Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Atelier LiterNet  Sageata  Arte  Sageata  Sindromul Stendhal

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Berlin, Sub ruinele comunismului


Daria Ghiu

16.10.2009
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Articolul anterior din rubrică
Articolul urmator din rubrică
Sunt la Berlin. E foarte frig. E iarnă cu adevărat. Sînt aici pentru o expoziţie despre care sînt curioasă să aflu cît mai multe - deocamdată asist la facerea ei şi asta într-o oarecare măsură e un lucru pasionant. Să vezi cum se împarte spaţiul unei galerii artiştilor, cum fiecare îşi primeşte parcela lui de aer. Fiecare lucrează în colţul lui, încruntat, preocupat, degajat, tăcut. Se ajută şi îi ajută pe ceilalţi. Finalul poate fi un puzzle perfect sau nu. Nu e asta miza, dar poţi avea surprinderea să vezi cum lucrările artiştilor comunică şi dau un discurs sudat, coerent, puternic.

Expoziţia pe care o văd în lucru (mi s-a mai întîmplat asta o dată, la Bienala Manifesta 7, în Italia, dar acolo lucrurile erau la scară mult mai mare şi totul avea un aer impersonal; aici, în schimb, mecanismul e mult mai la vedere şi mai deschis) va fi vernisată în această seară de vineri, 16 octombrie 2009, iar despre cum s-a confirmat sau nu ceea ce am văzut şi citit despre ea îţi voi povesti vinerea viitoare. Lucrurile clare sînt artiştii, spaţiul expoziţional şi conceptul pe care îl propune.

Expoziţia "Sub ruine. Traducerile alienării şi politicile supravieţuirii", cu artişti majoritatea tineri, născuţi în anii '80, dar şi cu cei din generaţia '80, se aliniază, într-o oarecare măsură, la acea serie de expoziţii ale lui 2009, despre momentul 1989 şi cei 20 de ani care au trecut. Spun "într-o oarecare măsură" deoarece practic expoziţia "Sub ruine" pleacă de la o altă sursă de reflecţie - un album al formaţiei Sepultura, apărut în aprilie 1989, Beneath the Remains (de aici şi titlul expoziţiei), un album de trash metal, extrem de politic, care propunea o viziune apocaliptică asupra lumii, scenariul unei conflagraţii nucleare care distrugea tot.

Ideea ar fi aceea că deşi conflagraţia nucleară nu s-a întîmplat, a avut loc un sfârşit în decembrie '89, s-a închis o lume, cea a Estului comunist, iar întreaga Europă s-a reconfigurat. Întrebarea pe care şi-o pune acest show ar fi una de tipul: ce supravieţuieşte sub ruinele unei lumi? Ce mai e din acea lume trecută?

E interesant de văzut, în contextul acestei teme a lumii de sub ruine - faptul că sînt prezenţi artişti atît din Vest, cît şi din Est. O parte sînt din România, născuţi aici şi care trăiesc aici, cum e cazul artistei Cristina David, al lui Eduard Constantin şi Bogdan Ghiu, iar alţii au copilărit în România, dar în anii '80 au emigrat alături de familiile lor în Germania, cum sînt Tim Wolff, Andrea şi Vincent Faciu. Lor li se adaugă şi artista germană Tatjana Fell, care a trăit deopotrivă experienţa vestică şi estică a Germaniei şi a Berlinului. Sau, în cazul lui Dumitru Oboroc, din Republica Moldova, el încă mai trăieşte într-un fel de surogat al acelei lumi căzute în 1989. În acelaşi timp, teoreticianul englez, Keith Kahn-Harris, studiază mişcările protestatare din zona underground şi muzica underground - la el e legătura cea mai directă cu formaţia Sepultura. Ceilalţi iau Beneath the Remains, titlul albumului Sepultura şi al expoziţiei de la Berlin, ca o cheie de interpretare şi un punct de pornire pentru proiectele lor artistice.

Expoziţia este realizată în parteneriat cu Institutul Cultural Român din Berlin, într-un spaţiu artistic alternativ, "Arttransponder", poziţionat undeva la graniţa dintre Berlinul de Vest şi cel de Est, pe Brunnenstrasse 151, între Mitte şi istoricul cartier Prenzlauer Berg, al artiştilor estici.

Pînă cînd v-o povestesc, vă las cu Sepultura şi Beneath the Remains şi cu proiectul expoziţional cu acelaşi nume, ce va fi vizibil la Berlin între 16 octombrie şi 14 noiembrie 2009. Mai trebuie spus că expoziţiei propriu-zise îi va urma o carte ce va conţine inserturi artistice şi texte teoretice completînd procesul de reflecţie al acestui proiect.

Sub ruine. Traducerile alienării şi politicile supravieţuirii
Arttransponder, Berlin, vernisaj: 16 octombrie 2009

Participanţi: Eduard Constantin (RO), Cristina David (RO), Andreea Faciu (RO/DE), Vincent Faciu (RO/DE), Tatjana Fell (DE), Bogdan Ghiu (RO), Keith Kahn-Harris (GB), Dumitru Oboroc (MD), Ondrej Svadlena (CZ), Tim Wolff (DE)
Curator: Vlad Morariu (RO)
Sîmbătă, 17 octombrie 2009, la ora 17 va avea loc o discuţie cu artiştii participanţi, moderată de Vlad Morariu

Vă spun mai multe săptămîna viitoare.

Articolul anterior din rubrică
Toate articolele din rubrică
Articolul urmator din rubrică




0 comentarii

ARHIVA RUBRICII

Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Dan Perjovschi S.A.* (5.0/5 - 4 voturi)
Sageata Pentru un muzeu al fotografiei în România (5.0/5 - 9 voturi)
Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Cvartet pentru o lavalieră, din stradă (5.0/5 - 7 voturi)
Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Radioul e spaţiu public (4.8/5 - 5 voturi)
Sageata Bucureşti-Berlin după 20 de ani (4.9/5 - 8 voturi)
Sageata Toate articolele din această rubrică


RUBRICILE CATEGORIEI

Sageata Atelier grafic
Sageata Déjà vu
Sageata Poveşti pentru ceilalţi


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer