Aleksandra Terpińska este o regizoare și scenaristă poloneză specializată în scurtmetraje și videoclipuri, stabilită la Varșovia. A studiat cinematografia la Universitatea Silezia din Katowice și psihologia la Universitatea din Wroclaw.
Scurtmetrajul ei Najpiekniejsze fajerwerki ever / The Best Fireworks Ever a fost prezentat în secțiunea La Semaine de la Critique la cea de-a 70-a ediție a Festivalului de Film de la Cannes din 2017, unde a primit Premiul CANAL + și Premiul Rail d'Or.
Debutul său în lungmetraj Inni ludzie / Other People a primit premiul FIPRESCI la Festivalul de Film Black Nights din Tallinn, precum și alte 5 premii la Festivalul de Film de la Gdynia (inclusiv cel mai bun debut). Terpińska a primit, de asemenea, unul dintre cele mai prestigioase premii din Polonia - "Paszport Polityki" la categoria Film. Filmul Inni ludzie / Other People va fi prezentat în cadrul Vistula Film Festival - Festivalul Filmului Polonez, 2022, prima ediție în România.
Cu un entuziasm cuceritor, Aleksandra a răspuns câtorva întrebări ale Mironei Radu, delegat pentru România pentru Vistula Film Festival - Festivalul Filmului Polonez.
Mirona Radu: În primul rând, felicitări pentru un debut în lungmetraj atât de puternic, răvășitor, dur, și totodată poetic! Mă bucur mult că se va vedea în România. Ai putea să ne spui te rog cât de importante consideri că sunt filmele de scurtmetraj pentru o persoană care se aventurează în regie de film? Faptul că scurtmetrajul tău The Best Fireworks Ever a fost premiat la Cannes în 2017, a pus mai multă presiune pe umerii tăi în realizarea acestui film atât de special- Inni ludzie / Other People?
Aleksandra Terpińska: Cred că este foarte util să faci tot soiul de încercări și să înveți regie făcând scurtmetraje sau / și participând la producții mari de film ale altor regizori, deși nu cred că este o regulă. Pe mine m-a ajutat să am mai multă încredere în ceea ce fac, dar cu siguranță nu este singura cale de a deveni regizor. Am învățat foarte multe făcând toate scurtmetrajele mele, am câștigat încredere și am dobândit îndemânare, astfel încât să pot face acest debut atât de riscant și de îndrăzneț.
Dacă am simțit vreo presiune? Enormă. Dar nu din cauza așteptărilor după succesul scurtmetrajelor mele. Eram destul de sigură că, oricum, nimeni nu va aștepta lungmetrajul meu în comunitatea cinematografică internațională - sunt prea multe filme în fiecare an și prea mulți regizori, așa că nimeni nu-și va aminti de tine.
Presiunea a fost cauzată de faptul că debutul meu a fost o adaptare a unei scriitoare poloneze foarte faimoase - Dorota Masłowska, iar întreaga ei carte a fost scrisă sub forma unui poem sau mai degrabă a unor versuri rap, așa că a fost o mare provocare să fac un film din acest material ciudat și neobișnuit. De asemenea, o respect foarte mult pe autoarea cărții - o admir de mulți ani, încă de la debutul ei, așa că nu am vrut să-i stric munca. Un alt lucru care mi-a adăugat o greutate pe umeri a fost faptul că scena rap este foarte sexistă și dominată de bărbați, așa că știam că-mi va fi greu, fiind femeie, să găsesc oamenii cu care să colaborez și că probabil, filmul va fi și mai aspru judecat la final.
M.R.: Care a fost motivația ta cu care ai pornit la realizarea filmului?
A.T.: Motivația a fost provocarea de a face ceva nou și ceva ce nu am mai văzut până acum. Îmi place când e greu, îmi place când e riscant, îmi place să descopăr căi noi. De asemenea, îmi place autoarea cărții și acesta a fost visul meu de a lucra cu ea într-o zi.
M.R.: Care au fost realitățile de producție, de la casting până la montaj, la care a trebuit să te adaptezi? Cum ai procedat la crearea coloanei sonore care este atât de aparte?
A.T.: Am întâmpinat o mulțime de obstacole și dificultăți în proiectul nostru. A trebuit să ne dăm seama de la zero de limbajul și narațiunea filmului. Castingul ne-a luat 4 luni pentru a găsi actorii potriviți care să poată cânta rap și să interpreteze acest poem într-un mod credibil. Am făcut o mulțime de repetiții și le-am montat înainte de perioada de filmare pentru a stabili, de asemenea, un stil de montaj și felul în care vrem să spunem povestea, cum să includem cântecele, cum să folosim diferite forme de narațiune și așa mai departe. Toate cântecele au fost scrise înainte de filmare, astfel încât actorii să le poată învăța și interpreta pe platou (este vorba de o interpretare reală, nu de o sincronizare pe buze). Am pregătit, de asemenea, un sistem tehnic special care ne-a permis să înregistrăm și să montăm un sunet fără muzică. Actorii de pe platou aveau o microcască în urechi, astfel încât să poată auzi muzica în timp ce jucau și să interpreteze live cu ceilalți actori păstrând toată emoția din scenă. Acest lucru ne-a oferit șansa de a avea un sunet pur și de a-l edita ulterior pe muzică și de a rearanja muzica pentru scenele finale.
În plus, filmările au fost oprite exact la mijloc din cauza primului blocaj cauzat de epidemia COVID-19 și a trebuit să așteptăm 8 luni până când vremea a fost din nou bună și să putem avea continuitate pentru a filma restul filmului. Așadar, procesul a fost foarte complicat.
M.R.: Cum te-a schimbat personal și profesional realizarea acestui film?
A.T.: Acest film m-a epuizat pe mai multe planuri. Nu a fost un drum ușor. Mi-a luat foarte multă energie și timp și nu sunt sigură că a meritat. Profesional am învățat mult, dar încă nu am multe propuneri profesionale noi.
M.R.: Cu ce ai dori ca spectatorii să rămână după vizionarea filmului?
A.T.: Mi-ar plăcea ca spectatorii să plece de la proiecție cu o întrebare despre natura iubirii, despre visuri și despre sensul vieții lor.
M.R.: Ai vreun sfat pentru tinerii regizori?
A.T.: Nu mergeți pe acest drum. E o capcană! Dar, serios: Fiți consecvenți și nu vă pierdeți speranța. Vorbiți mai puțin despre ceea ce veți face și faceți mai mult de fapt. Scrierea de scenarii este un exercițiu bun și nu necesită bani pentru a învăța cum să spui o poveste. Fiți pregătiți pentru eșecuri. Este o parte a procesului. Veți cădea de multe ori, dar trebuie să continuați să încercați și să nu vă judecați prea aspru.
M.R.: Lucrezi la un proiect nou? Ne poți spune ceva despre el?
A.T.: În prezent lucrez la scenariul unui serial cu Dorota Masłowska și aș vrea să scriu și scenariul unui nou film, dar încă mai caut subiectul, așa că momentan doar trăiesc.
Inni ludzie / Other People / Alți Oameni în regia Aleksandrei Terpinska va putea fi vizionat în cadrul primei ediții în România a Vistula Film Festival - Festivalul Filmului Polonez la Cinema Muzeul Țăranului din București, vineri 23 septembrie 2022, ora 20:30. Recomandare 18+. Intrarea la proiecțiile din cadrul festivalului este liberă.