17.03.2023
La ceainăria Camera din Față de pe Mendeleev 22 m-am întâlnit într-o sâmbătă din februarie cu Raluca Neagoe, responsabil blog Săfițicuminți. Este vorba despre un brand local care organizează târguri, evenimente în București și în Cluj, un brand cu shop online în care puteți găsi articole vestimentare și accesorii personalizate. Dacă sunteți curioși să aflați mai multe despre cum decurge parcursul afacerii, vă invit să citiți în rândurile de mai jos.

Lavinia Lazăr: Cum a arătat trecerea de la plan la concret în ceea ce privește brandul local Săfițicuminți? Care a fost parcursul în acest domeniu creativ?
Raluca Neagoe: Ideea a fost a fondatorului Dragoș Andrei. Pe parcurs, echipa a aflat cum a gândit el lucrurile, iar odată cu pandemia a apărut și acest brand. Și-a dat seama că perioada critică va lovi foarte mult sectorul cultural și s-a gândit la un plan pentru a putea contribui. Deja avea strânsă în jurul lui o comunitate de artiști, mai ales de artă urbană din București. (între timp a venit ospătarul cu prăjitura și cu ceaiurile albe). Și-a propus să creeze pur și simplu un brand prin intermediul căruia să facă impresariat artistic.
 Scopul principal a fost să-i ajute pe artiști, mai ales pe cei emergenți sau pe cei mai micuți care nu se descurcă pe cont propriu sau nu se simt destul de încurajați. Mulți dintre ei sunt bulversați și nu sunt ajutați să se promoveze. Fondatorul s-a gândit să le pună la dispoziție o platformă prin care să-și creeze vizibilitate, fiind un scop cât se poate de nobil. Odată cu asta, dorința tuturor rămâne să se strângă fonduri pentru o cauză specială: deschiderea unui adăpost pentru pisici. Când mi-a prezentat ideile, mi-a propus să mă ocup de secțiunea de blog, pentru că de unul singur e greu să răzbești. Mi-a dat de gândit.
Hanorace Săfițicuminți la Cinema Europa în cadrul RDW 2022 (foto: Claudiu Popescu)

L.L.: Artiștii pe care îi sprijiniți sunt, de fapt, designerii vestimentari / artiștii vizuali?
R.N.: Vorbim de orice categorie, din toate ariile. Nu reprezentăm o nișă anume pentru că ne-am reduce foarte mult.

L.L.: Ce gând a stat în spatele denumirii afacerii?
R.N.: Vine de la replica asta pe care am auzit-o în copilărie, care avea conotații nu tocmai pozitive. Nu a fost un proces lung de căutare, pur și simplu ni s-a părut că sună bine și am decis să-i dăm alt sens. În loc să fie despre această replică amenințătoare, să fie despre a te responsabiliza și de a realiza că oricine poate susține comunitatea artistică prin mici gesturi; printr-un share, prin cumpărarea un articol realizat de artizan / de artist, ș.a.m.d.
 A fi cuminte este despre a-ți conștientiza impactul propriilor acțiuni și de a contribui activ la susținerea comunității creative. Săfițicuminți = să susțineți artiștii.

 
 Produse Săfițicuminți

L.L.: Prin ce schimbări a trecut afacerea de la înființare până-n prezent?
R.N.: S-au întâmplat destul de multe, într-un timp relativ scurt. Eu nu sunt chiar de la început, am colaborat din 2021. Urma să mă angajez în scurt timp la o firmă ce a început tot ca un start-up business, Pixellab. Intram într-o nouă etapă a vieții. Când am început, nu mi-am dat seama cum vor evolua lucrurile. M-am gândit că este un proiect de suflet, nu mă așteptam să fie un "boom". Personal, m-a impactat foarte mult pentru că dacă nu intram în echipă, nu aș fi cunoscut atâția artiști. Am fost și intruzivă, iar asta m-a scos din zona de confort și responsabilitatea mea primară a fost și rămâne blogul. Brandul are și logo, are și site, a început totul să fie vizibil în plan local. Atunci am organizat să creăm evenimente, să organizăm târguri și în București și în Cluj. Anul trecut a apărut și festivalul Fiți Cu-minți Creative Fest, anul acesta urmând să organizăm a doua ediție, iar comunitatea a crescut din ce în ce mai mult. S-a întâmplat totul foarte organic. Sunt peste 90 de evenimente de tip târg sau expoziții organizate în ultimii doi ani de când am început să activăm. Mi-am dat seama cât de mult se zbate Dragoș Andrei pentru a promova artiștii. Vorbim de resurse destul de puține, de multe ori, vin din fondurile personale.
Workshop de linogravură ținut de Diana Pătrașcu la J'ai Bistrot în cadrul festivalului 2022

L.L.: De ce ar cumpăra cineva un articol vestimentar / un accesoriu marca Săfițicuminți? Ce aduce nou / în plus față de piața concurențială?
R.N.: (gânditoare) Bineînțeles, în momentul în care scoți din buzunar mai mulți bani (pentru că asta se întâmplă inevitabil în momentul în care cumperi ceva unicat), e vorba de efortul investit de artistul respectiv. Sunt gândite special pentru brand și trebuie avut în vedere care e miza noastră. În momentul în care rezonezi, îți este mai ușor, te uiți și la raportul dintre calitate-preț. Te întrebi. Îți convine? E realist / corect? E vorba și despre materiale, care sunt sustenabile. Nu realizăm să avem pe stoc 1000 de tricouri de același fel. Sunt în număr limitat. Avem artiști care lucrează cu obiecte pe care le recondiționează. Ne place acest tip de demers, de a da un suflu nou. Fiecare dintre noi ar trebui să ne asigurăm că sustenabilitatea se încorporează în viața de zi cu zi. Am observat că mereu suntem înclinați să cumpărăm dintr-un magazin de tip H&M/Zara. Aș lua în considerare originalitatea și calitatea materialelor folosite. Merg pe aceste două variabile. Artiștii au nevoie de sprijinul publicului și atunci când achiziționezi ceva de la noi, ai certitudinea că va rezista în timp și că nu se demodează. Nu există pericolul acesta.
Produse Săfițicuminți la Cinema Europa în cadrul RDW 2022

L.L.: Cum rezistă pe piață un brand local în timpuri cu inflație ridicată și cu creșterea vizibilă a tuturor prețurilor?
R.N.: La noi nu s-au schimbat prețurile, important este să se vândă, nu vrem să îngreunăm și mai tare decizia publicului. În același timp, nu avem perioade de reduceri în care să fie totul la jumătate de preț. Nu vrem să contribuim la confuzia aia "de fapt prețul redus e cel adevărat". Ne este greu în această perioadă din punctul acesta de vedere pentru că e de înțeles că oamenii nu mai fac cumpărături online cu inima ușoară. E bine să ai în vedere faptul că investești într-un articol de calitate.

L.L.: Unde vă pot găsi oamenii, ca să achiziționeze articolele personalizate?
R.N.: Avem site-ul nostru: https://www.safiticuminti.ro/about. Ne mai găsesc pe pagina de Facebook unde postăm constant când avem evenimente aici și la Cluj. Înainte organizam foarte multe târguri, evenimente și expoziții la sediul de pe Strada Icoanei, la CoOperativa. Acum, suntem destul de nomazi. Nu avem o locație permanentă, dar colaborăm mult cu Kraft Market. Acolo, aproape în fiecare weekend (când ne permite vremea, adică în sezonul cald) suntem cu produsele noastre și ne poate vizita lumea.

L.L.: Aminteai că aveți colaborări și la Cluj.
R.N.: Da, avem colaborări de cel puțin două, trei ori pe an. Am fost foarte bine primiți și cred că va fi o colaborare pe termen lung cu cei de acolo (Insomnia, The Cosmic House Gallery, Casa TIFF), pentru că ne-au adus foarte multe beneficii: colaborări cu artiști, urmăritori și susținători activi ai brandului, precum și foarte multă vizibilitate.
Produse Săfițicuminți

L.L.: Ce înseamnă să te ocupi de o industrie creativă în România?
R.N.: (zâmbește ușor nostalgic) Înseamnă să fii foarte rezilient. Sunt foarte multe momente în care vrei să cedezi, să pui stop. Îți dai seama că lucrurile se mișcă destul de încet sau se lasă mult prea greu. Eforturile nu corespund cu rezultatele de multe ori. În același timp, nici nu ne-am vedea făcând altceva, fiind preponderent artiști vizuali în echipă. Știm cum e să te confrunți cu aceste greutăți pe cont propriu și să nu ai o comunitate de care să te legi și să încerci să faci pași mici. Ne rămâne să perseverăm și să fim prezenți peste tot și să acordăm o șansă domeniului creativ. După ce va trece niște timp (pentru că trăim o vreme foarte incertă), sperăm să fie mai multă deschidere pentru produsele realizate local. Cred că după pandemie, toată lumea s-a lămurit câtă nevoie este de artă. Nu cred că e suficient să te poți bucura doar periodic sau că ar fi adresată doar unui segment de public. Ne propunem să reintegrăm ideea că arta este peste tot, nu doar în anumite locuri.

L.L.: De ce mai are nevoie un antreprenor să pornească un business?
R.N.: De reziliență și de o doză sănătoasă de realism. Să conștientizezi că nu o să faci bani din primele zile. Te obișnuiești cu ideea că trebuie să te pui pe ultimul loc, dar ponderea trebuie să constea în ideea că direcția asta este tot ce îți dorești. Lucrând de doi ani în cadrul acestui brand și într-un business care a început ca start-up, văd sacrificiile din spate, văd cât de greu e să vezi o creștere exponențială legată de profit. Oricât de bine ar fi primit de public, tot nu îți garantează nimeni că vei avea bani. Va fi un drum lung și trebuie să conteze mai mult dorința în sine. Te bucuri de drum și nu te focusezi pe ideea că scopul final este acela de a fi stabil din punct de vedere financiar. În condițiile actuale, oricum nu se prea poate vorbi de vreo stabilitate.

 
Produse Săfițicuminți
L.L.: Care mai e statusul artei contemporane în ceea ce privește moda și stilul? Sunt cele două extreme: clasa socială cu câștiguri mari, care își permite oricând să achiziționeze orice tip de brand indiferent de cât de mare ar fi prețul și cealaltă categorie care nu își poate permite?
R.N.: (surâde) Cele două extreme sunt vizibile, dar nu aș spune neapărat că nu i-aș putea asocia o estetică clasei de mijloc. Trendurile nu mai sunt un criteriu atât de mare, mai ales pentru generația mea sau generația un pic mai mică. E foarte multă confuzie pentru că moda nu mai este atât de mult stabilită de la un trend sau altul. E un mix. Trendul cel mai evident de doi ani încoace este acela al anilor '90 târzii - începutul anilor 2000. Generației mele nu îi mai place neapărat tocmai pentru că noi am prins-o atunci. Prin magazinele de fast fashion se profită de trendul anilor '90-2000. Au fost doar colecții de acel gen. Pentru mine este foarte deprimant peisajul ăsta urban: pe o parte a străzii vezi articole de brand și pe cealaltă parte... În anumite cazuri e foarte vizibilă dorința asta de a epata, nu neapărat de a prezenta propriul stil, ci de a se asigura un fel de uniformizare nefericită prin aceleași articole, aceleași logo-uri, care subscriu aceleiași estetici. Dezechilibrul ăsta e destul de dureros de privit, mai ales că nu prea ai ce să faci ca să echilibrezi situația din postura unei persoane din clasa de mijloc.
 Brandul nostru nu încurajează trendurile pentru că nu credem în ele. Vrem să încurajăm consumul responsabil și ingeniozitatea, mai exact să faci mult din puțin. Credem că ăsta e modul optim de a-ți construi o garderobă (care la finalul zilei îți îngăduie să fii tu însuți).

0 comentarii

Publicitate

Sus