Tot mai agresaţi de tupeul anormalităţii luate de "omul nou" - lipsit de scrupule şi obligatoriu realizat numai din punct de vedere material - drept model de comportament şi gândire, nouă, celorlalţi, cu bucurii şi de altă natură, ne prinde bine să ne mai vedem unii cu alţii, gratulându-ne măcar în gând cu un "ce bucurie că eşti, ce minune că sunt".
În Piaţa Festivalului, fenomen cultural în desfăşurare ca pandant al Festivalului Internaţional "George Enescu" nu este ruşine să asculţi live muzică de calitate, să te simţi bine în compania unei beri, a unei cafele sau prăjituri fără ca acest lucru să-i afecteze pe cei din jur, să aplauzi pe mai marii sau mai micii artişti de pe scenă, să priveşti un film de artă sau să urmăreşti un spectacol de teatru, operă sau operetă. Astfel te simţi tu cu adevărat bine, conectat la un alt fel de viaţă a oraşului. Pe durata desfăşurării festivalului (mai precis din 2 până în 23 septembrie), spaţiul cuprins între Ateneul Român, restaurantul Cina şi Biblioteca Centrală Universitară devine o zonă unde toleranţa estompează diferenţele sociale (altminteri tot mai mari) între extreme, făcând loc unui segment de centru, niciodată mediatizat, condamnat pentru moment la a juca rolul copilului timorat, poate puţin palid, dar cu privirea încă vie şi curioasă.
Oferta făcută de organizatori celor niciodată prea puţini, este foarte variată şi se înscrie în caracterul general popular, trăsătură cu care Piaţa Festivalului şi-a clădit o bună reputaţie, vremea fiind singurul element variabil în calea unui succes în creştere de la ediţie la ediţie.
Conceput pentru a acoperi o paletă cât mai mare de preferinţe, programul Pieţei Festivalului nu îşi asumă încă rolul de vedetă în cadrul festivalului mare, poate şi pentru faptul că noi, românii, avem încă un reflex mental inhibant în privinţa anvegurii pe care o manifestare în aer liber o poate căpăta în timp. Oricum, ţinuta desfăşurării de forţe artistice se anunţă înaltă încă de la deschidere, cea a Pieţei fiind fixată pe 2 septembrie, ora 20.30, prin concertul orchestrei Bucharest Symphonic Pops dirijată succesiv de Ilarion Ionescu-Galaţi şi de Ionel Tudor.
Structura fiecărei zile are ca piloni recitalul de la ora 18, susţinut în toate cele trei săptămâni de elevi ai liceelor de muzică bucureştene şi nu numai, în bună măsură sub genericul "Remember Enescu", programele centrale de la ora 20.30 şi filmul de la ora 22. Week-end-urile sunt deosebit de atractive prin Zilele Radio România Muzical (7, 8, 9 septembrie), când pot fi ascultaţi Berti Barbera şi Nicu Patoi, Analia Selis, Răzvan Suma & Band sau Pedro Negrescu Quartet, Zilele Radio România Cultural (14, 15, 16 septembrie) când vor putea fi urmărite Oraşul cu un singur locuitor de Matei Vişniec în regia lui Mihai Lungeanu cu Horaţiu Mălăele în rolul titular, "Apocalipsa după Eliade" un scenariu după o idee de şi cu participarea lui Sorin Alexandrescu în regia Cezarinei Udrescu şi o seară de jazz românesc cu Bigband-ul Radio sau Ziua TVR Cultural (23 septembrie) cu Sarea pământului pe muzica lui Grigore Leşe. Vor mai putea fi ascultate
Filarmonica "Transilvania" din Cluj, dirijor Radu Popa, Filarmonica "Moldova" din Iaşi, dirijor Mark Mast, vor putea fi văzute spectacole de balet... cultură pentru toate gusturile, populară sau de elită.
Nu mai insist. Dacă nu aţi fost niciodată, nu rataţi acest septembrie şi degustaţi măcar o seară "piaţa festivalului". E gratis.