Vă rog să îmi permiteţi să folosesc spaţiul acestei rubrici pentru a face o invitaţie publică:
(Colocviu doctoral)
7 noiembrie 2016
Sala Frescelor, UAUIM Bucureşti
ora 09.00 Deschiderea oficială, în prezenţa ministrului Educaţiei, prof.dr. Mircea Dumitru, a secretarului de stat arh. Gh. Pătraşcu, a rectorului UAUIM, prof.dr.arh. Marian Moiceanu
ora 09,30 Conferinţă Alain Manoilesco despre arhitectura proprie de şcoli şi licee în Franţa
ora 10,30 pauză de cafea
Sala S2
orele 11-12,30 comunicări
ora 12,30 Pauză de prânz
Sala S2
orele 13,30-15,00 comunicări
ora 15.00 Masă rotundă dedicată pregătirii elaborării unui ghid de bune practici în arhitectura nouă pentru educaţie din România, concluzii, moderator: prof.dr.arh. Augustin Ioan
ora 17,30 închiderea zilei de studiu
Întâlnirea are drept scop reunirea unei părţi din expertiza arhitecturală existentă în domeniul arhitecturii contemporane pentru educaţie (grădiniţe, şcoli primare, gimnaziale, licee, centre de zi etc.).
Această reunire a forţelor, puţine, are două scopuri: primul presupune punerea laolaltă a resurselor şi documentaţiei existente pe această temă şi al doilea - elaborarea unui ghid de bune practici în proiectarea viitoarelor lăcaşuri destinate educaţiei rurale şi urbane din România. În acest scop, încercăm să aducem împreună câţiva dintre tinerii specialişti care şi-au făcut deja, sau sunt în procesul de a elabora doctorate despre diferitele aspecte ale temei şi practicieni care şi-au încercat deja mâna în proiectarea lor.
Deşi este foarte probabil ca puţinii bani existenţi să fie folosiţi pentru reabilitarea şcolilor existente, astfel încât să respecte cerinţele legale ISU şi sanitare, trebuie să fim pregătiţi şi pentru momentul când se vor comasa, poate, comune depopulate, sau vor migra populaţii rurale la oraş şi va fi nevoie de şcoli noi. A le face în continuare ca acum, acum care este ca în anii şaptezeci şi optzeci ai comunismului autohton, nu ar fi doar o mare greşeală. Ea se petrece, deja, în domeniul locuinţelor sociale. Haideţi să nu repetăm eroarea şi cu copiii noştri.
În volumul de documentaţie şi la ghid pot participa toţi cei care şi-au exprimat interesul de a colabora în acest proiect, indiferent dacă participă cu prezentări proprii sau nu la colocviu. Echipa de cercetare astfel formată poate continua să elaboreze, poate, chiar un normativ de proiectare specializat pe diferitele aspecte ale educaţiei contemporane care au impact asupra arhitecturii, precum şi pe tipologii, studii de psihologie, lumină, culoare, materialitate şi textură, utilizarea raportului public/privat în şcoli şi grădiniţe etc.. Sensul unui asemenea studiu nu este acela de a oferi proiecte standardizate, aşa cum a rămas situaţia încă dinainte de 1989, ci de a informa actul de proiectare viitor din ţara noastră cu teme şi soluţii contemporane europene şi nu numai, oferite în arhitectura pentru educaţie.
Colocviul este destinat în primul rând doctoranzilor UAUIM, care sunt rugaţi să participe activ, primind credite pentru comunicări şi pentru intervenţiile de substanţă. Oricine doreşte să participe, student, doctorand sau arhitect practicant, este, de asemenea, binevenit.