIŢE MIC BURGHEZE Radu Cosaşu, Ed Fundatiei Pro
ÎNTOARCERE ÎN BUCUREŞTIUL INTERBELIC Ioana Pîrvulescu, Ed Humanitas TOMBUCTU Paul Auster, Ed Polirom
NOSTALGIA Mircea Cărtarescu, Ed Humanitas
PREZENT TRECUT / TRECUT PREZENT Eugen Ionescu , Ed Humanitas
POSTUME Jean Lorin Sterian , Ed Almateea