Îmi aduc şi acum aminte bucuria ce mă încerca pe vremuri, când mergeam în vacanţă în vreo capitală europeană. Era ceva unic - străzile largi şi luminoase, oamenii calmi şi zâmbitori, aerul plăcut mirositor, totul curat şi colorat. O gură de oxigen. Mare parte din bucuria asta o încerc şi astăzi, deşi acum călătoresc mult mai des şi atmosfera asta specială nu mai este aşa o mirare.
Îmi aduc exact aminte când am intrat pentru prima oară într-un magazin Zara. Serios. Era în 1998. Am şi acum cele 2 bluziţe cumpărate de acolo. Nu le mai port, dar au valoare sentimentală;)
Îmi aduc aminte ce tare m-a fascinat acel magazin modern, elegant şi plin de lucruri încântătoare. Orice fată ştie despre ce vorbesc... Şi de fapt, şi tot mai mulţi băieţi;)
De atunci, în fiecare excursie în ţările calde căutam negreşit magazinul Zara, care devenise favoritul meu. Nu trebuia să-l caut prea mult, pentru că pe Zara o găseai (tocmai am decis că este o marcă-fată, deci voi vorbi la feminin despre ea:)) întotdeauna pe strada principală de shopping a oricărui oraş, sau în cel mai mare şi mai tare mall.
Zara este cel mai de succes produs spaniol. Povestea de succes a Spaniei. Zara este singura marcă spaniolă prezentă în topul celor mai valoroase mărci din întreaga lume.
Zara este victoria spaniolă asupra britanicilor, francezilor, suedezilor, italienilor şi a tuturor celorlalte popoare cu pretenţii în lumea "fashion pe care ţi-l poţi permite". (dacă vă întrebaţi despre acord, să ştiţi că doar Zara e fată, fashion e băiat).
Zara a pornit să cucerească lumea dintr-un orăşel din nord-vestul Spaniei. Şi a cucerit-o. Acum sunt peste 1000 de magazine Zara în întreaga lume, deschise în cei doar 33 de ani de viaţă ai mărcii.
Am aşteptat ani de zile ca Zara să vină şi la Bucureşti. Şi alături de mine, mii de persoane care o cunoşteau deja. O aşteptam. Şi am fost atât de bucuroasă să o regăsesc, aşa cum o ştiam - frumoasă, zveltă, agilă, chic şi... prietenoasă. Numele Zara exercită şi acum asupra mea o fascinaţie specială. Îmi aminteşte de toate momentele de bucurie pe care mi le-a dăruit. I le datorez.
Zara este "a (modern) girl's best friend". Zara este luxul normal de zi cu zi. Zara te salvează din orice dilemă de ţinută.
Admir însă Zara nu doar ca un consumator fidel (deşi aş putea deschide eu însămi un magazin cu toate hainele de la Zara pe care le am acasă... - dacă aş vrea să le dau... dar nu vreau - sau - de ce nu - ar putea chiar sa mă facă acţionar la câţi bani am lăsat la ei de-a lungul timpului...), ci şi ca model de business.
Zara este un model revoluţionar de business. În timp ce concurenţii săi irosesc timp şi bani pe metode "clasice" ce includ luni întregi de design, producţie în ţări îndepărtate şi cheltuieli agresive de marketing, Zara a îndrăznit să spargă toate tiparele, să încalce toate regulile şi... să aibă un succes răsunător.
Modelul unic de business al Zara este simplu: Zara îşi face intern designul, producţia si distribuţia către magazine. Produce în ţări europene (mare parte în patria mamă Spania), în loc să îşi externalizeze producţia în ţări în curs de dezvoltare.
Într-o lume în care oricărui alt retailer îi sunt necesare luni de zile de la crearea unui model până la lansarea sa în magazine, la Zara acest proces durează... maxim 2 săptămâni!!
Ştiu, pare incredibil, dar spaniolii de la Zara chiar reuşesc. În felul ăsta, colecţiile de haine din magazine sunt înnoite la fiecare 2 săptămâni făcând clienţii să revină foarte des în magazine. Am auzit chiar şi o glumă care circulă prin unele tari, despre "ziua Z" - chiar îmi place cum sună! Şi ca o serioasă shopperiţă ce mă aflu, mă bucur nespus să aud că astfel prin magazinele Zara trec anual în jur de 11.000 de modele (sunt voci care vehiculează chiar şi 20.000)...
Mai mult, într-o lume în care advertising rules, Zara îndrăzneşte să nu îşi facă publicitate mai deloc!! Doar 0,3% din vânzări sunt alocate anual publicităţii (spre deosebire de peste 3% pentru competiţie) - adică aproape nimic. Aţi văzut vreodată vreo reclamă Zara la televizor, în vreo revistă sau pe stradă? În schimb sunt sigură că aţi văzut magazinele elegante şi primitoare şi vitrinele lor yummy...
Zara crede că este suficient să fii creativ, rapid şi să investeşti în locaţii de top pentru a avea succes. Şi are dreptate, spre panica concurenţilor. Şi spre bucuria noastră, norocoasele profitoare;).
Povestea Zara este succesul îndrăznelii în lumea serioasă de afaceri.
Zara nu are pretenţia să lanseze trenduri. Zara preferă sa le urmeze în cel mai îndrăzneţ mod posibil. Scopul său principal este varietatea.
Zara ştie că oriunde în lume, indiferent de vârstă, sex, profesie, cultură, oricine are o slăbiciune pentru modă. Şi nu face decât să le ofere tuturor modele frumoase, de calitate... şi affordable (dacă găsiţi voi o traducere onorabilă a cuvântului affordable în română... spuneţi-mi şi mie).
Succesul spanioloaicei a fost recunoscut şi de jucători din liga superioară. Ştiţi ce a declarat fashion directorul de la LVMH? (da, da, chiar de la Louis Vuitton Moët Hennessy). Iată: "Zara este probabil cel mai inovativ şi devastator retailer din lume". Cuvinte cu greutate atunci când vin de la un profesionist în haute couture...
*****
Aţi văzut filmul Moscova nu crede în lacrimi? Cred că a fost un titlu predestinat. Nu, Moscova nu crede în lacrimi. Moscova crede în măreţie, în lux şi în Matrioşce sclipicioase.Când mi-am făcut mica cercetare despre branduri din Rusia am realizat că toate mărcile cunoscute de acolo sunt seci şi neprietenoase şi nu au pic de poezie. În plus cred că Moscova e una din cele mai puternice mărci ale Rusiei. Moscova e capitala imperiului.
Am fost impresionată când am fost la Moscova. E grandioasă şi îţi creează un sentiment copleşitor de putere: cele mai largi bulevarde, cele mai mari clădiri. Şi asta nu e tot. Luxul şi opulenţa pe care le simţi la fiecare pas. Cele mai frumoase femei. Cele mai multe bijuterii. Cele mai tari maşini. Cele mai mari stadioane. Totul e permis acolo. De fapt, dacă nu îţi permiţi, nu exişti. Oare de asta am văzut oameni care beau pe stradă? Nu mai contează cine e cel mai inteligent. Contează cine are mai mult. Cine arată mai mult. Bogătaşii Rusiei au bulversat ordinea mondială şi au invadat topurile. Acum ruşii au cei mai mulţi miliardari pe cap de locuitor (de rând), ei sunt turiştii cei mai generoşi, ei deţin până şi cele mai luxoase palate în Londra - ce ironic.
Am cunoscut Moscova în două momente: o dată vara. 11 noaptea şi afară lumină. Oare la ce oră încep ei să meargă prin cluburi? A, ştiu, cred că de aici a pornit moda cu ochelari de soare în cluburi... A doua oară iarna. Şi nu vă imaginaţi cum arată Moscova iarna. Superb. Combinaţia feerică de alb (zăpada) şi sclipici (aurul de pe mâinile fetelor). Iar eu nu am rezistat. M-am aruncat în zăpada albă, perfectă. Îmi plăcea acolo. Deja se făcuse cald şi bine. [Hmmm! Cam asta e senzaţia când începi de fapt să îngheţi şi să delirezi. Am văzut eu în filme.] Stau în zăpada moale şi privesc cerul. E albastru. Foarte albastru. Incredibil de clar şi de... albastru. Ca ochii lui Robert Redford privind-o languros pe Meryl Streep în deşerturile africane.
Şi deodată... căldură. Simt cum un sărut cald mi se aşterne pe buze. [Şi ce e cu mirosul acesta de vodcă? Chiar îmi place...] Visez? Nu vreau să mă trezesc...
Dar mărul îmi sărise deja din gît...