05.11.2011
(Despre emisiunile Garantat 100% din datele 13 şi 19 octombrie 2011 în care au fost invitaţi istoricul Neagu Djuvara şi academicianul matematician Solomon Marcus)

Genericul emisiunii Garantat 100% coagulează linii simetric dispuse în profilul omului vitruvian a lui Leonardo da Vinci prezentat în 1492 în Canonul de proporţii umane. Este ca şi cum Cătălin Ştefănescu ne propune să desluşim reguli de conduită umană în urma dialogului cu invitaţii săi care sunt oameni cu contribuţii sau istorii remarcabile.

Asocierea celor doi invitaţi, istoricul Neagu Djuvara şi academicianul matematician Solomon Marcus, de origini şi cu destine diferite, mi-a întărit ideea că Realitatea este precum o zonă umbrită diferit luminată de personalitatea observatorului. De vârste apropiate, contemporani cu aceleaşi evenimente, au marcat din punct de vedere personal în mod diferit evenimentele puse în discuţie de către moderator completând pentru ascultători imaginea acestor evenimente.

Oricâţi martori ar relata un eveniment nu se poate trece peste decalajul între generaţii, peste diferenţa între timpul istoric şi timpul naraţiunii (SM), adică între povestea trăită şi cea istorisită există o mare diferenţă. Am trăit această convingere legat de orice relatare referitoare la Piaţa Universităţii şi am ajuns la concluzia că nu se poate transmite emoţia unui moment care este unic pentru cel care-l trăieşte.

Discuţiile s-au purtat în jurul evenimentului major pe care l-a trăit România - perioada generic numită comunistă. Am selectat câteva întrebări ale moderatorului:

Există pericolul ca sistemul comunist să reînvie?
SM - există pericolul actualizării curentului comunist, dar şi a celui fascist!
ND - nu văd posibilă renaşterea comunistă.

Ce moştenire a lăsat perioada comunistă societăţii româneşti?
ND - Necinstea - în regimul comunist eşti justificat să furi pentru că te fură statul. Faptul că jumătate din clasă trişa la bacalaureatul din acest an este continuarea aceleiaşi atitudini. Învăţătorul ar trebui să aibă misiunea să-i înveţe pe copii despre furt încât să scape de boala numită necinste.
SM - Băşcălia - Românul face băşcălie de orice, are tendinţa să ia totul în râs.

Ce atitudine ar fi trebuit să adopte intelectualii români la instaurarea regimului comunist? (întrebarea nu a fost formulată explicit, dar ideea s-a desprins din discuţii)
SM - susţine necesitatea solidarizării cercetătorilor cu instituţiile comuniste, atitudine care a asigurat continuitatea funcţionării acestor instituţii.
ND - susţine boicotul chiar cu consecinţa martiriului.
Valoarea compromisului se impune în orice perioadă de viaţă, faţă de evenimente de orice natură!

Seamănă energia acestui moment cu cel care a precedat cel de al doilea război mondial?
Cei doi invitaţi nu găsesc nicio asemănare. Solomon Marcus subliniază o caracteristică a psihologiei colective de a exagera problemele pe care le trăieşte. Neagu Djuvara aşteaptă confirmarea propriei sale teorii legat de evenimentele internaţionale: ultimul actor intrat în joc şi totodată cel mai îndepărtat va câştiga.

Acad. Solomon Marcus pe parcursul întregii emisiuni a insistat asupra importanţei educaţiei în societatea românească. Consideră că toţi factorii implicaţi în educaţie, şi a insistat asupra rolului familiei, trebuie să concure la stimularea creativităţii elevului şi nu la susţinerea reproducerii unui text. Domnia sa acordă educaţiei un rol primordial în şansa de schimbare şi de progres a naţiunii române.
Istoricul Neagu Djuvara a pus accentul pe reconsiderarea valorii cinste la baza tuturor nivelelor de activitate.

Dialogul a construit o punte între evenimente trecute şi prezente care au marcat societatea românească contemporană prin răni dar şi metehne de care nu se poate elibera.

Notă: Cele trei emisiuni cu Neagu Djuvara şi Solomon Marcus pot fi urmărite (doar un timp, deci nu lăsaţi pe mîine) integral aici şi aici şi aici.

0 comentarii

Publicitate

Sus