Cunoscând percepţia eronată a elevilor asupra matematicii, mulţi dintre ei văzând în ea ceva monstruos, obişnuiesc să-mi încep ora c-un citat, pe care-l comentăm apoi două-trei minute. Fie un vers, fie o strofă, fie o spusă care-mi place. Încerc să le deschid orizonturi nebănuite, evidenţiind astfel interdependenţa unor domenii aparent opuse, încerc să le provoc simţirea, să le deschid apetitul spre o cunoaştere mai amplă, umanizând, totodată, matematica.
Într-una din ore, într-un anumit context, le-am recitat elevilor puţin din Eminescu:
"La steaua care-a răsărit
E-o cale-atât de lungă,
Că mii de ani i-au trebuit
Luminii să ne-ajungă.
Poate de mult s-a stins în drum
În depărtări albastre,
Iar raza ei abia acum
Luci vederii noastre."
E-o cale-atât de lungă,
Că mii de ani i-au trebuit
Luminii să ne-ajungă.
Poate de mult s-a stins în drum
În depărtări albastre,
Iar raza ei abia acum
Luci vederii noastre."
Apoi le-am explicat fenomenul, iară ei, copii de 11-12 ani, au fost profund impresionaţi.
A doua zi, la-nceputul orei, am scris pe tablă:
"Licuricii spuneau stelelor: "Învăţaţii afirmă că lumina voastră se va stinge odată". Stelele n-au răspuns." - Rabindranath Tagore
- Copii, de ce n-au răspuns stelele?
- Pentru că muriseră, doamna, ca în poezia aceea...
- Doamna, dar cum se-nmulţesc stelele? mă întrebă Sebi Bălău.
- Se-ndrăgostesc şi-apoi se căsătoresc, răspunse prompt, zâmbind cu subînţeles, Sorin Şelaru.
Într-o altă zi, citatul orei a fost:
"Ceea ce eşti nu poţi vedea, ceea ce vezi este doar umbra ta." - Rabindranath Tagore
Au intuit în două-trei minute că suntem mai mult decât ceea ce ştim că suntem, că suntem mai mult decât ceea ce putem vedea, vorbindu-le, nu o dată, în anumite paranteze din oră, despre aceste aspecte ale fiinţei, despre importanţa spiritului şi despre nobleţea sa. Sorin Şelaru imediat m-a-ntrebat:
- Doamna, dar ce-ar fi dacă nu ar exista nici lumină, nici întuneric? Dacă nu ar exista existenţa însăşi ar exista poate un loc gol, un neant.
- Păi tot ar exista ceva, golul, îi răspund.
- E un paradox paradoxal de paradoxal, doamna.
Ştiindu-le candoarea, le-am dat, într-una din ore, o spusă a lui Einstein: "Îţi poţi trăi viaţa doar în două moduri: să crezi că nu există magie sau să crezi că totul e magie."
- Există sau nu există magie, există oare minuni?
Şi-au început imediat:
- Doamna, focul e o magie, din acel băţ de chibrit să iasă flacăra aceea!
- Şi undele radio, noi nu le vedem, dar există.
- Şi apa, doamna, e o minune. Şi copacul care creşte din acea sămânţă mică!
- Eu, uneori, merg prin anumite locuri şi simt că am mai fost acolo. Nu e tot magie? mă întrebă Sebi.
- Şi-apoi, doamna, există Zâna Măseluţa, există Moş Crăciun şi Moş Nicolae.
- Şi muzica e o minune!
- Doamna, când sunt lângă frăţiorul meu, simt ceva din inimă că iese spre el. Tot magie e, îmi spuse Sorin.
- Dar faptul că existăm, copii, ce este?
- E o minune, doamna, viaţa este o minune.
Cu zâmbetul pe buze, dară şi-n suflet, ne-am apropiat cu drag de matematică, privind-o şi pe ea tot ca pe o frumoasă minune.
Foaie din caietul elevei Xenia Pasmangiu.