Am uitat cine l-a pictat. Oricum, după cum se vede, e cu o femeie goală întinsă pe aşternut, cam înţepenită, fereastra prin care se arată oraşul, o maţă în stânga şi un bărbat - personajul principal, de altfel - pitit sub pat. Pictura se află la Pinakoteca Modernă din München. Cât am stat în acea sală mică, tabloul a fost privit de vreo şapte-zece persoane, să zicem, cu diferite expresii de indiferenţă, încântare şi încruntare pe faţă. Cel mai fascinat a fost un domn care nu a intrat de-a dreptul în încăpere, ci a stat cu corpul - picioare, trunchi, genunchi, coate, bust şi mâini - în sala vecină, având doar capul şi gâtul în interior. De fapt îşi băga şi îşi scotea capul, uitându-se scurt la tablou, repetând de câteva ori mişcările smucite, bolborosind ceva în germană. Nimeni nu-l băga în seamă, în afară de mine şi de-un paznic. Acesta din urmă îl privea bănuitor şi chiar s-a panicat când bărbatul şi-a dat jos haina. Au avut un schimb de replici. Acum nu ştiu de ce se temea paznicul, însă atunci îmi trecuse prin minte că necunoscutul dorea s-o acopere pe femeia nudă din tablou, aşa, ca să nu-i fie frig. E posibil să mă înşel, totuşi. Mai ţin minte că omul acela avea urechile de-un roşu aprins. Altfel arăta normal.
Acum văd într-o altă poză de-a mea, pe care am mărit-o, şi numele pictorului. Este vorba despre Heinrich Maria Davringhausen, născut în 1894, mort în 1970. Tabloul a fost pictat în 1917 şi se numeşte Des Lustmorder, ceea ce vrea să însemne Psihopatul, Criminalul Sexual sau ceva de genul acesta - verificând pe Google Translate. Într-o altă pictură, Davringhausen arată un alt individ necumsecade, ochelarist, cu un brici plin de sânge lângă el şi-o femeie parţial goală, moartă. Privitorul înţelege că acel brici a fost folosit pe gâtul moartei, pe când aceasta era vie. Desigur, Davringhausen a pictat şi alte tablouri unde personajele nu făceau rău altora sau cel puţin nu lăsau să se vadă că au de gând... Într-o altă sală, bărbatul cu urechi aprinse conversa cu un grup de domni şi doamne aflaţi la picnic, dintr-o pictură impresionistă.