Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Atelier LiterNet  Sageata  Proză scurtă  Sageata  Miscellanea

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Conacul Miclescu - decor viscontian


Laurenţiu Brătan

13.06.2006
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Articolul anterior din rubrică
Articolul urmator din rubrică
Nu doar ideea de conac, ci mai ales cea de aristocraţie pe jumătate apusă, cu întregul ei context istoric recent, fac posibilă asocierea temei de faţă a revistei cu termenul - impus în istoria cinematografului - de "viscontian".



Luchino Visconti - contele roşu - e una din personalităţile cele mai complexe şi paradoxale ale cinematografului italian din a doua jumătate a secolului XX. De origine nobilă, din aristocrata şi celebra familie Visconti, regizorul şi-a făcut debuturile cinematografice în cadrul neorealismului (sau măcar sub umbrela lui): Ossessione (1943), La Terra trema (1948), Bellissima (1951), Rocco e i suoi fratelli (1960). Trece treptat la un alt ton, complet diferit: analiza aristocraţiei în descompunere: Il Gattopardo (193), La Caduta degli dei (199), Ludwig (1972), Gruppo di famiglia in un interno (1974) şi (foarte reprezentativ pentru starea de confuzie, de apartenenţă la două lumi) episodul Il lavoro din Boccaccio '70. Alunecă în permanenţă, în această a doua perioadă, între fascinaţia pentru clasa căreia îi aparţinea prin naştere (aristocraţia) şi cea căreia i-a aparţinut din convingere (lumea comunistă). Aristocraţia lui Visconti se află însă sub semnul tragicului - e ceea ce-l atrage irezistibil pe regizor. Probabil că, dacă ar fi trăit încă şi ar fi avut acces la informaţii despre Conacul Miclescu, despre istoria lui şi a familiei - ce a fost înainte de perioada comunistă, apoi degradarea şi deriziunea perioadei comuniste şi apoi restaurarea pe substrat romantic, având la bază amintiri personale ale ultimului descendent, Radu Miclescu - Visconti ar fi fost fascinat şi incitat de sit şi de toată aura ce-l înconjoară.



Un alt regizor obsedat de decor e Peter Greenaway. Cu studii de arhitectură şi pictură, Greenaway transformă decorurile şi locaţiile din filmele lui în personaje în sine. The Belly of an Architect (1987) e centrat pe opera vizionară a lui Boullée, iar în The Draughtman's Contract (1982) casa şi mai ales grădina în care se joacă toate subtilităţile sunt la fel de importante ca însăşi povestea. Greenaway are însă un simţ aparte pentru barocul împins la extrem - şi-n decoruri, şi-n poveste - astfel că probabil că istoria Conacului Miclescu l-ar atrage mai mult decât conacul în sine.

Există şi un regizor român cu un simţ aparte pentru decoruri aristocrate şi pentru destinul tragic al aristocraţiei sub regimul comunist - Malvina Urşianu. Din păcate, filmele ei sunt de fiecare dată blocate de o anume stângăcie, nu merg niciodată până la capăt în dezvoltarea atmosferei şi-n schiţarea unor destine tragice. Poate că şi cenzura a fost de vină - regizoarea a ezitat prea tare între concesiile făcute cenzurii comuniste şi nostalgia pentru o lume care dispare. Cert e că filmele ei suferă de o "ruptură" care le face să nu fie ceea ce ar fi putut fi. Malvina Urşianu a creat mai degrabă o operă decât filme care să reziste, operă al cărei decor e de multe ori conacul boierimii româneşti: Serata (1971) - memorabil în acest sens; Întoarcerea lui Vodă Lăpuşneanu (1979) - foarte reprezentativ... Ea însăşi dintr-o familie de boieri, Malvina Urşianu cu siguranţă că ar fi găsit în Conacul Miclescu şi-n povestea lui recentă sursele unei pelicule.

Articolul anterior din rubrică
Toate articolele din rubrică
Articolul urmator din rubrică




0 comentarii

ARHIVA RUBRICII

Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Hey, Ron! (poveste la Poveste pentru Maria), Marius Constantinescu, pe marginea lansării unei cărţi de Ioana Bâldea Constantinescu (4.8/5 - 8 voturi)
Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Două certitudini, Argentina Firuță (5.0/5 - 3 voturi)
Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro La bucătărie, Andrada Ionescu (5.0/5 - 2 voturi)
Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Gume de mestecat din cer, Andrada Ionescu
Sageata Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro Marea istorie se scrie chiar în timpul nostru, Ana Damian (5.0/5 - 1 vot)
Sageata Toate articolele din această rubrică


RUBRICILE CATEGORIEI

Sageata Poveştile fetei nesăbuite
Sageata Povestiri minimaliste
Sageata autoficţiuni
Sageata Pentru cine bat străzile
Sageata Înaltă ordine de idei
Sageata Editorialul de luni dimineaţă
Sageata Cafe del Sol
Sageata Diversiuni şi aluviuni
Sageata Micile istorii
Sageata Scrisorile Getei
Sageata Insolita de marţi
Sageata Întîlniri - De dragoste
Sageata Cuvinte pentru înecaţi
Sageata România, draga de ea!
Sageata Jobenul cu iepuraşi
Sageata Şoseta cântăreţului de blues
Sageata inter_zise
Sageata Biciclete în Beijing
Sageata Istorii inventate
Sageata Respiraţie sub apă
Sageata CompletAbil
Sageata Cutia cu păpuşi
Sageata Drumul spre Oz
Sageata Un pic - alte întîmplări adevărate
Sageata Cum să...
Sageata Bungee Jumping
Sageata InCompletAbil fantastic
Sageata Ceaiul de joi dimineaţă
Sageata Fractalul Epic
Sageata Zen şi arta întreţinerii motocicletei
Sageata PUNCT...
Sageata S-a întâmplat într-o joi
Sageata Praful de pe tobă
Sageata 8 1/2. Odă bărbaţilor / Ode to men
Sageata Blues Letters
Sageata Casa cu pereţi de vânt
Sageata Bestiar domestic imaginar (cu persoane celebre)
Sageata Ora de libertate
Sageata Viaţa domnului Lăzărescu
Sageata Întâmplări despre niciodată
Sageata Jurnal de maimuţe
Sageata Cântece simple
Sageata 49
Sageata Totul pe alb
Sageata Autorul


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer