E aproape ora nouă seară şi aştept tramvaiul numărul unu ca să ajung acasă. În staţie nu mai e nimeni pentru că tocmai trecuse unul în timp ce eu veneam spre el, iar el şi-a închis uşile înainte ca eu să intru în raza vizuală a vatmanului, care oricum primise verde la semaforul lui ciudat. Aşa că aştept calm următorul, pe banda de asfalt din mijlocul străzii, pe lângă care trec maşini. Când vine tramvaiul, nişte oameni de pe trecerea de pietoni încep să alerge. Clasic. După tramvaie şi după orice alte fericiri efemere ale vieţii, precum băieţi, fete sau bani, să nu alergi niciodată! Urc şi mă aşez pe un scaun portocaliu pentru că am norocul să fie liber. Înnnceppppând ddde aici, arrr trrrrebbbbui săă scrrrriuuu aşa, ca să înţelegeţi ritmul. Un dans al consoanelor în scris, un dans al fundurilor pe scaune în realitate. Un domn îşi ridică fiica de subţiori ca să pună cardul în dreptul aparatului de validat, aparatul ţipă, fetiţa e fericită. Nişte băieţi cu pantalonii suflecaţi vorbesc în spate despre "ce najpa a fost, bă, Cosmin, că nu m-a lăsat pe mine să dau şut". O doamnă stă pe scaun şi priveşte meditativ pe fereastră. Întotdeauna, în tipologia aceasta de personaj, remarc subtipul doamnei meditative din tramvai îmbrăcate prea subţire pentru vremea de afară. După papuci îmi dau seama. Şi după cum apreciază căldura din fantele alea de pe lateral. Apoi, bineînţeles, fata care vorbeşte tare la telefon despre "ce ai, fată, ce te crizezi aşa?!" sau variaţiuni pe tema asta. Bărbatul sau bărbaţii care arată ca nişte controlori, dar se comportă ca nişte cetăţeni obişnuiţi care ascund faptul că sunt controlori. Atrag privirile tuturor şi o subtilă migraţie înspre aparatele portocalii, doar aşa, de siguranţă. Bătrâna cu sacoşe de la piaţă postată în mijlocul tramvaiului, visând la un loc pe scaun, dar prea demnă ca să ceară unul, totuşi, suferind din pricina statului în picioare. Elevii care se joacă pe telefon. Copiii care stau pe partea rotativă a tramvaiului (adică cercul acela dintre vagoane, pe care l-am descoperit recent, crezând că singura distracţie posibilă în acest sens există doar la metrou... ce-i drept, viteza este un factor considerabil, dar faptul că cercul se mişcă - de nepreţuit!). Bărbatul supărat pe viaţă, care ascultă melodii la telefonul mobil sau bărbatul supărat pe viaţă care mănâncă seminţe sau bărbatul supărat pe viaţă care tace şi priveşte pe geam. Bătrânul care tocmai a urcat de la staţia 1 Decembrie. Aurolacul care merge două staţii. Şi toţi oamenii care vin de la serviciu şi merg acasă. Plus poveştile lor, spuse sau sugerate. Se aude clănţănitul ăla, când tramvaiul pune frână pentru că se apropie de staţie. Mă ridic ca să las locul bătrânei cu sacoşe de lângă mine. Merg în faţa uşii şi mă pregătesc să apăs butonul de deschidere. Când tramvaiul se opreşte, există întotdeauna cineva pe peron care îl apasă înaintea mea.