Bertrand Russell
Misticism şi logică
Editura Herald, 2011
Traducere din limba engleză de Monica Medeleanu
Misticism şi logică
Editura Herald, 2011
Traducere din limba engleză de Monica Medeleanu
Citiţi introducerea acestei cărţi.
*****
Fragmente
Raţiune şi intuiţie
Despre realitatea sau irealitatea lumii misticului nu ştiu nimic. Nu intenţionez deloc să o neg, nici măcar să afirm că iluminarea care o revelează nu este una autentică. Ceea ce vreau să susţin - şi aici este locul în care atitudinea ştiinţifică devine imperativă - este că acea iluminare, neverificată şi nesusţinută, este o garanţie insuficientă a adevărului, în ciuda faptului că o mare parte din cel mai important adevăr este sugerat întâi cu mijloacele ei.Fragmente
Raţiune şi intuiţie
Este ceva obişnuit să vorbim despre o opoziţie între instinct şi raţiune. În secolul al
Bergson, folosind termenul de "intuiţie", a ridicat instinctul la poziţia de unic arbitru al adevărului metafizic. Dar, de fapt, opoziţia dintre instinct şi raţiune este în principal iluzorie. Instinctul, intuiţia sau iluminarea este ceea ce conduce iniţial la credinţe pe care după aceea raţiunea le confirmă sau le infirmă; dar confirmarea, atunci când este posibilă, constă, la ultima analiză, în acordul cu celelalte credinţe, nu mai puţin instinctive. Raţiunea este mai degrabă o forţă armonizatoare, controlatoare decât una creatoare. Chiar şi în domeniul logic cel mai pur, iluminarea este cea care ajunge prima dată la ceea ce este nou.
Locul în care instinctul şi raţiunea intră în conflict uneori este, cu privire la credinţele singure, susţinut instinctiv, cu o asemenea hotărâre, încât niciun grad de inconsistenţă cu celelalte credinţe nu duce la abandonarea lor.
Instinctul, la fel ca toate facultăţile umane, este susceptibil de eroare. Cei la care raţiunea este adeseori slabă nu doresc să admită aceasta cu privire la ei înşişi, deşi toţi o admit în ceea ce îi priveşte pe alţii. Instinctul este cel mai puţin susceptibil de eroare în probleme practice cu privire la care judecata corectă este un ajutor pentru supravieţuire: prietenia şi ostilitatea altora, de exemplu, este simţită frecvent, cu o discriminare extraordinară, în ciuda mascării foarte grijulii.
Dar, chiar în astfel de chestiuni se poate oferi o impresie greşită prin rezervă sau linguşire, iar în chestiuni mai puţin direct practice, cum ar fi cele de care se ocupă filosofia, unele credinţe instinctive foarte puternice sunt cu totul greşite, după cum ne putem da seama din inconsistenţa lor cu alte credinţe, la fel de puternice.
Acestea sunt consideraţiile care necesită medierea armonizatoare a raţiunii, care ne testează credinţele prin compatibilitatea lor mutuală şi examinează, în cazurile îndoielnice, posibilele surse de eroare de o parte şi de alta.
În acest punct nu există nicio opoziţie faţă de instinct, ca întreg, ci doar faţă de bazarea oarbă pe un aspect interesant al instinctului, care duce la excluderea altor aspecte mai comune, dar nu mai puţin demne de încredere. Raţiunea ţinteşte la corectarea acestei unilateralităţi, nu a instinctului însuşi.
Aceste maxime, mai mult sau mai puţin comune, pot fi ilustrate
"Există, spune el, două căi profund diferite de cunoaştere a unui lucru. Prima implică faptul că ne mişcăm în jurul obiectului, a doua faptul că intrăm în el. Prima depinde de punctul de observaţie în care ne plasăm şi de simbolurile prin care ne exprimăm pe noi înşine. A doua nu depinde de niciun punct de observaţie, nici nu se bazează pe vreun simbol. Se poate spune despre primul gen de cunoaştere că se opreşte la relativ, al doilea, în acele cazuri în care este posibil, că atinge absolutul. Al doilea dintre acestea, care este intuiţia, este genul de simpatie intelectuală prin care cineva se plasează în interiorul unui obiect, pentru a se suprapune cu ceea ce este unic în el şi, prin urmare, inexprimabil".
Ca ilustrare, el menţionează cunoaşterea de sine: "există cel puţin o realitate pe care o prindem cu toţii înăuntru, prin intuiţie şi nu prin simplă analiză. Propria noastră personalitate, în curgerea ei prin timp, sinele nostru, cel care durează"[1]. Restul filosofiei lui Bergson constă în comunicarea, prin medierea imperfectă a cuvintelor, cunoaşterea, dobândită prin intuiţie şi condamnarea completă şi consecventă a întregii cunoaşteri pretinse, derivate din ştiinţă şi din simţul comun.
Acest procedeu, întrucât ia partea credinţelor instinctive în conflict, are nevoie de justificare prin demonstrarea valorii încrederii crescute acordate credinţelor unei părţi, mai mult decât celor ale celeilalte părţi. Bergson încearcă această justificare în două moduri, întâi explicând că intelectul este o facultate pur practică pentru asigurarea succesului biologic, apoi menţionând realizări remarcabile ale instinctului la animale şi indicând caracteristicile lumii care, deşi posibil de aprehendat de către intuiţie, sunt enigmatice pentru intelect, în modul în care le interpretează el.
Despre teoria lui Bergson, potrivit căreia intelectul este o facultate pur practică, dezvoltată în lupta pentru supravieţuire şi nu o sursă de credinţe adevărate, putem spune, în primul rând, că numai datorită intelectului ştim despre lupta pentru supravieţuire şi despre ascendenţa biologică a omului: dacă intelectul greşeşte, toată această istorie, doar înfierată, este probabil neadevărată.
Dacă, pe de altă parte, suntem de acord cu el cu privire la faptul că evoluţia a avut loc aşa cum credea Darwin, atunci nu numai intelectul, ci toate facultăţile noastre
Bergson susţine, după cât se pare, că o capacitate pentru acest gen de cunoaştere este mai puţin explicabilă prin lupta pentru existenţă decât, de exemplu, prin capacitatea pentru matematica pură. Totuşi, este probabil ca sălbaticul înşelat de o prietenie falsă
Cele mai frapante dintre exemplele lui de intuiţie la animale au o valoare de supravieţuire foarte directă. Desigur, adevărul este că, atât intuiţia cât şi intelectul
Ea este mai mare, de regulă, la copii decât la adulţi, la cei needucaţi, decât la cei educaţi. Probabil că la câini întrece orice poate fi găsit la fiinţele umane. Dar cei care văd în aceste fapte o laudă adusă intuiţiei, trebuie să se întoarcă să alerge sălbatic în păduri,
Să examinăm, în continuare, dacă intuiţia posedă o atare infailibilitate ca cea afirmată de Bergson. Cel mai bun exemplu, după el, este familiarizarea noastră cu noi înşine; totuşi, cunoaşterea de sine este proverbial de rară şi dificilă. Cei mai mulţi oameni, de exemplu, au în natura lor răutate, vanităţi şi invidii de care sunt complet inconştienţi, chiar dacă cei mai buni prieteni ai lor le pot percepe fără nicio dificultate.
Este adevărat că intuiţia are o putere de convingere care lipseşte intelectului: în momentul în care este prezentă, este aproape imposibil să te îndoieşti de adevărul ei. Dar dacă va reieşi, în urma examinării, că este cel puţin la fel de imperfectă ca intelectul, certitudinea ei subiectivă mai mare devine un neajuns,
Pe lângă cunoaşterea de sine, unul dintre cele mai notabile exemple de intuiţie este cunoaşterea pe care oamenii cred că o posedă despre cei de care sunt îndrăgostiţi: zidul dintre diferitele personalităţi pare să devină transparent, iar oamenii cred că văd
Bergson susţine că intelectul se poate ocupa de lucruri, doar dacă seamănă cu ceea ce
Doar familiarizarea directă poate oferi cunoaşterea a ceea ce este unic şi nou. Dar familiarizarea directă de acest gen este dată complet în senzaţie şi nu cere, din câte pot
Nici intelectul, nici intuiţia, ci doar senzaţia este cea care furnizează date noi; dar când datele sunt noi
Intuiţia este, de fapt, un aspect şi o dezvoltare a instinctului şi, ca orice instinct, este admirabilă în acel mediu obişnuit care a modelat obiceiurile animalului în discuţie, dar total incompetentă, de îndată ce mediul se schimbă
Înţelegerea teoretică a lumii, care este scopul filosofiei, nu este o problemă de mare importanţă practică pentru animale, pentru sălbatici sau chiar pentru cei mai civilizaţi oameni. Este greu de presupus, prin urmare, că metodele rapide, brute şi prompte ale instinctului sau intuiţiei vor găsi în acest domeniu un teren favorabil pentru aplicarea lor. Aceste genuri mai vechi de activităţi, care arată rudenia cu speciile îndepărtate de animale şi strămoşii semiumani, sunt cele care prezintă intuiţia în ce are ea mai bun.
În probleme ca autoconservarea şi dragostea, intuiţia va acţiona uneori, (deşi nu întotdeauna), cu o rapiditate şi o precizie care sunt uluitoare pentru intelectul critic. Dar filosofia nu este una dintre preocupările care ilustrează afinitatea noastră cu trecutul: este o preocupare extrem de rafinată, extrem de civilizată, care cere pentru succesul ei o anumită eliberare de viaţa instinctuală şi uneori, chiar o anume ridicare deasupra tuturor speranţelor şi temerilor mundane.
Aşadar, nu în filosofie putem spera să vedem intuiţia la apogeul ei. Dimpotrivă, întrucât adevăratele obiecte ale filosofiei şi obiceiul gândirii cerut pentru aprehendarea lor, sunt stranii, neobişnuite şi îndepărtate, aici, mai mult decât aproape oriunde în altă parte, intelectul se dovedeşte superior intuiţiei, iar acele convingeri analizate rapid merită cel mai puţin acceptarea necritică.
Apărând moderaţia şi echilibrul ştiinţific împotriva autoafirmării şi bizuirii încrezătoare pe intuiţie, îndemnăm, în sfera cunoaşterii, numai la acea vastitate a contemplării, la acel dezinteres impersonal şi la acea libertate faţă de preocupările practice, care au fost inculcate de toate marile religii ale lumii.
Astfel, concluzia noastră, oricât ar intra în conflict cu credinţele explicite ale multor mistici, nu este în esenţă contrară spiritului care inspiră acele credinţe, ci este mai degrabă rezultatul acestui spirit, aplicat în domeniul gândirii.
Unitate şi pluralitate
Unul dintre cele mai convingătoare aspecte ale iluminării mistice este aparenta revelare a unităţii tuturor lucrurilor, dând naştere panteismului în religie şi monismului în filosofie. O logică elaborată, începând cu Parmenide şi culminând cu Hegel şi discipolii săi, Logica folosită în apărarea misticismului pare să fie eronată ca logică şi deschisă criticilor tehnice, aşa cum am explicat în altă parte. Nu voi repeta aici aceste critici, întrucât sunt lungi şi dificile, ci voi încerca, în schimb, o analiză a stării minţii din care a apărut logica mistică.
Credinţa
Când intensitatea convingerii emoţionale scade, un om care are obiceiul de a raţiona va căuta temeiuri logice în favoarea credinţei pe care o găseşte în sine. Dar întrucât credinţa există deja, va fi foarte receptiv în faţa oricărui temei care i se va arăta. Paradoxurile arătate aparent de logica sa sunt, de fapt, paradoxurile misticismului şi reprezintă scopul pe care el simte că logica sa trebuie
Consecinţa logică
Acesta este modul în care a fost desfăşurată logica de către marii filosofi care au fost mistici. Dar întrucât ei, de obicei, luau drept garantată presupusa aprehensiune a emoţiei mistice, doctrinele lor logice au fost prezentate cu o anumită răceală şi au fost considerate de discipolii lor a fi cu totul independente de iluminarea bruscă din care
Cu toate acestea, originea lor aderă la ele şi rămân - pentru a împrumuta un cuvânt folositor de la Santayana[2] - "maliţioase" cu privire la lumea ştiinţei şi la cea a simţului comun. Numai aşa ne putem da seama de suficienţa cu care filosofii au acceptat inconsistenţa doctrinelor lor, cu toate faptele comune şi ştiinţifice care păreau bine stabilite şi extrem de demne de încredere.
Logica misticismului prezintă, după cum este firesc, defectele inerente oricărui lucru maliţios. Impulsul către logică nu se simte, în timp ce starea mistică este dominantă, se reafirmă pe măsură ce starea se stinge, dar cu o dorinţă de a reţine aprehensiunea pe cale de a dispărea sau, cel puţin, de a demonstra că a fost aprehensiune şi că ceea ce pare să o contrazică este iluzie.
Logica ce apare astfel nu este cu totul dezinteresată sau sinceră şi este inspirată de o anume ură faţă de lumea zilnică la care urmează a fi aplicată. În mod firesc, o astfel de atitudine nu are tendinţa de a aduce cele mai bune rezultate. Toată lumea ştie că a citi un autor, doar pentru
Timpul
Irealitatea timpului este o doctrină cardinală a multor sisteme metafizice, bazată frecvent, la nivel declarativ, cum am văzut deja la Parmenide, pe argumente logice, dar derivate iniţial, cel puţin de întemeietorii noilor sisteme, din certitudinea născută în momentul aprehensiunii mistice. După cum spune un poet persan sufit:
"Trecutul şi viitorul sunt ceea ce îl ascund pe Dumnezeu vederii noastre.
Daţi-le foc amândurora! Cât vă veţi mai lăsa
Despărţiţi, precum stuful, de fragmentele acestea?"[3]
Despărţiţi, precum stuful, de fragmentele acestea?"[3]
Credinţa că ceea ce este real, în final trebuie să fie imuabil, este una foarte comună: a dat naştere noţiunii metafizice de substanţă şi găseşte, chiar şi acum, o satisfacţie complet nelegitimă în doctrine ştiinţifice, cum sunt conservarea energiei şi a masei.
Este dificil să distingem între adevăr şi eroare în această viziune. Argumentele pentru punctul de vedere că timpul este ireal şi că lumea simţurilor este iluzorie trebuie, cred eu, să fie privite ca eronate.
Cu toate acestea, există un sens - mai uşor de simţit, decât de enunţat - în care timpul este o caracteristică neimportantă şi superficială a realităţii. Trecutul şi viitorul trebuie recunoscute ca fiind la fel de reale ca şi prezentul, iar o anumită ieşire din sclavia faţă de timp este esenţială pentru gândirea filosofică. Importanţa timpului este mai mult practică decât teoretică, aflată mai degrabă în relaţie cu dorinţele noastre, decât în relaţie cu adevărul.
O imagine mai fidelă a lumii, consider eu, se obţine schiţând lucrurile ca intrând în fluxul timpului,
Că aşa stau lucrurile se poate vedea imediat, dacă ne întrebăm de ce sentimentele noastre faţă de trecut sunt atât de diferite de sentimentele noastre faţă de viitor. Temeiul pentru această diferenţă este în întregime practic: dorinţele noastre pot afecta viitorul, dar nu şi trecutul, viitorul este
Dar orice viitor va fi
Iar imparţialitatea contemplării este, în sfera intelectuală, aceeaşi virtute a dezinteresului care, în sfera acţiunii, apare ca dreptate şi altruism. Oricine vrea să vadă lumea cu adevărat, să se ridice în gândire deasupra tiraniei dorinţelor practice, trebuie să înveţe să depăşească diferenţa de atitudine faţă de trecut şi viitor şi să examineze întregul flux al timpului, în cadrul unei singure viziuni cuprinzătoare.
Modul în care, după cum mi se pare mie, timpul nu trebuie să intre în gândirea filosofică teoretică poate fi ilustrat prin filosofia care a devenit asociată cu ideea de evoluţie şi care este exemplificată de Nietzsche, pragmatism şi Bergson. Această filosofie, bazată pe dezvoltarea care a dus de la formele de viaţă inferioare până la om, vede în progres legea fundamentală a universului şi admite astfel diferenţa dintre timpuriu şi târziu în însăşi citadela perspectivei sale contemplative.
Nu vreau să intru în controversă cu istoria ei trecută şi viitoare despre lume, aşa ipotetică cum este. Cred însă că, în beţia unui succes rapid,
În ciuda apelurilor ei la ştiinţă, adevărata filosofie ştiinţifică, cred eu, este ceva mai laborios şi mai distant,
Dar, pentru ca filosofia să ajungă la adevăr, este necesar mai întâi de toate ca filosofii să dobândească acea curiozitate intelectuală, dezinteresată, care caracterizează adevăratul om de ştiinţă. Cunoaşterea viitorului - care este genul de cunoaştere ce trebuie căutată, dacă vrem să ştim ceva despre destinul uman - este posibilă înăuntrul anumitor limite strânse.
Este imposibil de spus cât de mult pot fi lărgite limitele prin progresul ştiinţei. Dar evident că orice propoziţie despre viitor aparţine, prin conţinutul ei, unei ştiinţe particulare şi este de confirmat, dacă este cazul, prin metodele acelei ştiinţe.
Filosofia nu este o scurtătură către acelaşi gen de rezultate, ca cel al altor ştiinţe: dacă se vrea să fie un studiu autentic, trebuie să aibă un domeniu propriu şi să ţintească la rezultate pe care celelalte ştiinţe nu le pot nici confirma, nici infirma.
Evoluţionismul,
Metafizicienii, după cum am văzut, au negat frecvent realitatea timpului în totalitate. Nu vreau să fac acest lucru, vreau numai să păstrez perspectiva mentală care a inspirat negarea, atitudinea care, în gândire, consideră trecutul ca având aceeaşi realitate ca prezentul şi aceeaşi importanţă ca viitorul.
"În măsura în care", spune Spinoza, "mintea concepe un lucru după dictatul raţiunii, ea va fi la fel de afectată, dacă ideea este cea a unui lucru viitor, trecut sau prezent". Consider că ceea ce lipseşte din filosofia bazată pe evoluţie este această concepţie a dictatului raţiunii.
[1] Henri Bergson, Introducere în metafizică, p.1,6,8.(op.cit.în engl.)
[2] George Santayana (1863-1952) - filosof, eseist, poet şi romancier. Sistemul lui filosofic a fost considerat pragmatic. (n.tr.)
[3] Citat din Masnavi - şase cărţi de poezie sufită persană, traduse de Edward Henry Whinfield (1836-1922).