O umbră de nor
Mă gândesc la iritarea şi comentariile maliţioase ale multor "liber cugetători" şi amatori de "spiritisme" contemporane la vizita anuală a preotului pentru sfinţirea caselor, la început de an. Mă gândesc că, întâi de toate, pentru aceştia nu vine niciun preot, ci... popa. Ori, dacă preotul nu e preot ci popă (evident, popa-prostu'), atunci la ce bun să-i deschidă uşa? Refuzul lor e îndreptăţit. Undeva, în subconştient, ceea ce acuză ei este tocmai mecanicizarea relaţiei dintre preot şi obşte (enoriaşi). Amorţirea conştiinţei ecleziale e o poveste veche, pe care comunismul - în ţările Europei de Est - n-a făcut decât s-o desăvârşească. Ea a început cu mult înainte. De aceea pretinşii atei - asemenea personajului din O umbră de nor (2013), filmul lui Radu Jude, care, atunci când un preot vrea să înceapă rugăciunea pentru mai grabnica ieşire a sufletului dintr-o muribundă, spune: "Eu nu particip la aşa ceva!" - au mai mult adevăr în atitudinea lor respingătoare, decât mulţi "binecredincioşi" de ocazie, interesaţi să afle dacă "există minuni", că au auzit ei de un preot din Kiev care a înviat doi morţi ş.a.m.d. Evlavioase de ocazie sunt şi personajele din Sieranevada (2016), filmul lui Cristi Puiu, care - formal, deprinzând repede genoflexiunea crucilor şi a replicilor doloriste - participă la "aşa ceva", adică la rugăciunea rostită de preot şi diaconi la parastasul de 40 de zile. Inclusiv tanti Evelina, "baba comunistă", care ar vrea închise toate bisericile, laolaltă cu preoţii "care-şi bat joc de oameni pentru o lumînare şi o coajă de pâine uscată". Lari (care aşteaptă "să termine popa spectacolul") îi spune lui Cami: "Ce credincioasă ai devenit!", când ea se alătură mulţimii ce cântă "Veşnică pomenire!" şi "Hristos a înviat!". Mesajul contestatarilor e cât se poate de clar: dacă oricum nu ai o relaţie personală cu un preot (iar nu cu cineva căruia i te adresezi, la mişto, cu apelativul "popă"), dacă tot nu participi la slujbele Bisericii, dacă faci alergie la "aşa ceva", e infinit mai cinstit să spui celui care-ţi sună la uşă cu busuiocul: Pas! Mimarea pioşeniei, executarea de mântuială a ritualului (asemenea Alinei din După dealuri, interesată de "icoana făcătoare de minuni" ca de un fel de "oglindă, oglinjoară", ca să i-o întoarcă pe amica ei de care o apropie o "legătură bolnăvicioasă") nu poate să ne vindece - aşa cum încerca Popa Duhu - de "lepra ignoranţei şi a trândăviei".
Şi Cristi Puiu (Sieranevada) şi Radu Jude (O umbră de nor, Aferim!) şi Cristian Mungiu (După dealuri) - din dorinţa de a reflecta o anume mentalitate, iar nu de a cârcoti sau de a contesta învăţătura Bisericii - au surprins reflexele religiozităţii şi lungul drum pe care căutătorul de adevăr îl are de făcut de la o pioşenie vecină cu superstiţia şi idolatria până la descoperirea şi cultivarea unei conştiinţe ecleziale.