Ştiaţi că apa e mai bună decât laptele pentru a face o cană de ciocolată bună?! E o doamnă mexicană, Laura Esquivel, care descrie într-o carte simpatică foc - Ca apa pentru ciocolată, Ed Humanitas, 2004 - câteva trucuri despre bucătărie şi despre amor.
Ce legătură are această carte cu subiectul pe care l-am promis încă din titlu?!
Cartea e puţin naivă, un pic erotică, ceva mai mult senzuală şi expune subiectul în 12 episoade cam ca un serial, la fel ca filmul care astăzi, în sfârşit, îşi va găsi comparaţia finală în jurnalul meu.
Citiţi cartea Laurei Esquivel; nu cred că va fi capabil vreun regizor să-i dea viaţă pe ecran.
***
Aţi văzut-o vreodată pe Carrie spălând rufe? Sex & the City este promovat ca un film în care se spune pe nume lucrurilor care apar în viaţa de zi cu zi când e vorba de un domn şi o doamnă. Dar oare când face Carrie curăţenie în apartamentul ei? Sau când îşi spală hainele? Podeaua i-a reparat-o Aidan, dar cine i-a făcut apoi curăţenie?!
E doar o întrebare în glumă pentru că pe nimeni nu interesează unde şi cum îşi spală rufele Carrie. (Pe cele de amor - disputele în amor, adică - le spală/ dezbate împreună cu cele trei prietene şi tocmai de aceea ne uităm la film).
E ultima parte din seria mea Sex& the City începută într-o lună martie - a femeilor, marketing dixit - şi astăzi încalc regulile făcute chiar de mine. N-am două Carrie, ci UNA SINGURĂ.
***
În frumuşelul film produs de HBO, Carrie e precum cartea Laurei Esquivel - un pic naivă, ceva mai mult senzuală şi pe alocuri erotică. Dar asul din mâneca serialului e castingul perfect.
Dincolo de ambalaj (hăinuţe, pantofiori, genţi şi alte accesorii feminine), alegerea actriţei care să interpreteze personajul principal a însemnat marea lovitură.
Sarah Jessica Parker nu e cea mai frumoasă femeie din lume (are nasul mare, un neg pe faţă, nu prea are sâni, e mică de statură ...şi lista analizei corporale ar putea fi mai lungă), dar are şi în afara ecranului acel ceva care i-a făcut pe mulţi bărbaţi faimoşi să ofteze.
Joshua Cadison i-a scris un cântec - Jessie - care a făcut ravagii în topurile anilor 80, răposatul Kennedy Jr - cel mai râvnit burlac al anilor 90 - a iubit-o tare şi pe lista cuceririlor a mai marcat câteva nume celebre pe care nu le mai menţionam aici pentru că vorbim despre o doamnă măritată şi cu un copil acasă.
Aşa că marea lovitură pe care a dat-o HBO n-a fost faptul că a ecranizat cartea, ci că a găsit actriţa care să le facă pe multe femei să-şi dorească să fie ca ea. Spectatoarele recunosc că Sarah Jessica Parker nu e cea mai frumoasă femeie din lume, dar simt că are acel ceva care atrage toate privirile şi speră că studiind-o - urmărind serialul - vor descoperi şi ele secretul.
Doamnelor, am o veste tristă, nu poţi să ajungi "Carrie", trebuie să te naşti aşa!
Carrie despre care vreau să scriu astăzi nu e o femeie naivă care intră într-o mulţime de relaţii amoroase complicate. Nu e nici tânăra care bârfeşte cu prietenele ei cine cu cine a mai avut o aventură sau care sunt cele mai noi locuri la modă.
Carrie a mea e doamna care are moda în sânge, care atunci când îmbracă o haină - chiar dacă e pânză de sac - pare cel mai luxos şi mai elegant veştmânt inventat vreodată.
Viaţa în marele Oraş - capitala- cu "Big O" (de la Oraş, nu de la Orgasm cum ar crede cititoarele de Cosmo) implică o serie de reguli de supravieţuire, diferite de la personaj la personaj.
A venit rândul decalogului de supravieţuire a celor care au avut norocul să se nască "Carrie".
1. Fii bună cu femeile din jurul tău. Ele oricum te invidiază pentru calităţile tale native. Îţi imaginezi cum ar fi să le mai şi ironizezi?!
2. Fii înţelegătoare cu cele care nu simt tendinţele în modă. Nu toată lumea se naşte "Carrie"
3. Nu pune la suflet bârfele pe care le auzi. Noi, celelalte femei, simţim că strugurii sunt acri. Că nu putem ajunge la/ca tine.
4. Învaţă-le şi pe celelalte muritoare să fie ca tine. Nu vor reuşi, dar...încercarea moarte n-are.
5. Nu te preocupa de locurile noi, trendy. Curând patronii acestora îşi vor da seama că e bine să se ştie că tu le vizitezi clubul/ restaurantul/ cafeneaua şi te vor invita singuri.
6. Scrie despre modă şi despre frumuseţe... nimeni nu te poate întrece şi nici nu-ţi ocupă prea mult timp. E foarte uşor pentru tine să descoperi accesorii şi tendinţe pe care celelalte femei nu le observă.
7. Foloseşte-ţi atuurile pentru o cauză nobilă. Implică-te în acţiuni caritabile. Aşa, când te vom bârfi, vom spune "o fi ea preocupată de modă, dar îi ajută şi pe copii/ săraci etc".
8. Caută un bărbat care să aibă simţul frumosului şi banii cu care sa-şi permită să- ţi asigure frumosul pe care tu îl simţi.
9. Alege-ţi cu grijă aliatele. Toate râvnesc să aibă o prietenă ca tine pentru că eşti un etalon şi le dai, prin asociere, din credibilitatea ta.
10. Cultivă-ţi mereu atuurile. Nu se ştie niciodată când mai apare alta ca tine.
Ştiu câteva doamne care seamănă cu Carrie, doamne elegante, şic, cu şarm şi sex appeal şi cu rubrici - ba chiar editoriale - la reviste pentru doamnele pasionate de modă şi de frumos.
Mă gândesc la două anume şi le şi menţionez numele - Elena Francisc (Cosmopolitan ) şi Laura Luca (BeauMonde) care au şi ascuţimea penelului, dar şi sensibilitatea de a scrie cu suflet despre chestiunile care le frământă pe doamne.
De dragul demonstraţiei şi în spiritul lui Carrie, aşa cum o văd eu - fashion icon -, am ales astăzi doar o eroină autohtonă. Am sentimentul că alegerea mea nu va fi contestată de nimeni.
La fel ca în film, Carrie a mea e prietenă bună cu Miranda nr 2 şi cu Charlotte nr 2 din episoadele anterioare.
De Charlotte nr 2 o leagă şi o întâmplare nostimă. Amândouă au câştigat concursul Look model of the Year, iar Carrie era în juriu când Charlotte nr 2 participa la concurs. Nu s-au plăcut de la început şi a fost nevoie să se afle amândouă peste hotare cu câte un contract de modelling ca să se apropie una de cealaltă.
Cu Miranda nr 2 a lucrat în acelaşi trust şi chiar dacă activitatea profesională le-a despărţit drumurile, prietenia a rămas pe aceleaşi poziţii.
Ca în film, Carrie a mea îşi pune şi ea semnătura pe un colţ de pagină. Scrie, ba chiar conduce "cea mai vândută revistă de modă din lume", în varianta ei românească.
În cel mai recent număr al revistei ei scrie despre globalizare, despre diminuarea importanţei locului unde te naşti, al numelui pe care-l porţi în condiţiile în care, dacă ai valoare, poţi depăşi orice graniţă teritorială, culturală sau de limbaj.
Carrie a mea e şi ea un exemplu al globalizării. E cunoscută la Paris şi la Milano, locuieşte din când în când la Londra, poartă un nume românesc, e mândră de el şi conduce o revistă românească cu format internaţional.
Dar motivul pentru care scriu astăzi despre ea este acea calitate nativă pe care o are de a-şi purta veştmintele cu o graţie demnă de Audrey Hepburn sau oricare doamnă cu sânge albastru crescută la marile case regale ale lumii. Calitate la care se adaugă un simţ al modei care nu poate fi explicat / descris în cuvinte.
Dacă noi, muritoarele, ne-am îmbrăca aşa cum se îmbracă ea am stârni zâmbete ironice. Când ea poartă un veştmânt avangardist toate celelalte femei încearcă să o imite.
Nu ştiu foarte multe despre viaţa privată a eroinei mele de astăzi. Dar nici nu sunt importante aceste amănunte. Nici măcar nu o cunosc personal. Am întâlnit-o la diverse reuniuni mondene, dar nu ne cunoaştem şi nu ne-am intersectat vreodată drumurile.
Am observat însă că este o persoană pe cât de elegantă / trendy / frumoasă/ "Carrie" pe atât de discretă. E o dovada că se simte foarte bine în pielea ei, că e foarte confortabilă cu viaţa pe care o are.
Ştiu că, indiferent de invidiile feminine sau nu, obiective sau nu, are admiraţia tuturor celor care ştiu ce înseamnă moda.
Cartea pe care am amintit-o la începutul acestei file de jurnal - Ca apa pentru ciocolată - vorbeşte cu măiestrie despre acele mici invenţii pe care o femeie cu imaginaţie şi stil, ştie să le facă atât în bucătărie cât şi în pat.
Eroina mea predă un curs despre folosirea cu maxim succes a imaginaţiei în găsirea celor mai potrivite haine şi accesorii. O găsiţi în paginile revistei Elle.
Data viitoare când auziţi numele Roxana Voloşeniuc, uitaţi-vă cu atenţie ce haine poartă. Veţi înţelege că sunt la modă abia după câteva luni, când vor fi apărut în reviste sau în magazine.