În 1996, după dubla expoziţie de "Anatopisme" (una la Institutul Francez din Bucureşti, cealaltă la Centrul cultural român din New York), am continuat să fac mici compoziţii in formă de careu - făcînd astfel ordine, totodată, în maldărul de poze turistice care se adunaseră în prea multe sertare... (vorbesc, aşadar, despre o epocă de dinaintea fotografiei digitale!)
"Anatopisme" fusese un concept inspirat de un cuvînt pe care l-am găsit în comentariul lui Michel Tournier la o fotografie a lui Edouard Boubat; Tournier spunea, acolo, că anatopismul este echivalentul - în spaţiu - al anacronismului: o aducere laolaltă a unor semne care provin din locuri diferite, uneori chiar contrastante - de exemplu turla unei biserici gotice într-un peisaj arab sau, invers, un minaret cu semilună în plin Tokyo, să zicem. (Astăzi, fireşte, globalizarea şi multiculturalismul fac ca astfel de contraste să-şi fi tocit coeficientul de surpriză.)
"Anatopismele" expuse nu erau, toate, în formă de careu. Unele aveau forme neregulate - pe verticală sau pe orizontală -, dar se subsumau aceluiaşi principiu compoziţional: poze din locuri, oraşe, ţări diferite pe care le alipeam în funcţie de rigori grafice sau cromatice (pozele de la 001 la 009). Şi, deşi compoziţiile mai mari - şi inevitabil neregulate - erau mai spectaculoase, plăcerea cea mai mare o aveam combinînd 5 poze pentru a forma un careu: era ca un fel de "sonet" în imagini.
Mă gîndesc, astăzi, că principiul compoziţional poate fi împărtăşit pentru că oricine poate face astfel de compoziţii: nu e nevoie decît de puţină răbdare (mă rog... multă răbdare!), de o cantitate rezonabilă de poze, o calitate la fel de rezonabilă a gustului şi de un pic de imaginaţie. Dar activitatea este la fel de relaxantă şi de satisfăcătoare ca o pasienţă reuşită - pentru că, inutil să mai spun, "pasienţele" cu poze îţi ies întotdeauna!:)
Iată, aşadar, principiul:
1. Se pune maldărul de poze pe parchet - sau pe o masă suficient de mare;
2. Se aleg, de fiecare dată, două imagini pe verticală, două pe orizontală, plus una fie verticală, fie orizontală;
3. Imaginile trebuie să fie cromatic (şi eventual, grafic) compatibile;
4. Se pun una orizontală, respectiv verticală, în partea de sus, şi - invers - una orizontală, respectiv verticală în partea de jos, în aşa fel încît să formeze un careu cu laturile perfect egale;
5. Se lipesc, pe verso, cu scotch în aşa fel încît să "se ţină";
6. La mijloc se alege un detaliu - surprinzător, neobişnuit sau măcar interesant - şi, cu mare grijă, se încadrează între "ramele" celorlalte poze şi se lipeşte la rîndul lui;
7. Poza e gata!
Do it yourself, deci - şi distracţie plăcută!