Ziarul
Ziarul e extraordinar de bunPe cuvântul meu
Ne ajută să ne ferim de ceea ce au greşit alţii
Să batem câinele când nu e cuminte
Ne ajută să aflăm
Ce accidente au mai făcut oamenii
Pentru a citi despre toţi demenţii
Care se aruncă de pe blocuri şi-şi dau foc.
De ce obiectele nu au suflet
Obiectele nu au sufletAsta e clar
Pentru că ar fi haios să-ţi fugă,
dau doar un exemplu
Caietul de sub creion când scrii
Ar fi un haos total
Şi-aşa suntem noi care distrugem totul
Dar să mai fie şi obiectele.
Călin Torsan, Cosmin Manolache, Sorin Stoica, Roxana Moroşanu şi Ciprian Voicilă
Cartea cu euri
Editura Curtea Veche, 2005
prefaţă de Aurora Liiceanu
****
Cum s-a ajuns la poeziile astea?
Cartea cu euri
Editura Curtea Veche, 2005
prefaţă de Aurora Liiceanu
****
Cum s-a ajuns la poeziile astea?
Motto: "Să cretinizăm limbajul"
(Gellu Naum)Mai întâi mi-a căzut sub ochi un motto de pe Zmeura de câmpie a lui Mircea Nedelciu. "Război înseamnă să mergi la război, să vii de la război şi după aia să visezi război". O fetiţă de 6-7 ani avusese norocul să fie auzită de pictorul Dorel Zaica. Atunci mi-a venit pofta de a-l cunoaşte pe omul ăsta, care încă ştie să se mire şi să caşte gura la chestiile fabuloase pe care le spun copiii.
Apoi a fost o carte: Experimentul Zaica, semnată de Irina Nicolau, Daniela Alexandrescu şi Ciprian Voicilă. După aceea, un interviu al meu cu profesorul Zaica, din care aflam că de vreo 35 de ani face acest experiment de creativitate pe care, apoi, vreun an de zile am încercat să-l preiau şi eu. Şi din răspunsurile culese au ieşit aceste poezii.
Se spune că scrisul e o activitate solitară. Presupune izolare sau chiar o anume deprivare senzorială. În colectiv se fac alte chestii, se sapă şanţuri, se joacă fotbal. Poezia e cu totul altceva. Dacă aşa se spune, nu înseamnă că e şi adevărat.
Poeziile astea au ieşit din punerea în comun a minţilor. O colaborare. Subsemnatul a conceput câteva întrebări, profesorii de la şcolile pe care le-am contactat i-au luat la întrebări pe copii şi aceştia au dat, în unele cazuri, răspunsuri năucitoare. Răspunsuri din care am încercat apoi să creez o limbă comună. A ieşit o poezie deloc puerilă, care conţine chiar un fel de înţelepciune involuntară. Pentru că în majoritatea cazurilor copiii nu îşi dau seama că au har. Habar n-au că lucrurile debitate de ei au valoare. De fapt, nici unul dintre participanţii la experimentul de faţă nu se poate considera autor al acestor versuri.
Dar câţiva dintre copiii care au dat răspunsuri deştepte tot merită numiţi: Andreea Mărgărit (cl. a IV-a, Băneşti), Alexandru Crăciun (cl. a IV-a, Câmpina), Raluca Bălăşescu (cl. a V-a, Câmpina), Andreea Bârlează (cl. a V-a, Măgureni).
(Sorin Stoica)