Cunoscut în special pentru rolul din Poziţia copilului, în regia lui Călin Peter Netzer, dar şi pentru rolurile din Trafic, în regia lui Cătălin Mitulescu, Moartea domnului Lăzărescu, în regia lui Cristi Puiu, sau Cum mi-am petrecut sfîrşitul lumii, în regia lui Cătălin Mitulescu, Bogdan Dumitrache a lansat şi prima platformă on-line de casting pentru artişti români, în octombrie 2013. E-talent oferă posibilitatea artiştilor profesionişti, dar şi amatorilor să se remarce mai repede şi mai bine, avînd acces la o listă de joburi diverse, potrivite pentru fiecare profil, avantajul fiind că află mult mai repede, în timp real de oferta existentă şi de cerinţele necesare. Ne-am întîlnit cu Bogdan Dumitrache la TIFF (30 mai - 8 iunie 2014) şi am stat de vorbă despre ce oportunităţi oferă această platformă, despre cum a evoluat de la lansare şi ce îşi propune să devină.
Silvia Dumitrache: Cum s-a născut proiectul E-talent şi ce aşteptări a întîmpinat pe piaţa românească de casting?
Bogdan Dumitrache: Eu am avut o agenţie de casting, pe care am deschis-o în 2002, cu Dragoş Bucur. La un moment dat, drumurile s-au separat, fiecare a ales altceva, iar eu am ales să fac această platformă de casting online, care se numeşte E-talent şi care e un produs separat faţă de agenţia de casting. A durat cam un an şi jumătate să promovez platforma, am avut experienţă de lucru cu baze de date, pentru că, de cînd am început cu agenţia de casting, a trebuit să găsim o formulă să structurăm informaţia: oamenii veneau la casting, le făceam poze, le luam datele şi le înregistram. La început, am programat o formă de baze foarte simplă, pe care o aveam doar intern, în agenţie, şi o foloseam noi, şi de la aceasta am dezvoltat această bază care este deschisă.
S.D.: Cum ai ajuns să fii interesat de casting on-line?
B.D.: După ce am fost recrutat de un agent din Berlin, am fost obligat cumva să încep să lucrez cu baze de date online din afară şi m-am gîndit că e un moment oportun să apară şi la noi o astfel de platformă, şi atunci am programat-o începînd de la schema logică şi chiar cred că am venit într-un moment bun, că am atins o nevoie pe piaţa românească, oferind o bază de date online care să fie uşor accesibilă, de către toate părţile, atît de actori, cît şi de angajatori. Cei care au nevoie de casting intră, îşi creează singuri profiluri, angajatorii accesează gratuit site-ul şi pot recruta actori fără ca eu să intermediez ceva. Ce mă interesează cel mai mult la această platformă e că deschide o oportunitate foarte bună, care se numeşte e-cast. Peste tot au început să se practice aceste e-casturi. Atunci cînd nu eşti din Bucureşti, e greu să faci drumuri repetate, să vii de două ori pe săptămînă la Bucureşti şi nici nu e garantat că le iei. Şi atunci, majoritatea directorilor de casting au început să accepte acest e-cast, un fel de "selfie", adică o probă în care te filmezi singur cu telefonul sau rogi un prieten. Aceste materiale trebuie să circule uşor, pe Internet, şi atunci putem include în circuitul de oameni care participă la casting şi actori din alte oraşe.
S.D.: Aşadar, condiţia pentru a te înscrie pe această platformă este să faci parte din mediul artelor performative.
B.D.: Da, sau să fii interesat de aşa ceva. Avem toate categoriile de artişti, inclusiv amatori, care sînt curioşi să încerce experienţa. Piaţa are nevoie de tot felul de oameni, nu întotdeauna sînt roluri principale, uneori chiar se caută oameni care n-au mai fost văzuţi.
S.D.: Cum îi vezi evoluţia, de la lansare pînă în prezent, şi la ce nivel crezi că va ajunge?
B.D.: Foarte bună. La lansare nu ştiam dacă e nevoie de ea sau nu, eu doar presupuneam că este, şi am presupus bine. Este nevoie pe piaţa românească de o platformă de casting online, aceasta creşte în mod constant, foarte mulţi angajatori au venit către noi, şi atunci există joburi care se listează şi oamenii care s-au înscris în platformă au primit de lucru, iar ei, la rîndul lor, au început să vorbească despre ea şi a stîrnit interes. Dezvoltarea poate fi amplă, în primul rînd, mă gîndesc că aş putea să încep să generez content pe site, şi atunci să linkuiesc cu ştiri de industrie, să nu mai fie doar joburi care se postează, şi să încep să generez trafic. Dar asta e deja altă industrie, o să vedem, ce ne interesează deocamdată e să dezvoltăm platforma profesionist, pentru industrie.
S.D.: Cîţi utilizatori sînt înscrişi?
B.D.: În prezent, 5.100 de oameni, din care 3.000 actori, iar restul, modele, real people, cascadori, dansatori etc.
S.D.: Cum se susţine site-ul din punct de vedere financiar?
B.D.: Actorii profesionişti au înscrierea gratuită, pentru că mă interesează să adun toată comunitatea artistică în jurul acestei platforme, însă pentru ceilalţi participanţi, care doar sînt curioşi sau vor o sursă de venit în plus, înscrierea costă, respectiv există un abonament anual de 100 de lei, mai sînt o serie de servicii de promovare profil, şedinţe foto. Am avut parteneri de la început pe platformă, dar, deşi poate numărul de 5.000 pare mare, acesta nu creează şi o bază publicitară, nu prea ai ce să "advertizezi" acolo, nu e un site cu sute de mii de vizitatori unici pe zi care să merite să plăteşti publicitate.
S.D.: Cît de user friendly este platforma?
B.D.: Cînd faci un soft pe care cineva îl foloseşte, e foarte important să-l faci intuitiv, pentru că noi, fiind implicaţi de atîta vreme, înţelegem tot ce e acolo, dar pentru un utilizator nou care intră pe site lucrurile nu sînt atît de limpezi. Informaţia e structurată astfel încît să te ghideze pas cu pas, să-ţi ceară informaţiile necesare, mai întîi îţi ia datele de contact, apoi referinţele despre tine, CV, ce-ai mai făcut, după care îţi introduci partea de multimedia, fotografii, clipuri audio sau video, aşadar te conduce pas cu pas. Ne dorim să fie user friendly şi orice sesizare pe care am primit-o am încercat s-o luăm în calcul, pentru că e important să înţelegem cum se raportează oamenii la ea şi dacă o consideră accesibilă.
S.D.: Ce feedback primiţi de la utilizatori? Au fost şi oameni care v-au spus că datorită platformei au reuşit să se lanseze?
B.D.: Da, şi chiar vrem să facem ceva cu oamenii aceştia, mi se pare că cel mai bun lucru pe care aş putea să-l promovez, dincolo de calităţile noastre ca echipă, sînt oamenii care s-au înscris şi au cîştigat joburi prin intermediul platformei, pentru că acesta este şi scopul ei final. Din fericire, sînt o mie de oameni care au reuşit să obţină joburi.
S.D.: Cum vezi piaţa de casting din România? Oferă şanse? Cum este ea în comparaţie cu alte pieţe de casting din alte ţări unde ai avut ocazia să observi situaţia?
B.D.: Sunt joburile de film, care sînt puţin mai greu de accesat şi de obicei se adresează doar actorilor profesionişti, şi există zona de publicitate, unde sunt o mulţime de joburi pentru o mulţime de oameni. Acolo mi se pare că oricine poate încerca şi are şanse reale. În comparaţie cu alte ţări, este mică, aşa cum este şi industria. N-avem ce să facem decît să aşteptăm să crească.
S.D.: Intenţionaţi să extindeţi proiectul şi internaţional?
B.D.: Pentru amatori nu prea are sens, îi au şi ei pe ai lor şi nu se justifică cheltuielile de transport, de cazare. Dar pentru actorii profesionişti, da, mai ales acum, am văzut că agenţii au început să se specializeze. Există două agenţii care cresc şi vin destul de tare din spate şi care s-au specializat pe actori europeni, şi cu aceste agenţii m-ar interesa în mod special să fac un parteneriat, să mă linkuiesc cu alte platforme de casting din Europa şi să le dau acces către această bază de date.
S.D.: Cum reuşeşti să îmbini activitatea de actor cu cea pragmatică de coordonator de proiect?
B.D.: Obligat, forţat, aş zice. Eu nu joc teatru, iar în ceea ce priveşte filmul, pot fi perioade lungi în care nu joc. Pot să am trei filme într-un an, apoi să nu mai fac nimic doi ani. M-am obişnuit cu ritmul ăsta şi întotdeauna mi-am umplut perioadele de pauză cu altceva, cu lucruri din care să trăiesc, pentru că nu ştiu dacă aş reuşi să trăiesc doar din actorie. Poţi să prinzi, de exemplu, doi ani fără nici un rol şi deci nu iei nici un ban, plus că eu sînt o fire foarte activă, nu pot să stau degeaba.
S.D.: Te-a ajutat succesul pe care l-ai avut cu Poziţia copilului pentru a avea o mai mare vizibilitate cu E-talent?
B.D.: Desigur, pînă la urmă e o industrie în care lumea mă cunoaşte. Una dintre cele mai importante părţi în casting este scoutingul. Ca să formezi o bază bună de date, trebuie să înţelegi tipologii, să poţi să recrutezi oameni, să-i aduci către baza de date, dincolo de cei care se înscriu din proprie voinţă, o bază de date care să atingă mai multe tipuri de personaje, şi atunci tu trebuie să ai un aport activ de recrutare. Dacă vine cineva la tine pe stradă şi-ţi zice "Hai să-ţi fac nişte poze, să te iau la o filmare", poţi să fii reticent, dar mie îmi e mult mai uşor, pentru că oamenii mă recunosc.