Croaţia: Ajungem în Croaţia, la Split, cu trenul de la Bucureşti. Sunt cu spatele făcut literalmente "pilaf". De abia mă pot mişca. Seara, spectacol. Lacul lebedelor. Mă târăsc spre teatru. Să dansez bufonul (ce "ridi"? "piangi" paiaţă!). De îndată ce pun costumul însă, parcă îmi ia Dumnezeu durerea cu mâna. Când intru în scenă, re-înviu. Dansez ca nebunul. Izbucneşte furtuna. Dementă total şi ea. În actul trei, înainte de secvenţa cu piruete mă ia aproape vântul pe sus. Mă înfig cu piruetele în vânt. Sunt vânt. Vârtej. Aparţin furtunii dezlănţuite. În totală stare de dans.
Turcia: Suntem la Istanbul. Dansez un duo cu Ruxandra Racoviţă. Dansând, nu-mi pot lua ochii de la Ruxi. Nu numai că e superbă, ca întotdeauna, dar în ciuda oboselii acumulate în aceeaşi zi de pe drum, de la clasă şi repetiţii, arde, emană lumină. Aprinsă pe dinăuntru ca o lampă "Gallet". În totală stare de dans.
(Carola Alvear & Alfredo Bravo în A la alegria (Simfonia a 9-a de Beethoven) de Gigi Căciuleanu - Ballet Nacional Chileno)
În dans însă Starea de Joc şi cea de Reprezentaţie se sumează Stării de Dans. Nu numai fizică. Pe care cred că numai noi, în dans, o experimentăm.
Dacă am numi:
"A" - Corpul în Stare de Dans. "B" - Corpul în Stare de Joc. "C" - Corpul în Stare de Reprezentaţie. |
Meci = B + C Dans = A + B + C |
Se fulgeră. Se străfulgeră. Se expulsează. Se ejaculează.
Problema este controlul impulsurilor iniţiale. Nu numai a traiectoriilor. Dozarea. "La bonne chose au bon moment".
Ceea ce trebuie atunci când trebuie.
Stare de Dans. (CED - le Corps en Etat de Danse)
Învolburare a corpurilor şi fierberi de creieri. Dansul ca produs al minţii cu prelungiri în "ale corpului". Mişcarea ca decupaj al spaţiului. Ca sfârtecare a universului. Ca motor de întrepătrundere a diverselor, multelor, spaţii. A ieşi din mulaje, din clişee, din atitudini. A supra-dimensiona. A DEPĂŞI POSIBILUL. Cu aceeaşi exaltare ca şi cea a jucătorilor de pe stadion. Şi cu cea, minunată, a copilului pe maidan. Virtuozitatea dansatorului, ca şi jocul de copil sau cel de pe gazon: O ştiinţă nebună şi o artă exactă. Dar înainte de toate un vis cu toţi porii deschişi. La maximum. A juca înseamnă pe undeva: a sfida posibilul.
A dansa înseamnă pentru mine înainte de toate: arta de a reinventa imposibilul.