23 ianuarie 1965 - Alexandru Gheorghiaş on Mixcloud
Era săptămâna în care preşedintele american Lyndon Johnson depunea jurământul pentru cel de-al doilea său mandat la Casa Albă. De astă-dată, în calitate de ales şi nu de suplinitor. NASA continua să lanseze sonde spaţiale, acum fără personal la bord. Aşa cum era cazul lui Gemini 2. Durata misiunii: 18 minute şi 16 secunde. The Beatles apăreau la televiziunea americană ABC, în programul Shindig, iar premierul iranian Hassan Ali Mansur, unul dintre oamenii de bază ai şahului Mohammad Reza Pahlavi, era asasinat cu câteva zile înaintea aniversării Revoluţiei Albe, de către un tânăr în vârstă de 17 ani, membru al organizaţiei Fada'iyan-e Islam. Funcţia în stat era una cu grad de risc maxim, dat fiind că acesta era cel de-al patrulea prim-ministru iranian care îşi încheia în acest mod socotelile.
Pătrunzând în lumea ceva mai blândă a muzicii, să notăm că pe locul 50 intra în topul britanic cel din urmă hit din cariera lui Sue Thompson. După succesele pop cu Sad Movies (Make Me Cry) şi Norman, de la începutul acelui deceniu, solista vocală originară din Missouri lansa Paper Tiger, pentru ca în cea de-a doua jumătate a anilor '60 să revină la muzica country. Ulterior a început să cânte în cazinourile din Las Vegas şi cluburile din Hollywood, iar în prezent, la 89 de ani, este stabilită în capitala mondială a jocurilor de noroc.
Americanii sunt pudibonzi. Mai pudibonzi decât britanicii. Nu cu mult, fiindcă Makin' Whoopee, coverul lui Ray Charles, nu ajungea în Top 40 de niciuna din părţile Atlanticului. Originalul fusese lansat în 1928 de Eddie Cantor, iar titlul face referire la intimitatea sexuală. Avertizându-i pe bărbaţi în privinţa căsătoriei şi a capcanelor pe care le ascunde aceasta. Se ajunge inclusiv la pledoaria în faţa judecătorului, la divorţ. Versiunea lui Ray, înregistrată în concert, intra pe locul 48 în topul britanic, acolo unde avea să se oprească pe 42. În Statele Unite n-a urcat mai mult de 46.
Come See About Me fusese al treilea din cele cinci single-uri The Supremes ajunse consecutiv pe locul întâi în topul din Statele Unite. Compusă şi produsă de celebra tripletă Holland-Dozier-Holland, pentru Motown Records, melodia intra şi în topul britanic, unde nu realiza o performanţă similară. Diana Ross era solista vocală, Florence Ballard şi Mary Wilson o acompaniau vocal, iar The Funk Brothers asigurau instrumentaţia. Săptămâna aceasta ocupa locul 46, în drum către 27.
The Cheetahs fuseseră unul din cele cinci grupuri aduse la casa de discuri Columbia de către producătorul Norrie Paramor, cu ocazia celebrelor audiţii de la Clubul Moathouse. Trecuseră doi ani de atunci, iar cei patru băieţi din West Midlands se aflau deja la un ultim single de succes. Un cover, de fapt. Fiindcă Soldier Boy fusese hitul grupului vocal feminin The Shirelles în 1962. Versiunea grupului din Birmingham intra pe locul 43 în topul britanic şi venea după un alt cover, Mecca, lansat în octombrie 1964. The Cheetahs aveau să renunţe la costumele imitaţie de blană de ghepard. Aveau să se lase şi de muzică, până la sfârşitul anilor '60.
Tot din Birmingham erau originari şi The Rockin' Berries. Îşi spuseseră astfel nu fiindcă ar fi fost mari consumatori de fructe de pădure, ci în semn de admiraţie pentru Chuck Berry. Lansat la casa de discuri Piccadilly, What in the World's Come Over You avea să urce până pe locul 23 în topul britanic. Deocamdată intra pe 42. De remarcat armoniile vocale caracteristice grupurilor din Statele Unite, de genul The Four Seasons sau The Beach Boys. După mai multe schimbări de personal, grupul continuă să performeze şi în prezent.
Fiindcă tot vorbeam despre californieni, The Beach Boys intrau în topul britanic pe 39. Doi fraţi, un văr de-al acestora şi un prieten comun aveau să modifice sunetul Americii în acel deceniu. Lansat la casa de discuri Capitol, în plină perioadă surf, Dance, Dance, Dance fusese Top 10 în Billboard Hot 100 şi avea să salte până pe 24 în Marea Britanie.
Deşi suna a american get-beget, era irlandez. Cu o voce asemănătoare frecvenţelor emise de cristalul de Waterford, localitatea unde văzuse lumina zilei cu 37 de ani mai devreme. Val Doonican se afla la cel de-al doilea său hit single din topul britanic. După Walk Tall, urma The Special Years, o piesă care intra pe 37 şi avea să se oprească pe 7.
Onorurile pentru cel mai înalt nou-intrat single reveneau grupului The Kinks. Muzica de la Tired of Waiting for You fusese compusă în tren, în drum spre studioul de înregistrări, iar inspiraţia pentru versuri îi venise aceluiaşi Ray Davies într-o cafenea, într-o pauză de înregistrări, la sesiunea din august 1964. Pătrundea între cele mai bine vândute 50 de single-uri, pe locul 31. Dacă voi spune că ne vom reîntâlni cu această melodie, mesajul e limpede, în privinţa celei mai înalte poziţii atinse. În Statele Unite, piesa a ajuns până pe 6 şi a fost cel mai de succes single al londonezilor în Hot 100 până în 1983.
Altfel, situaţie neschimbată la vârful ierarhiei britanice. Acolo unde Georgie Fame se menţinea la vârf. Audiţie cu bine!
UK TOP 50 - 23 ianuarie 1965
Loc în clasamentul actual (loc în clasamentul precendent / număr de săptămîni în top) - Nume piesă / interpret. Piesele marcate cu roşu sunt cele ce pot fi ascultate în această săptămînă în mixul de la începutul acestui articol.
1 (1 / 6) - YEH YEH (Georgie Fame)
2 (3 / 7) - GO NOW (Moody Blues)
3 (5 / 7) - GIRL DON'T COME (Sandie Shaw)
4 (4 / 9) - TERRY (Twinkle)
5 (10 / 8) - CAST YOUR FATE TO THE WIND (Sounds Orchestral)
6 (6 / 7) - SOMEWHERE (P.J. Proby)
7 (2 / 8) - I FEEL FINE (Beatles)
8 (9 / 6) - FERRY CROSS THE MERSEY (Gerry & The Pacemakers)
9 (7 / 15) - WALK TALL (Val Doonican)
10 (8 / 11) - DOWNTOWN (Petula Clark)
11 (19 / 3) - BABY PLEASE DON'T GO (Them)
12 (28 / 2) - YOU'VE LOST THAT LOVIN' FEELIN' (Cilla Black)
13 (11 / 7) - I COULD EASILY FALL (Cliff Richard)
14 (26 / 2) - COME TOMORROW (Manfred Mann)
15 (12 / 11) - I'M GONNA BE STRONG (Gene Pitney)
16 (13 / 8) - NO ARMS COULD EVER HOLD YOU (Bachelors)
17 (15 / 8) - WHAT HAVE THEY DONE TO THE RAIN (Searchers)
18 (14 / 12) - I UNDERSTAND (Freddie & The Dreamers)
19 (30 / 2) - KEEP SEARCHIN' (WE'LL FOLLOW THE SUN) (Del Shannon)
20 (35 / 2) - YOU'VE LOST THAT LOVIN' FEELIN' (Righteous Brothers)
21 (27 / 4) - THREE BELLS (Brian Poole & The Tremeloes)
22 (16 / 9) - A MESSAGE TO MARTHA (KENTUCKY BLUEBIRD) (Adam Faith)
23 (17 / 8) - GENIE WITH THE LIGHT BROWN LAMP (Shadows)
24 (22 / 6) - RINGO (Lorne Greene)
25 (24 / 9) - BABY I NEED YOUR LOVIN' (Fourmost)
26 (18 / 10) - LITTLE RED ROOSTER (Rolling Stones)
27 (42 / 2) - LEADER OF THE PACK (Shangri-las)
28 (20 / 12) - THERE'S A HEARTACHE FOLLOWING ME (Jim Reeves)
29 (32 / 2) - I'M LOST WITHOUT YOU (Billy Fury)
30 (21 / 7) - LIKE A CHILD (Julie Rogers)
31 (new! / 1) - TIRED OF WAITING FOR YOU (Kinks)
32 (33 / 3) - I'LL NEVER FIND ANOTHER YOU (Seekers)
33 (23 / 13) - ALL DAY & ALL OF THE NIGHT (Kinks)
34 (49 / 2) - PROMISED LAND (Chuck Berry)
35 (34 / 2) - GETTING MIGHTY CROWDED (Betty Everett)
36 (36 / 19) - WALK AWAY (Matt Monro)
37 (new! / 1) - THE SPECIAL YEARS (Val Doonican)
38 (29 / 10) - PRETTY PAPER (Roy Orbison)
39 (new! / 1) - DANCE DANCE DANCE (Beach Boys)
40 (25 / 14) - BABY LOVE (Supremes)
41 (47 / 2) - EVERYBODY KNOWS (Dave Clark Five)
42 (new! / 1) - WHAT IN THE WORLD'S COME OVER YOU (Rockin' Berries)
43 (new! / 1) - SOLDIER BOY (Cheetahs)
44 (31 / 4) - ET MEME (Francoise Hardy)
45 (39 / 2) - GOIN' OUT OF MY HEAD (Dodie West)
46 (new! / 1) - COME SEE ABOUT ME (Supremes)
47 (re-entry! / 8) - WHAT'CHA GONNA DO ABOUT IT - (Doris Troy)
48 (new! / 1) - MAKIN' WHOOPEE (Ray Charles)
49 (40 / 7) - TRIBUTE TO JIM REEVES (Larry Cunningham)
50 (new! / 1) - PAPER TIGER (Sue Thompson)