27.02.2010
Eddie's site, decembrie 2009
OK, printul se duce naibii. La urma-urmei, să vedem partea pozitivă: mai puţini copaci tăiaţi. Acum, pe bune: ne lovim de atâtea "tipărituri" inutile încât eu unul mă-ntreb din ce în ce mai des: câţi copaci mai avem de hăcuit? Am primit acum câteva zile nişte materiale promoţionale ale unei firme producătoare de materiale sportive. Arătau senzaţional. Dar pun pariu că nimeni, dar nimeni!, nu va sta să citească toate acele informaţii aiuritoare frumos "croşetate" pe o droaie de cartoane lăcuite. O droaie! Am avut un ciudat sentiment de copac căruia îi vine rândul. Dar nu despre asta vroiam să vorbesc.

Marile trusturi de presă ale lumii sunt bântuite de o problemă existenţială: care e calea pe care s-o apuce, în condiţiile în care pixelii conduc din ce în ce mai detaşat în lupta cu hârtia? Oamenilor le vine tot mai greu să se despartă de print. Unora dintre ei. Fiindcă celorlalţi, le vine extrem de uşor. Cu ce înlocuim ziarele şi revistele? Cu Internetul! Te-arunci în Ocean şi începi să navighezi. OK. Dar cum monetizezi Oceanul? Fiindcă un lac, un râu, o baltă sau, fie, o mare mai mititică, o poţi îndigui şi exploata. Dar cu Oceanul nu te pui. Mai ales că, dacă se supără, e generator de tsunami-uri. Aşa că marile trusturi de presă au început să gândească. Nu că n-ar fi făcut asta tot timpul. Dar acum au chemat întăriri. Au făcut transferuri. Au plusat neuronic. Ce facem, în afară de eventualitatea de a vinde content online pe bani, lucru atât de greu digerabil de către user-ul prost obişnuit cu gratuităţi digitale? Ce-i putem oferi Cititorului, ca alternativă la revista pe care o cumpără din ce în ce mai rar, în aşa fel încât să-i băgăm şi mâna în buzunar?

Time Inc. - trust care păstoreşte 21 de reviste şi mai mult de 25 de site-uri - avansează ideea Tabletei Salvării Editoriale. Despre un asemenea device se tot vorbeşte că ar urma să fie lansat de Apple, dar mr. Jobs nu a confirmat deocamdată nimic oficial. Deşi, desigur, producătorii de iPod-uri ar avea tot dreptul şi mijloacele să îşi asume producerea năzdrăvăniei din filmuleţul de mai jos. Revenind la Time Inc., ei au simulat o variantă digitală de Sports Illustrated, pe o astfel de tabletă. ?i lucrurile par să arate perfect. Ai achiziţionat tableta, apoi îţi cumperi propria copie digitală a revistei favorite, care-ţi oferă o mulţime de chestii interactive, de la browsing la video, totul atât de frumos împachetat încât te va face să uiţi de plăcerea răsfoirii de hârtie glossy, deturnându-te spre alt gen de răsfoire.

Nu sunt sigur însă că asta e varianta câştigătoare. Nimeni nu poate fi. De secole, oamenii au învăţat că atunci când e vorba de scrieri, trebuie să-şi arunce privirile pe o hârtie. Brusc, va trebui să schimbăm acest suport. E aproape imposibil. Vor trebui să dispară anumite specii. Colecţionarii, de pildă. Care e farmecul să colecţionezi reviste într-un folder, în loc să-ţi umpli casa şi beciurile de tone de tipărituri de care, peste ani, să te împiedici la fiecare pas dar să nu-ţi vină o clipă în minte să te desparţi de ele fiindcă, nu-i aşa?, la ce ar mai fi fost bun efortul de a le strânge, număr după număr?! Probabil vom asista în următorii 2-3 ani la tot felul de încercări de tipul celor de la Time Inc. Şi, în final, dacă ne vor mai rămâne ceva copaci, probabil ne vom întoarce la print. Noi, ăia câţiva care îşi vor mai aminti că a existat vreodată.

0 comentarii

Publicitate

Sus