Liviu Malița: Dramaturgia românească din perioada comunistă este, după 1989, puțin prezentă în repertoriile teatrelor. Care credeți că sunt explicațiile?
Gelu Badea: Dintre textele scrise și publicate în comunism, preocuparea mea se îndreaptă spre opera lui Marin Sorescu: A treia țeapă și Răceala. De fapt, am propus unor teatre textele acestea, dar niciun manager nu a fost în măsură să dea un răspuns: nici măcar unul negativ. (Cred că totul este legat de bani. Experiența mi-a arătat că, în cazul lui Kirițescu, de exemplu, deținătorii drepturilor de autor doresc să obțină venituri care să-i îndestuleze pe toți.) Dorința mea este trezită de o formulă de poezie teatrală neîntâlnită des în literatura noastră dramatică. Aceasta este dublată de umorul de factură cu totul deosebită pe care îl propune Sorescu, așa cum o demonstrează și poezia sa. O altă piesă de teatru pe care aș monta-o este una scrisă de Marin Preda. Cred că a fost montată doar o singură dată, la Teatrul Național București. Este vorba de Martin Bormann.
Liviu Malița: Ați fi interesat să montați o piesă aparținând acestei dramaturgii? Care ar fi aceea? De ce?
Gelu Badea: Piesele de teatru din perioada comunistă nu se mai montează din două motive: (a) regizorii care s-au pregătit în acea perioadă, regizori care au fost forțați să realizeze spectacole cu aceste texte, s-au îndepărtat de un moment dificil din viața și creația lor - amintesc aici declarația lui Mihai Măniuțiu, care spunea că 1990 a fost un an zero pentru el; (b) tinerii regizori nu înțeleg și nici nu doresc să pătrundă în spațiul comunist. Cred, însă, că o explorare a acelui univers teatral ar merita măcar un studiu practic în interiorul universităților de teatru: acesta poate fi un proiect de cercetare viabil.
*
Acest text face parte din volumul Să nu privești înapoi. Comunism, dramaturgie, societate, apărut în anul 2022 la Editura Presa Universitară Clujeană, volum care poate fi achiziționat de la libraria.ubbcluj.ro/