Cursuri
1. Introducere în conceptul de imagine. Reprezentarea. Despre vizibilitatea fiinţei. Lumina. Spectrul vizual şi extinderea lui. Moduri ale vederii. Vederea scrutătoare (gaze), supravegherea, contemplaţia, theoria.
2. Heidegger şi natura aletheică a operei. "Originea operei de artă" şi pictura lui Van Gogh. Scandalul "ghetelor false" (Shapiro).
3. Deconstrucţia derrideană a imaginii. "Adevărul în pictură" versus "scandalul ghetelor false" (Shapiro vs Heidegger).
4. Merleau-Ponty şi "punctul de vedere al corpului" ca fenomenologie a percepţiei.
5. Ce vedem? Pentru o hermeneutică a vederii şi vizibilităţii (Kaja Silverman şi vădirea lucrurilor către om)
6. Panoptikon: vederea totală, câmpul de vizibilitate, supravegherea şi problema libertăţii; spaţiu public / privat ca ipostaziere vizibilităţii. "A supraveghea şi a pedepsi - Naşterea închisorii" (capitolul despre panoptikon) Foucault, "Milles Plateaux", "Capitalism and Schizophrenia" G.Deleuze & F.Guattari
7. Intoxicarea cu imagine. "Societatea spectacolului" (Debord) şi "Anestetica" (Leach). Perspectiva postmodernă despre imaginea-suprafaţă. Hyper-surface.
8. Concluziile cursului.
Seminar
1. Perspective autohtone: "Ochiul şi lucrurile", "Pitoresc şi melancolie", "Limba păsărilor" (Pleşu)
2. Analiza imaginii în revistele-imagine: analiză pe reviste de arhitectură, life-style, publicitate, design, arte plastice.
3. Analiza imaginii digitale. Hyper-suprafaţa. Imaginea rizomatică.
4. Semantica imaginii. Figură-fond, text-context; schiţe pentru o semiotică a imaginii contemporane.
5. Simbolul în imagine. Atribuirea de sens; decodarea de sens, supra-codarea. Contribuţii la o pragmatică a imaginii-semn.
6. Imaginea: reprezentare, priză la realitate sau filtru / intercesor. Imagine versus text? Concluziile seminarului
Bibliografie
Cărţile şi revistele discutate la curs şi seminar.
Notare
Lucrare finală şi notă la seminar - media aritmetică a celor două
Metode de lucru
Analiză de text şi imagine. Contribuţia cursanţilor este esenţială şi condiţionează nota de seminar.
Metode de lucru
Analiză de text şi imagine. Contribuţia cursanţilor este esenţială şi condiţionează nota de seminar.